Familiaalisen lukivaikeuden ennaltaehkäisevät toimet esiopetuksessa
Kujanpää-Vuorinen, Eeva (2021)
Kujanpää-Vuorinen, Eeva
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012209033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012209033
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä keinoin esiopetuksessa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat pedagogisilla toimilla ennaltaehkäisevät lapsen familiaalisen lukivaikeuden aiheuttamia haittoja. Tämän lisäksi selvitettiin tukitoimet jo havaituille lukivaikeuden piirteille esiopetuksessa. Samalla selvitettiin, että selvittävätkö päiväkodit lapsen familiaalisen lukivaikeuden riskiä. Tutkimuksen teoriatausta koostuu kielellisen tietoisuuden sekä lukivaikeuden ja siihen liittyvien havaintojen, tukitoimien ja arviointimenetelmien määrittelystä.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon saatiin vastaus 11 esiopetuksessa työskentelevältä varhaiskasvatuksen opettajalta sekä yhdestä teemahaastattelusta, johon osallistui aiheeseen perehtynyt tutkija yliopistossa. Aineisto kerättiin syksyllä 2020. Saadut aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että useimmat päiväkodit eivät selvitä lapsen familiaalisen lukivaikeuden riskiä etukäteen, vaikka asiantuntijan haastattelussa tuli ilmi, että se kannattaisi. Lisäksi ennaltaehkäisevät tukitoimet familiaaliselle lukivaikeudelle olivat vähäisiä. Opettajat kertoivat, että vasta huolenaiheen heräämisen ja seurannan jälkeen he selvittävät lapsen familiaalisen lukivaikeuden taustan. Näin ollen ennaltaehkäiseviä toimia ei juurikaan annettu, vaan tukitoimiin ryhdyttiin vasta ongelmien havaitsemisen jälkeen. Opettajan oma perehtyneisyys ja mielenkiinto vaikutti tukitoimien antamiseen ja lapsen riskin selvittämiseen, ei niinkään päiväkodin ohjeistus. Varhaiskasvatuksen opettajien antamat tukitoimet jo havaitulle lukivaikeudelle liittyivät kielellisen tietoisuuden harjoittamiseen monipuolisin menetelmin, oppimisympäristön muokkaamiseen ja monitahoiseen yhteistyöhön.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon saatiin vastaus 11 esiopetuksessa työskentelevältä varhaiskasvatuksen opettajalta sekä yhdestä teemahaastattelusta, johon osallistui aiheeseen perehtynyt tutkija yliopistossa. Aineisto kerättiin syksyllä 2020. Saadut aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että useimmat päiväkodit eivät selvitä lapsen familiaalisen lukivaikeuden riskiä etukäteen, vaikka asiantuntijan haastattelussa tuli ilmi, että se kannattaisi. Lisäksi ennaltaehkäisevät tukitoimet familiaaliselle lukivaikeudelle olivat vähäisiä. Opettajat kertoivat, että vasta huolenaiheen heräämisen ja seurannan jälkeen he selvittävät lapsen familiaalisen lukivaikeuden taustan. Näin ollen ennaltaehkäiseviä toimia ei juurikaan annettu, vaan tukitoimiin ryhdyttiin vasta ongelmien havaitsemisen jälkeen. Opettajan oma perehtyneisyys ja mielenkiinto vaikutti tukitoimien antamiseen ja lapsen riskin selvittämiseen, ei niinkään päiväkodin ohjeistus. Varhaiskasvatuksen opettajien antamat tukitoimet jo havaitulle lukivaikeudelle liittyivät kielellisen tietoisuuden harjoittamiseen monipuolisin menetelmin, oppimisympäristön muokkaamiseen ja monitahoiseen yhteistyöhön.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]