Opintojen ja työn yhdistäminen korkeakouluopiskelijoilla
Kujanpää, Heidi (2021)
Kujanpää, Heidi
2021
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101031007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101031007
Tiivistelmä
Käsittelen kandidaatintutkielmassani korkeakouluopiskelijoiden opintojen ja työn yhdistämistä. Julkinen keskustelu opiskelijoiden työnteosta on ollut osittain ristiriitaista sekä aiheesta tehdyt tutkimukset ovat tuottaneet erilaisia tutkimustuloksia. Tämän vuoksi tutkielmani keskittyy tarkastelemaan korkeakouluopiskelijoiden omia kokemuksia opintojen aikaisesta työnteosta. Tutkimuskysymykseni on: minkälaisista syistä korkeakouluopiskelijat tekevät töitä opintojensa ohella sekä minkälaisia vaikutuksia opintojen ja työnteon yhdistämisellä koetaan olevan.
Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä käytän Jeffrey Arnettin (2000) teoriaa, jonka mukaan nuoruuden ja aikuisuuden väliin sijoittuu erillinen muotoutuvan aikuisuuden ajanjakso. Tälle ajanjaksolle on ominaista muun muassa identiteetin muodostaminen, mahdollisten elämän suuntien kokeileminen sekä itsenäisyyden tavoitteleminen.
Tutkielman aineistona käytän korkeakouluopiskelijoiden kirjoittamia blogikirjoituksia, jotka on julkaistu vuosien 2013–2020 välisenä aikana. Kirjoitukset käsittelevät korkeakouluopintojen aikaista työntekoa opiskelijoiden omakohtaisten kokemusten kautta. Kokemukset painottuvat havaittuihin syihin ja vaikutuksiin koskien opintojen ja työn yhdistämistä.
Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnän teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jonka tarkoituksena on luoda käsitys tutkittavasta ilmiöstä pelkistämisen ja luokittelun kautta. Etsin aineistosta opintojen ja työn yhdistämisen syihin ja vaikutuksiin liittyviä ilmauksia, jonka jälkeen pelkistin aineiston niiden perusteella. Teoreettisen viitekehyksen ja aineiston pohjalta muodostin neljä pääkategoriaa, jotka jäsentävät analyysia. Kategoriat ovat; (1) itsenäisyys, (2) elämän suunta (3) hyvinvointi ja (4) identiteetti. Näiden kategorioiden avulla analysoin opiskelijoiden kokemuksia opintojen ja työn yhdistämiseen liittyvistä syistä ja vaikutuksista.
Tutkimuksen perusteella työtä tehdään opintojen aikana lähinnä toimeentulollisista ja työuraa koskevista syistä. Yleisimmät vaikutukset koskevat taloudellista pärjäämistä, työmarkkina-aseman parantamista sekä hyvinvointia. Tutkielman perusteella voidaan päätellä, ettei opintojen aikainen työnteko ole yksiselitteinen ilmiö. Töitä tehdään erilaisista syistä ja työnteolla koetaan olevan monenlaisia vaikutuksia. Lisäksi opiskelijoiden kokemuksiin vaikuttavat yhteiskunnassa vallitsevat arvot ja erilaiset odotukset opiskelua sekä työuraa kohtaan.
Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä käytän Jeffrey Arnettin (2000) teoriaa, jonka mukaan nuoruuden ja aikuisuuden väliin sijoittuu erillinen muotoutuvan aikuisuuden ajanjakso. Tälle ajanjaksolle on ominaista muun muassa identiteetin muodostaminen, mahdollisten elämän suuntien kokeileminen sekä itsenäisyyden tavoitteleminen.
Tutkielman aineistona käytän korkeakouluopiskelijoiden kirjoittamia blogikirjoituksia, jotka on julkaistu vuosien 2013–2020 välisenä aikana. Kirjoitukset käsittelevät korkeakouluopintojen aikaista työntekoa opiskelijoiden omakohtaisten kokemusten kautta. Kokemukset painottuvat havaittuihin syihin ja vaikutuksiin koskien opintojen ja työn yhdistämistä.
Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnän teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jonka tarkoituksena on luoda käsitys tutkittavasta ilmiöstä pelkistämisen ja luokittelun kautta. Etsin aineistosta opintojen ja työn yhdistämisen syihin ja vaikutuksiin liittyviä ilmauksia, jonka jälkeen pelkistin aineiston niiden perusteella. Teoreettisen viitekehyksen ja aineiston pohjalta muodostin neljä pääkategoriaa, jotka jäsentävät analyysia. Kategoriat ovat; (1) itsenäisyys, (2) elämän suunta (3) hyvinvointi ja (4) identiteetti. Näiden kategorioiden avulla analysoin opiskelijoiden kokemuksia opintojen ja työn yhdistämiseen liittyvistä syistä ja vaikutuksista.
Tutkimuksen perusteella työtä tehdään opintojen aikana lähinnä toimeentulollisista ja työuraa koskevista syistä. Yleisimmät vaikutukset koskevat taloudellista pärjäämistä, työmarkkina-aseman parantamista sekä hyvinvointia. Tutkielman perusteella voidaan päätellä, ettei opintojen aikainen työnteko ole yksiselitteinen ilmiö. Töitä tehdään erilaisista syistä ja työnteolla koetaan olevan monenlaisia vaikutuksia. Lisäksi opiskelijoiden kokemuksiin vaikuttavat yhteiskunnassa vallitsevat arvot ja erilaiset odotukset opiskelua sekä työuraa kohtaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8933]