Digitalisaatio nykyajan kone- ja laitevalmistajien liiketoimintamalleissa
Valtanen, Mikael (2020)
Valtanen, Mikael
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012178953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012178953
Tiivistelmä
Digitalisaatio on yksi liiketoimintaevoluution ajureista, ja se integroituu jokapäiväiseen elämään enemmän ja enemmän. Tietyissä toimintaympäristöissä digitalisaation mahdollistamat ratkaisut ovat jo korvanneet vanhat toimintatavat. Tämä pätee sekä kuluttajiin, että organisaatioihin ja yrityksiin. Uuden toimintatavan omaksuminen on kuitenkin yritysmaailmassa joskus monimutkaista, koska uusi toimintatapa vaikuttaa usein hyvin suureen ryhmään käyttäjiä. Yrityksen johdon suunnitellessa toimintatapojen modernisointia digitalisaation avulla on ymmärrettävä miten muutokset vaikuttavat yrityksen eri osiin, koska oletetut hyödyt aiheuttavat usein myös ongelmia. Keskeisiä kysymyksiä ovat esimerkiksi uusien ratkaisujen vaikutus eri ikäryhmiin, johtamiseen sekä organisaation infrastruktuuriin. Tässä työssä tutkitaan konevalmistajien liiketoimintamallien trendejä ja alan liiketoiminnan siirtymän suuntaa, sekä miten digitalisaatio on viimevuosina ohjannut konevalmistusalan liiketoimintamalleja.
Tutkimuksen tavoite on hahmottaa selviä digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia eri liiketoimintamalleissa, mutta etenkin palveluliiketoiminnan uudistamisessa. Digitalisaatio ei ole yleispätevä ratkaisu yrityksen modernisoimiseksi ja liiketoiminnan tehokkuuden parantamiseksi, vaan yksi nykymaailman evoluutioista, jonka voimaa ei pidä vähätellä. Tässä kirjallisuustutkimuksessa yritetään selvittää missä määrin digitalisaation hyödyntäminen on konevalmistajien palveluliiketoiminnassa ja yleisesti jotakuinkin välttämätöntä, mutta myös tutkia, voiko huoleton digitalisointi lamauttaa muuten toimivan yrityksen toimintaa. Monista työn aiheista ei voida muodostaa absoluuttista totuutta tai vastausta, mutta digitalisaatiota on silti hyödyllistä tutkia nyt sen yleistymisen alkuvaiheessa.
Tutkimuksessa ei juurikaan tulla käsittelemään digitalisaation vaikutusta kuluttajanäkökulmasta, koska tarkoitus on tutkia sen vaikutusta yritysten ja liiketoimintayksiköiden kilpailuetuun. Digitalisaation luomaa arvoa käsittelevistä tutkimuksista on mahdollista löytää eri arvonluonnin lähteitä, kuten tehokkuuden lisääminen, hukkatyön vähentäminen, sekä riskien minimointi. Yksi digitalisaation tärkeimmistä tavoitteista palvelualalla on lisätä asiakkaille tarjottavan arvon määrää nostamatta itselle koituvia kustannuksia. Tulokset osoittavat, että digitalisaation ja konevalmistajien liiketoimintamallien suhde on kaksijakoinen. Tässäkin työssä havainnollistettua arvon yhteisluonnin prosessia voidaan ehdottomasti tehostaa digitalisaation mahdollistamilla moderneilla työkaluilla, ajatustavoilla ja menetelmillä. Toisaalta on huomattu, että digitalisaation hyödyntäminen uusissa innovatiivisissa palveluissa vaatii asiakkaan ja palveluntarjoajan välistä arvon yhteisluontia. Työssä näin ollen päätellään, että digitalisaation mekanismeilla on suuri merkitys alan liiketoimintamalleihin, mutta myös itse digitalisaation trendit ohjautuvat alan voimien takia.
Tutkimuksen tavoite on hahmottaa selviä digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia eri liiketoimintamalleissa, mutta etenkin palveluliiketoiminnan uudistamisessa. Digitalisaatio ei ole yleispätevä ratkaisu yrityksen modernisoimiseksi ja liiketoiminnan tehokkuuden parantamiseksi, vaan yksi nykymaailman evoluutioista, jonka voimaa ei pidä vähätellä. Tässä kirjallisuustutkimuksessa yritetään selvittää missä määrin digitalisaation hyödyntäminen on konevalmistajien palveluliiketoiminnassa ja yleisesti jotakuinkin välttämätöntä, mutta myös tutkia, voiko huoleton digitalisointi lamauttaa muuten toimivan yrityksen toimintaa. Monista työn aiheista ei voida muodostaa absoluuttista totuutta tai vastausta, mutta digitalisaatiota on silti hyödyllistä tutkia nyt sen yleistymisen alkuvaiheessa.
Tutkimuksessa ei juurikaan tulla käsittelemään digitalisaation vaikutusta kuluttajanäkökulmasta, koska tarkoitus on tutkia sen vaikutusta yritysten ja liiketoimintayksiköiden kilpailuetuun. Digitalisaation luomaa arvoa käsittelevistä tutkimuksista on mahdollista löytää eri arvonluonnin lähteitä, kuten tehokkuuden lisääminen, hukkatyön vähentäminen, sekä riskien minimointi. Yksi digitalisaation tärkeimmistä tavoitteista palvelualalla on lisätä asiakkaille tarjottavan arvon määrää nostamatta itselle koituvia kustannuksia. Tulokset osoittavat, että digitalisaation ja konevalmistajien liiketoimintamallien suhde on kaksijakoinen. Tässäkin työssä havainnollistettua arvon yhteisluonnin prosessia voidaan ehdottomasti tehostaa digitalisaation mahdollistamilla moderneilla työkaluilla, ajatustavoilla ja menetelmillä. Toisaalta on huomattu, että digitalisaation hyödyntäminen uusissa innovatiivisissa palveluissa vaatii asiakkaan ja palveluntarjoajan välistä arvon yhteisluontia. Työssä näin ollen päätellään, että digitalisaation mekanismeilla on suuri merkitys alan liiketoimintamalleihin, mutta myös itse digitalisaation trendit ohjautuvat alan voimien takia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]