"Piti miettii et mikä itseasiassa on kuvisväline ja millä kaikella sitä voi tehdä": Etäopetus kuvataiteen aineenopettajien näkökulmasta
Heikkinen, Meeri; Jurvanen, Justiina (2021)
Heikkinen, Meeri
Jurvanen, Justiina
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012209029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012209029
Tiivistelmä
Keväällä 2020 Suomen koulut siirtyivät etäopetukseen COVID-19-viruksen aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella etäopetusta kuvataiteen aineenopettajien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia etäopetuksesta sekä heidän teettämiään tehtäviä vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteisiin peilaten. Tutkimuskirjallisuuden perusteella kuvataiteen ja kuvataidekasvatuksen määrittely ei ole helppoa, ja kuvataiteen tarpeellisuudesta opetussuunnitelmassa käydään jatkuvasti keskustelua. Etätyöhön ja etäopetukseen liittyvät aikaisemmat tutkimukset taas osoittivat samankaltaisia tuloksia kuin tämä tutkimus. Esimerkiksi ajankäytön haasteet sekä digiloikan mahdollisuudet ilmenivät jo aikaisemmissa tutkimuksissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja aineisto hankittiin teemahaastattelujen muodossa. Tutkimukseen osallistui viisi peruskoulun vuosiluokilla 7–9 työskentelevää kuvataiteen aineenopettajaa ympäri Suomea. Kaikilla haastateltavilla oli työkokemusta vähintään viisi vuotta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin loka- ja marraskuun 2020 aikana videopuheluiden välityksellä.
Opettajien kokemuksiin liittyen aineistosta löytyi teemoittelun myötä viisi teemaa: ajanhallinnan ongelmat, arvioinnin haasteet, vuorovaikutuksen puute, rauha työskentelyssä sekä uudet näkökulmat omaan työhön. Kaikki haastateltavat kokivat työmääränsä lisääntyneen etätyöskentelyn myötä. Arviointi yksipuolistui, mutta samalla oppilaalle annettavien kirjallisten palautteiden määrä lisääntyi. Vuorovaikutus ja prosessinohjaus vähenivät sekä huoli pudokkaista kasvoi. Toisaalta opettajat mainitsivat myönteisinä asioina esimerkiksi melun puuttumisen työpäivistä sekä digiloikan synnyttämät mahdollisuudet myös lähiopetuksessa.
Teetettyjen tehtävien aiheet jakautuivat neljään teemaan: rakentelu ja arkkitehtuuri, asetelmat ja kollaasit, valokuvaus sekä analysointi. Opetussuunnitelman neljästä päätavoitteesta kolme ensimmäistä näkyi tehtävien aiheissa. Viimeinen päätavoite ilmeni tehtävissä käytetyissä materiaaleissa.
Tulosten perusteella etäopetus tuotti kuvataiteen aineenopettajille paljon haasteita. Toisaalta etäopetuksesta oli löydetty myönteisiäkin asioita, jotka saivat opettajat tarkastelemaan omaa työtään uusista näkökulmista. Tehtävien toteuttamiseen oli keksitty luovia ratkaisuja, ja opetussuunnitelman tavoitteet näkyivät teetetyissä tehtävissä vaihtelevasti.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja aineisto hankittiin teemahaastattelujen muodossa. Tutkimukseen osallistui viisi peruskoulun vuosiluokilla 7–9 työskentelevää kuvataiteen aineenopettajaa ympäri Suomea. Kaikilla haastateltavilla oli työkokemusta vähintään viisi vuotta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin loka- ja marraskuun 2020 aikana videopuheluiden välityksellä.
Opettajien kokemuksiin liittyen aineistosta löytyi teemoittelun myötä viisi teemaa: ajanhallinnan ongelmat, arvioinnin haasteet, vuorovaikutuksen puute, rauha työskentelyssä sekä uudet näkökulmat omaan työhön. Kaikki haastateltavat kokivat työmääränsä lisääntyneen etätyöskentelyn myötä. Arviointi yksipuolistui, mutta samalla oppilaalle annettavien kirjallisten palautteiden määrä lisääntyi. Vuorovaikutus ja prosessinohjaus vähenivät sekä huoli pudokkaista kasvoi. Toisaalta opettajat mainitsivat myönteisinä asioina esimerkiksi melun puuttumisen työpäivistä sekä digiloikan synnyttämät mahdollisuudet myös lähiopetuksessa.
Teetettyjen tehtävien aiheet jakautuivat neljään teemaan: rakentelu ja arkkitehtuuri, asetelmat ja kollaasit, valokuvaus sekä analysointi. Opetussuunnitelman neljästä päätavoitteesta kolme ensimmäistä näkyi tehtävien aiheissa. Viimeinen päätavoite ilmeni tehtävissä käytetyissä materiaaleissa.
Tulosten perusteella etäopetus tuotti kuvataiteen aineenopettajille paljon haasteita. Toisaalta etäopetuksesta oli löydetty myönteisiäkin asioita, jotka saivat opettajat tarkastelemaan omaa työtään uusista näkökulmista. Tehtävien toteuttamiseen oli keksitty luovia ratkaisuja, ja opetussuunnitelman tavoitteet näkyivät teetetyissä tehtävissä vaihtelevasti.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]