Toimintolaskennan hyödyntämismahdollisuudet asiakaskannattavuuslaskennassa
Raukola, Susanne (2021)
Raukola, Susanne
2021
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012239167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012239167
Tiivistelmä
Yritysten toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, ja yritykset joutuvat sopeutumaan pysyäkseen mukana kilpailussa. Kilpailu luo yrityksille paineita tehostaa toimintaansa pienentämättä asiakkaiden kokemaa arvoa. Yritysten arvomaailma on siirtynyt tuotekeskeisyydestä asiakaslähtöisyyteen. Sekä asiakkaiden että yritysten saamaa arvoa voidaan lisätä asiakaskannattavuuslaskennalla. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä hyötyä toimintolaskennalla on asiakaskannattavuuslaskennassa ja kumpi menetelmä on hyödyllisempi: perinteinen vai aikaperusteinen toimintolaskenta.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Käsitelty aineisto koostui yhdestä suomalaisesta ja viidestä ulkomaisesta tutkimuksesta, jotka on julkaistu vuosina 2009-2018. Viisi näistä tutkimuksista on toteutettu case-tutkimuksina. Kirjallisuuskatsauksen tutkimuksista kaksi on toteutettu perinteistä toimintolaskentaa hyödyntäen ja neljä aikaperusteista toimintolaskentaa hyödyntäen.
Tutkimus pohjautui Faeq Malallah Mahmood Albalakin ja Raid Jasim Majeedin luomaan teoriaan asiakaskannattavuusanalyysin, kustannuslaskentajärjestelmien ja päätöksenteon välisistä yhteyksistä. Teorian hypoteesina on, että asiakaskannattavuusanalyysilla on positiivinen suhde päätöksentekoprosessiin. Teoriapohjassa esitetään kolme pääkohtaa, joihin asiakaskannattavuusanalyysilla on suurin vaikutus: asiakasneuvottelut, markkinointi ja hinnoittelu.
Tarkastellussa kirjallisuudessa toistuu jatkuvasti sama havainto: asiakaskannattavuuslaskennan toteuttaminen ja oikeanlainen hyödyntäminen lisää yrityksen kannattavuutta ja asiakkaiden tyytyväisyyttä. Sen avulla pystytään myös saavuttamaan kilpailuetua ja tukemaan johdon päätöksentekoa. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, ettei liikevaihto aina korreloi kannattavuuden kanssa.
Kannattavuuteen vaikuttaa myös valittu laskentamenetelmä. Tarkastellun kirjallisuuden pohjalta voidaan havaita, että aikaperusteinen toimintolaskenta on usein tehokkaampi kuin perinteinen toimintolaskenta, sillä aikaperusteisen mallin käyttö on yksinkertaista ja päivittäminen helppoa. Aikaperusteinen menetelmä tuottaa myös tarkempaa tietoa kustannuksista, sillä se huomioi käyttämättömän kapasiteetin.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella yritysten pitäisi toteuttaa asiakaskannattavuusanalyysi aikaperusteista toimintolaskentaa käyttäen. Sen avulla yritys pystyy ymmärtämään paremmin asiakkaitaan ja tuottamaan heille lisäarvoa.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Käsitelty aineisto koostui yhdestä suomalaisesta ja viidestä ulkomaisesta tutkimuksesta, jotka on julkaistu vuosina 2009-2018. Viisi näistä tutkimuksista on toteutettu case-tutkimuksina. Kirjallisuuskatsauksen tutkimuksista kaksi on toteutettu perinteistä toimintolaskentaa hyödyntäen ja neljä aikaperusteista toimintolaskentaa hyödyntäen.
Tutkimus pohjautui Faeq Malallah Mahmood Albalakin ja Raid Jasim Majeedin luomaan teoriaan asiakaskannattavuusanalyysin, kustannuslaskentajärjestelmien ja päätöksenteon välisistä yhteyksistä. Teorian hypoteesina on, että asiakaskannattavuusanalyysilla on positiivinen suhde päätöksentekoprosessiin. Teoriapohjassa esitetään kolme pääkohtaa, joihin asiakaskannattavuusanalyysilla on suurin vaikutus: asiakasneuvottelut, markkinointi ja hinnoittelu.
Tarkastellussa kirjallisuudessa toistuu jatkuvasti sama havainto: asiakaskannattavuuslaskennan toteuttaminen ja oikeanlainen hyödyntäminen lisää yrityksen kannattavuutta ja asiakkaiden tyytyväisyyttä. Sen avulla pystytään myös saavuttamaan kilpailuetua ja tukemaan johdon päätöksentekoa. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, ettei liikevaihto aina korreloi kannattavuuden kanssa.
Kannattavuuteen vaikuttaa myös valittu laskentamenetelmä. Tarkastellun kirjallisuuden pohjalta voidaan havaita, että aikaperusteinen toimintolaskenta on usein tehokkaampi kuin perinteinen toimintolaskenta, sillä aikaperusteisen mallin käyttö on yksinkertaista ja päivittäminen helppoa. Aikaperusteinen menetelmä tuottaa myös tarkempaa tietoa kustannuksista, sillä se huomioi käyttämättömän kapasiteetin.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella yritysten pitäisi toteuttaa asiakaskannattavuusanalyysi aikaperusteista toimintolaskentaa käyttäen. Sen avulla yritys pystyy ymmärtämään paremmin asiakkaitaan ja tuottamaan heille lisäarvoa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]