Kilpailuoikeuden nykytila ja ongelmakohdat teknologiasektorilla
Parkkinen, Elisa (2021)
Parkkinen, Elisa
2021
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012239166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012239166
Tiivistelmä
Teknologiayhtiöiden kilpailuoikeudellinen asema sekä lainsäädännön riittävyys ovat kilpailuoikeuden puhutuimpia aiheita. Keskustelua on käyty jo useamman vuoden ajan, mutta nyky-yhteiskunnan verkostoitumisen vuoksi aihe on edelleen ajankohtainen. Yhdysvaltojen kilpailuoikeusjaosto on juuri julkaissut laajan tutkimuksen Big Tech-yhtiöiden määräävästä markkina-asemasta ja siitä, onko valtaa jo liikaa kuluttajien valinnanvaran kannalta ja Euroopan komissiolla on tällä hetkellä tutkinnassa, esimerkiksi Apple ja Amazon. Määräävä markkina-asema tarkoittaa yritysten kykyä toimia omien etujensa mukaisesti välittämättä kuluttajista ja kilpailijoista. Kilpailuoikeuden päätavoitteena onkin suojella kilpailua markkinoilla ja sitä kautta edistää kuluttajien hyvinvointia, esimerkiksi rajoittamalla määräävässä markkina-asemassa olevien yritysten valtaa.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan kilpailuoikeuden nykytilaa teknologiasektorilla lainsäädännön ja oikeuskäytännön kautta painottaen määräävää markkina-asemaa sekä pohditaan kilpailuoikeuden ongelmakohtia. Lopuksi esitetään mahdollisia ratkaisuehdotuksia ongelmiin. Tutkimuksessa vastataan seuraaviin kysymyksiin: Kuinka määräävä markkina-asema määritetään teknologiasektorilla? Mikä on katsottu määräävän markkina-aseman väärinkäytöksi teknologiasektorilla? Mitkä ovat nykyisen kilpailuoikeuden ongelmia ja kuinka ne voitaisiin ratkaista? Kilpailuoikeuden suurimmiksi ongelmiksi ovat viime vuosina muodostuneet teknologian nopea kehitys, yksityisen vallan keskittyminen sekä kaksipuoliset markkinat. Kaksipuolisilla markkinoilla tarkoitetaan, että yritys toimii kahdella toisistaan erillisellä markkinalla, esimerkiksi toimimalla myyjiä ja kuluttajia yhdistävänä verkkoalustana.
Kilpailuoikeus ei ole onnistunut puuttumaan teknologiasektorilla toimivien verkkoalustayritysten valtaan osittain sen vuoksi, että niiden tarjoamat palvelut ovat kuluttajille ilmaisia. Yritykset, kuten Google, Facebook ja Amazon, ovat niin suuria, että ne pystyvät vaikuttamaan koko maailmantalouteen ja poliittisiinsuuntauksiin. Kilpailuoikeutta tulisi päivittää vastaamaan nykypäivän kilpailua ja markkinoiden toimintaperiaatteita, esimerkiksi yhteisillä käyttäytymissäännöillä, jotka luotaisiin niin yrityksille kuin viranomaisillekin. Olennaista olisi myös pohtia yritysten pilkkomista ja kohtelemista julkisesti säänneltyinä toimijoina sekä tietosuoja- ja kilpailuoikeuden yhtymäkohtia oikeuskäytännön kannalta.
Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, mutta siinä on myös lainopillisia piirteitä eli tutkimuskohteena on voimassa oleva oikeus. Lainsäädännön lisäksi olennaisina lähteinä ovat kirjallisuus, aiemmat tutkimukset sekä artikkelit. Tutkimuksessa hyödynnetään runsaasti myös Euroopan komission antamia tiedonantoja ja ohjeistuksia sekä oikeuskäytäntöä.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan kilpailuoikeuden nykytilaa teknologiasektorilla lainsäädännön ja oikeuskäytännön kautta painottaen määräävää markkina-asemaa sekä pohditaan kilpailuoikeuden ongelmakohtia. Lopuksi esitetään mahdollisia ratkaisuehdotuksia ongelmiin. Tutkimuksessa vastataan seuraaviin kysymyksiin: Kuinka määräävä markkina-asema määritetään teknologiasektorilla? Mikä on katsottu määräävän markkina-aseman väärinkäytöksi teknologiasektorilla? Mitkä ovat nykyisen kilpailuoikeuden ongelmia ja kuinka ne voitaisiin ratkaista? Kilpailuoikeuden suurimmiksi ongelmiksi ovat viime vuosina muodostuneet teknologian nopea kehitys, yksityisen vallan keskittyminen sekä kaksipuoliset markkinat. Kaksipuolisilla markkinoilla tarkoitetaan, että yritys toimii kahdella toisistaan erillisellä markkinalla, esimerkiksi toimimalla myyjiä ja kuluttajia yhdistävänä verkkoalustana.
Kilpailuoikeus ei ole onnistunut puuttumaan teknologiasektorilla toimivien verkkoalustayritysten valtaan osittain sen vuoksi, että niiden tarjoamat palvelut ovat kuluttajille ilmaisia. Yritykset, kuten Google, Facebook ja Amazon, ovat niin suuria, että ne pystyvät vaikuttamaan koko maailmantalouteen ja poliittisiinsuuntauksiin. Kilpailuoikeutta tulisi päivittää vastaamaan nykypäivän kilpailua ja markkinoiden toimintaperiaatteita, esimerkiksi yhteisillä käyttäytymissäännöillä, jotka luotaisiin niin yrityksille kuin viranomaisillekin. Olennaista olisi myös pohtia yritysten pilkkomista ja kohtelemista julkisesti säänneltyinä toimijoina sekä tietosuoja- ja kilpailuoikeuden yhtymäkohtia oikeuskäytännön kannalta.
Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, mutta siinä on myös lainopillisia piirteitä eli tutkimuskohteena on voimassa oleva oikeus. Lainsäädännön lisäksi olennaisina lähteinä ovat kirjallisuus, aiemmat tutkimukset sekä artikkelit. Tutkimuksessa hyödynnetään runsaasti myös Euroopan komission antamia tiedonantoja ja ohjeistuksia sekä oikeuskäytäntöä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8453]