Opettajien käsityksiä opintojaksopalautteesta ja sitä keräävästä palautejärjestelmästä: Case Tampereen teknillinen yliopisto
Selänne, Sara (2021)
Selänne, Sara
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012209035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012209035
Tiivistelmä
Opiskelijapalautetta pidetään yliopistoissa yhtenä keskeisimpänä laadunvarmistusjärjestelmän toimintatapana. Yliopistojen laadunvarmistusjärjestelmiin kuuluukin erilaisia opiskelijapalautejärjestelmiä. Opiskelijapalautetta kerätään yliopistoissa muun muassa opintojaksopalautteen muodossa ja sen keräämisessä hyödynnetään sähköisiä palautejärjestelmiä. Tampereen teknillisessä yliopistossa opiskelijat antavat opintojaksopalautetta Kaiku-palautejärjestelmän avulla. Opintojaksopalautteen tärkeimpänä tehtävänä voidaan nähdä opetuksen ja opintojakson kehittämisen tukeminen.
Tässä tutkimuksessa tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia käsityksiä Tampereen teknillisen yliopiston opettajilla on opintojaksopalautteesta ja sitä keräävästä palautejärjestelmästä. Tutkimuskysymykset olivat seuraavanlaiset: 1. Miten opettajat suhtautuvat opintojaksopalautteeseen? 2. Mitä on laadukas opintojaksopalaute ja miten sen laadukkuutta voidaan pyrkiä edistämään? 3. Minkälaisia kokemuksia opettajilla on Kaiku-palautejärjestelmästä? 4. Millainen palautejärjestelmä tukee opettajien mielestä parhaiten opetuksen kehittämistä?
Tutkimusotteeksi valittiin kvalitatiivinen tapaustutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimusta varten haastateltiin Tampereen teknillisen yliopiston opetushenkilökunnan jäseniä, ja tutkimusaineisto koostuu seitsemästä haastattelusta. Tutkimusaineiston analyysi suoritettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, joka on laadullisessa tutkimuksessa yleisesti käytetty perusanalyysimenetelmä.
Tutkimustuloksien mukaan Tampereen teknillisen yliopiston opettajat suhtautuvat opintojaksopalautteen keräämiseen selvästi myönteisesti ja arvostavat opiskelijoiden antamaa palautetta. Opettajat arvostavat erityisesti palautetta, joka on laadukasta eli toisin sanoen hyvää palautetta. Hyvä palaute on opettajien mukaan konkreettista, kohdennettua, yksityiskohtaista ja perusteltua. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään, minkälainen palautejärjestelmä tukee opettajien mielestä parhaiten opetuksen laadun kehittämistä. Keskeisimmiksi näkökulmiksi nousivat palautejärjestelmän käytettävyys, palautelomakkeen muokattavuus, palautekyselyn reaaliaikaisuus ja erilaiset muut järjestelmän toiminnallisuudet, kuten vastapalaute ja työkalut palautteen analysointiin.
Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen yliopiston yhdistymisen myötä päätettiin, että uudessa Tampereen yliopistossa Kaiku-palautejärjestelmän tilalle otetaan käyttöön täysin uusi palautejärjestelmä. Tämän tutkimuksen yhdeksi tavoitteeksi muodostuikin tuottaa tutkimustuloksia erityisesti uutta palautejärjestelmää ajatellen. Tutkimus oli siis ajankohtainen paikallisen korkeakoulu-uudistuksen näkökulmasta. Lisäksi perinteiset tavat kerätä opintojaksopalautetta ovat saaneet kritiikkiä sekä Suomessa että kansainvälisesti, ja tämän tutkimuksen avulla haluttiin tuoda esiin yliopisto-opettajien näkökulmaa tähän käynnissä olevaan keskusteluun.
Tässä tutkimuksessa tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia käsityksiä Tampereen teknillisen yliopiston opettajilla on opintojaksopalautteesta ja sitä keräävästä palautejärjestelmästä. Tutkimuskysymykset olivat seuraavanlaiset: 1. Miten opettajat suhtautuvat opintojaksopalautteeseen? 2. Mitä on laadukas opintojaksopalaute ja miten sen laadukkuutta voidaan pyrkiä edistämään? 3. Minkälaisia kokemuksia opettajilla on Kaiku-palautejärjestelmästä? 4. Millainen palautejärjestelmä tukee opettajien mielestä parhaiten opetuksen kehittämistä?
Tutkimusotteeksi valittiin kvalitatiivinen tapaustutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimusta varten haastateltiin Tampereen teknillisen yliopiston opetushenkilökunnan jäseniä, ja tutkimusaineisto koostuu seitsemästä haastattelusta. Tutkimusaineiston analyysi suoritettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, joka on laadullisessa tutkimuksessa yleisesti käytetty perusanalyysimenetelmä.
Tutkimustuloksien mukaan Tampereen teknillisen yliopiston opettajat suhtautuvat opintojaksopalautteen keräämiseen selvästi myönteisesti ja arvostavat opiskelijoiden antamaa palautetta. Opettajat arvostavat erityisesti palautetta, joka on laadukasta eli toisin sanoen hyvää palautetta. Hyvä palaute on opettajien mukaan konkreettista, kohdennettua, yksityiskohtaista ja perusteltua. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään, minkälainen palautejärjestelmä tukee opettajien mielestä parhaiten opetuksen laadun kehittämistä. Keskeisimmiksi näkökulmiksi nousivat palautejärjestelmän käytettävyys, palautelomakkeen muokattavuus, palautekyselyn reaaliaikaisuus ja erilaiset muut järjestelmän toiminnallisuudet, kuten vastapalaute ja työkalut palautteen analysointiin.
Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen yliopiston yhdistymisen myötä päätettiin, että uudessa Tampereen yliopistossa Kaiku-palautejärjestelmän tilalle otetaan käyttöön täysin uusi palautejärjestelmä. Tämän tutkimuksen yhdeksi tavoitteeksi muodostuikin tuottaa tutkimustuloksia erityisesti uutta palautejärjestelmää ajatellen. Tutkimus oli siis ajankohtainen paikallisen korkeakoulu-uudistuksen näkökulmasta. Lisäksi perinteiset tavat kerätä opintojaksopalautetta ovat saaneet kritiikkiä sekä Suomessa että kansainvälisesti, ja tämän tutkimuksen avulla haluttiin tuoda esiin yliopisto-opettajien näkökulmaa tähän käynnissä olevaan keskusteluun.