Aikuisten toiminta päiväkotiarjen haasteellisissa tilanteissa
Manni, Miika (2021)
Manni, Miika
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101081110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101081110
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka päiväkodin kasvattajat toimivat kohdatessaan haasteellisia tilanteita. Halusin nähdä ovatko aikuisten käyttämät toimintatavat lapsen kehitystä tukevia ja ymmärtävätkö lapset käytettävien mallien pohjalta mitä he ovat tehneet väärin. Oli kiinnostavaa seurata mitä kaikkia erilaisia toimintatapoja aikuisilla oli käytössään, kun tilanne näyttäytyi haasteellisena ja annettiinko lapsille ohjeita heidän oman toimintansa kehittämiseksi, niin että he tuntevat saavansa tukea kehitykseensä ja tietävät minkälaista käytöstä heiltä odotetaan missäkin tilanteessa.
Tutkimukseni toteutin kvalitatiivisella tutkimusotteella havainnoimalla yhden pirkanmaalaisen ryhmän toimintaa kolmen päivän ajan. Kirjasin näkemäni tilanteet ja aikuisten toimintamallit. Lisäksi toteutin vielä lyhyehkön teemaan liittyvän haastattelun kaikkien kolmen havainnoimani kasvattajan kanssa ja tämän pohjalta kirjasin tuloksiini havaintoni, sekä haastatteluista esiin nousseet ajatukset lasten toivotun käytöksen tukemiseksi. Tutkimuskysymyksenä olikin, ” Miten aikuiset toimivat kohdatessaan haasteellisia tilanteita?” ja ” Lisäävätkö käytössä olevat mallit lasten käyttäytymisen ohjaamista toivottuun suuntaan?”. Tuloksiani analysoin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella aikuiset osasivat kohdata lapset hyvin yksilöinä ja niin, että lapset tiedostivat, minkälaista käytöstä heiltä missäkin tilanteessa odotetaan. Lasten huomioiminen tapahtui niin että heille ei korotettu ääntä eikä muutenkaan aiheutettu tilannetta, jossa lapsi voisi tuntea pelkäävänsä tai jäävänsä yksin. Tuloksissa oli nähtävissä, että koulutuksessakin esillä oleva keskusteleva kasvatus riittää ainakin havainnoimani ryhmän toiminnassa hyvin, ja jos on tilanteita, joissa lasten kehityksessä tarvittiin motivointia, niin käytössä oli tarroilla palkitsemisen malli. Kyseistä mallia ei juurikaan näkynyt havainnoinnin aikana, mutta se nousi esiin haastattelujen yhteydessä, että on ollut hyvin toimiva, jos keskustelemalla ei ole saatu kitkettyä sopimatonta käytöstä tai lapsella on haasteita ikätasonsa mukaisessa kehittymisessä ja on huomattu, että pelkkien sanojen avulla tehtävä motivointi ei ole riittävä.
Tutkimukseni toteutin kvalitatiivisella tutkimusotteella havainnoimalla yhden pirkanmaalaisen ryhmän toimintaa kolmen päivän ajan. Kirjasin näkemäni tilanteet ja aikuisten toimintamallit. Lisäksi toteutin vielä lyhyehkön teemaan liittyvän haastattelun kaikkien kolmen havainnoimani kasvattajan kanssa ja tämän pohjalta kirjasin tuloksiini havaintoni, sekä haastatteluista esiin nousseet ajatukset lasten toivotun käytöksen tukemiseksi. Tutkimuskysymyksenä olikin, ” Miten aikuiset toimivat kohdatessaan haasteellisia tilanteita?” ja ” Lisäävätkö käytössä olevat mallit lasten käyttäytymisen ohjaamista toivottuun suuntaan?”. Tuloksiani analysoin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella aikuiset osasivat kohdata lapset hyvin yksilöinä ja niin, että lapset tiedostivat, minkälaista käytöstä heiltä missäkin tilanteessa odotetaan. Lasten huomioiminen tapahtui niin että heille ei korotettu ääntä eikä muutenkaan aiheutettu tilannetta, jossa lapsi voisi tuntea pelkäävänsä tai jäävänsä yksin. Tuloksissa oli nähtävissä, että koulutuksessakin esillä oleva keskusteleva kasvatus riittää ainakin havainnoimani ryhmän toiminnassa hyvin, ja jos on tilanteita, joissa lasten kehityksessä tarvittiin motivointia, niin käytössä oli tarroilla palkitsemisen malli. Kyseistä mallia ei juurikaan näkynyt havainnoinnin aikana, mutta se nousi esiin haastattelujen yhteydessä, että on ollut hyvin toimiva, jos keskustelemalla ei ole saatu kitkettyä sopimatonta käytöstä tai lapsella on haasteita ikätasonsa mukaisessa kehittymisessä ja on huomattu, että pelkkien sanojen avulla tehtävä motivointi ei ole riittävä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8381]