Tulipalojen sammuttelua ja yhteisiä onnistumisia : Haastavat kasvatustilanteet varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemina
Sarin, Ida (2020)
Sarin, Ida
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012189002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012189002
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia haastavista kasvatustilanteista. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia kasvatustilanteita varhaiskasvatuksen työntekijät pitävät haastavina, kuinka niitä ratkaistaan sekä kuinka työntekijät kokevat haastavien kasvatustilanteiden vaikuttavan omaan työssä jaksamiseensa. Haastava kasvatustilanne määritellään kasvattajan ja lapsen väliseksi vuorovaikutustilanteeksi, jossa lapsi ilmentää sosioemotionaalista tuen tarvetta.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka jaettiin varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnattuihin Facebook-ryhmiin. Kyselyyn vastasi yhteensä 39 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia.
Haastavien kasvatustilanteiden kuvauksista suurin osa liittyi lapsen käyttäytymiseen, esimerkiksi aggressiivisuuteen ja voimakkaisiin tunteenpurkauksiin. Myös vuorovaikutukseen ja toiminnanohjaukseen liittyvät ongelmat koettiin haastaviksi. Lisäksi tuloksissa tuli ilmi, että riittämättömät resurssit, kuten kiire ja henkilöstöpula, aiheuttavat vastaajille kokemuksia haastavista kasvatustilanteista. Haastavissa tilanteissa lapsen sosioemotionaalisia ja kielellisiä taitoja kehitettiin muun muassa kuvien ja sanallistamisen avulla. Haastavia tilanteita pyrittiin ennakoimaan pedagogisin keinoin ja ympäristötekijöiden avulla. Myös yhteistyö muiden ammattilaisten kanssa osoittautui merkitykselliseksi.
Lähes kaikki kyselyyn vastanneet kasvattajat kokivat haastavien kasvatustilanteiden vaikuttavan omaan työssä jaksamiseensa. Tilanteet saivat aikaan negatiivisia tuntemuksia, kuten väsymystä ja riittämättömyyttä. Vastaajat kokivat, että haastavien tilanteiden selvittäminen varsinkin päivittäin tai useasti päivässä on kuormittavaa. Haastavien kasvatustilanteiden koettiin myös vaikuttavan muun muassa työyhteisön ilmapiiriin ja omaan motivaatioon. Toisaalta aineistosta kävi myös ilmi, että haastavien kasvatustilanteiden myötä niihin liittyvät onnistumiset ovat palkitsevia.
Tulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia ja osoittavat, että varhaiskasvatuksen työntekijät tarvitsisivat enemmän tukea lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittämiseen ja kaikkien lasten tasapuoliseen huomiointiin.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka jaettiin varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnattuihin Facebook-ryhmiin. Kyselyyn vastasi yhteensä 39 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia.
Haastavien kasvatustilanteiden kuvauksista suurin osa liittyi lapsen käyttäytymiseen, esimerkiksi aggressiivisuuteen ja voimakkaisiin tunteenpurkauksiin. Myös vuorovaikutukseen ja toiminnanohjaukseen liittyvät ongelmat koettiin haastaviksi. Lisäksi tuloksissa tuli ilmi, että riittämättömät resurssit, kuten kiire ja henkilöstöpula, aiheuttavat vastaajille kokemuksia haastavista kasvatustilanteista. Haastavissa tilanteissa lapsen sosioemotionaalisia ja kielellisiä taitoja kehitettiin muun muassa kuvien ja sanallistamisen avulla. Haastavia tilanteita pyrittiin ennakoimaan pedagogisin keinoin ja ympäristötekijöiden avulla. Myös yhteistyö muiden ammattilaisten kanssa osoittautui merkitykselliseksi.
Lähes kaikki kyselyyn vastanneet kasvattajat kokivat haastavien kasvatustilanteiden vaikuttavan omaan työssä jaksamiseensa. Tilanteet saivat aikaan negatiivisia tuntemuksia, kuten väsymystä ja riittämättömyyttä. Vastaajat kokivat, että haastavien tilanteiden selvittäminen varsinkin päivittäin tai useasti päivässä on kuormittavaa. Haastavien kasvatustilanteiden koettiin myös vaikuttavan muun muassa työyhteisön ilmapiiriin ja omaan motivaatioon. Toisaalta aineistosta kävi myös ilmi, että haastavien kasvatustilanteiden myötä niihin liittyvät onnistumiset ovat palkitsevia.
Tulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia ja osoittavat, että varhaiskasvatuksen työntekijät tarvitsisivat enemmän tukea lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittämiseen ja kaikkien lasten tasapuoliseen huomiointiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8453]