Zhan Long : Yhteisöllisyys ja motivaatiot taistelun ja virtuaalipelimaailman kontekstissa
Hakola, Alisa (2021)
Hakola, Alisa
2021
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101081108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101081108
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee yhteisöllisyyden ja motivaatioiden ilmenemistä fiktiivisessä aineistossa. Kontekstina aineistossa ja analyysissa ovat taistelu ja virtuaalipelimaailma, sekä kiinalainen kulttuuriympäristö. Fiktiivinen aineisto on tutkimuksessa Shi Luo Yen kiinalainen novelli nimeltä Zhan Long, joka keskittyy realistisen virtuaalipelin pelaamiseen ja päähenkilön elämään lainvalvojana. Aineiston näkökulma on ideologisen positiivinen ja kuvattu niin sanotun ”hyvän” näkökulmasta taistelussa ”pahaa” vastaan. Tutkimuksen tarkoitus on valaista vähän tutkittua aiheiden kokonaisuutta uudesta näkökulmasta ja innostaa laajempaa tutkimusta sen pariin. Tutkimuskysymykset ovat: Kuinka yhteisöllisyys ja motivaatiot näkyvät taistelun kontekstissa tilanteissa, jotka tapahtuvat sekä todellisuudessa että virtuaalipelimaailmassa? Miten fiktiivinen aineisto vaikuttaa tuloksiin? Pääkäsitteinä ovat yhteisöllisyys, motivaatio, taistelu, virtuaalitodellisuus ja pelaaminen. Näistä esitellään myös aikaisempaa tutkimusta, jonka tuntemus helpottaa aiheiden ymmärrystä. Tutkimuksen kiinalainen konteksti esitellään paremman kokonaiskuvan saavuttamiseksi omassa osiossaan. Teosta ei käsitellä kokonaan, vaan ainoastaan yhdeksää kappaletta käydään läpi arvojenkoodausmenetelmän avulla. Arvojenkoodaus tarkoittaa tutkimuksessa yhteisöllisyyteen, motivaatioihin, arvoihin, asenteisiin ja uskomuksiin liittyvien kohtien poimimista ja pelkistämistä aineisto-otoksista.
Aineiston analyysi muodostuu arvojenkoodauksen avulla saatujen tulosten esittämisestä, sekä syventävästä analyysista. Jälkimmäisen apuna käytetään aikaisempaa tutkimusta aiheista. Analyysin tulokset osoittavat arvojen koodauksen kolmen alkuperäisen kategorian (arvot, asenteet ja uskomukset) olevan sekä motivaatioiden, että yhteisöllisyyden tekijät. Löydetyt poiminnat asettuivat siis näiden tekijöiden sisälle. Yleisiä motivaatiota ovat materiaaliset hyödyt, asian tai ilmiön puolustaminen, moraalitekijät ja tunteet. Yhteisöllisyydessä havaittiin olevan mukana läheiset ihmissuhteet, yhdessä vietetty aika, sekä ryhmäkohtainen ajattelu, jota vahvisti etenkin yhteinen vihollinen tai ongelma. Johtajuus nousi oleelliseksi piirteeksi niin yhteisöllisyydessä kuin motivaatioissakin. Tulokset esittävät yhteisöllisyyden ja motivaatioiden kietoutuvat yhteen. Samalla kummatkin koostuvat lukuisista tekijöistä, jotka muuttuvat tilanteen mukaan. Yksilöiden motivaatioita on vaikea ennustaa varmasti, mutta tilannekohtaisia samankaltaisuuksia löytyy. Kontekstin tärkeys tulosten arvioinnissa on oleellista, sillä toisissa olosuhteissa ne voivat olla eriäviä. Todellisen tuntuinen virtuaalipelimaailma mahdollistaa tulosten aitouden ja yhdistettävyyden todellisuudessa tapahtuviin reaktioihin. Jatkotutkimukset aihepiiriin ovat toivottuja, koska virtuaalitodellisuudella on lukuisia käyttötapoja, joiden mahdollisia vaikutuksia tai seurauksia ei kunnolla tiedetä.
Aineiston analyysi muodostuu arvojenkoodauksen avulla saatujen tulosten esittämisestä, sekä syventävästä analyysista. Jälkimmäisen apuna käytetään aikaisempaa tutkimusta aiheista. Analyysin tulokset osoittavat arvojen koodauksen kolmen alkuperäisen kategorian (arvot, asenteet ja uskomukset) olevan sekä motivaatioiden, että yhteisöllisyyden tekijät. Löydetyt poiminnat asettuivat siis näiden tekijöiden sisälle. Yleisiä motivaatiota ovat materiaaliset hyödyt, asian tai ilmiön puolustaminen, moraalitekijät ja tunteet. Yhteisöllisyydessä havaittiin olevan mukana läheiset ihmissuhteet, yhdessä vietetty aika, sekä ryhmäkohtainen ajattelu, jota vahvisti etenkin yhteinen vihollinen tai ongelma. Johtajuus nousi oleelliseksi piirteeksi niin yhteisöllisyydessä kuin motivaatioissakin. Tulokset esittävät yhteisöllisyyden ja motivaatioiden kietoutuvat yhteen. Samalla kummatkin koostuvat lukuisista tekijöistä, jotka muuttuvat tilanteen mukaan. Yksilöiden motivaatioita on vaikea ennustaa varmasti, mutta tilannekohtaisia samankaltaisuuksia löytyy. Kontekstin tärkeys tulosten arvioinnissa on oleellista, sillä toisissa olosuhteissa ne voivat olla eriäviä. Todellisen tuntuinen virtuaalipelimaailma mahdollistaa tulosten aitouden ja yhdistettävyyden todellisuudessa tapahtuviin reaktioihin. Jatkotutkimukset aihepiiriin ovat toivottuja, koska virtuaalitodellisuudella on lukuisia käyttötapoja, joiden mahdollisia vaikutuksia tai seurauksia ei kunnolla tiedetä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7047]