Lukevatko pojatkin? : Laadullinen tutkimus poikien suhtautumisesta lukemiseen ja lukutaitoon
Rahkonen, Hanna (2020)
Rahkonen, Hanna
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012158875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012158875
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on syntynyt tarpeesta löytää syitä suomalaisten nuorten lukutaidon tasoerojen taustalla. Useat tutkimukset osoittavat poikien lukutaidon olevan merkittävästi heikompaa kuin tyttöjen, mutta syitä tämän taustalla ei ole juurikaan etsitty. Tämä tutkimus keskittyy poikien näkemyksiin ja kokemuk-siin lukutaidon tasoeron jakautumisesta. Tutkimuksen teoriataustana toimii lukemisen ja lukutaidon termit sekä luonnollisesti sukupuolen määrittely. Tutkimuksen perimmäinen tavoite oli löytää syyt lukutaidon ta-soeron taustalla, jotta tasoeroa voidaan kaventaa ja poistaa.
Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyllä ja teemahaastattelulla yläkouluikäisiltä sekä 6-luokkalaisilta pojilta. Aineisto koostuu neljänkymmenen pojan vastauksista ja sitä analysoidaan sisällönanalyysin menetelmin, apuna teemoittelu ja kvantifointi.
Suurin osa pojista on havainnut sukupuolten välistä lukutaidon tasoeroa, joko itse kokien tuon tasoeron tai havaitsemalla sen olemassaoloa ympäristössään. Poikia kannustetaan kyllä lukemaan, ja pojat myös keski-määrin pitävät lukemisesta, mutta silti moni muu asia menee lukemisen edelle. Näitä sukupuolten välisiä lukutaidon tasoeroja pojat selittivät esimerkiksi biologisin tai ajankäytöllisin syin. Vaikka pojat näkivät ja ha-vaitsivat lukutaidon tasoeron arjessaan, he silti pitivät itseään keskimääräisesti hyvänä tai vähintään keski-vertona lukijana, miettiessään omaa lukutaitoaan ja sen tasoa.
Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyllä ja teemahaastattelulla yläkouluikäisiltä sekä 6-luokkalaisilta pojilta. Aineisto koostuu neljänkymmenen pojan vastauksista ja sitä analysoidaan sisällönanalyysin menetelmin, apuna teemoittelu ja kvantifointi.
Suurin osa pojista on havainnut sukupuolten välistä lukutaidon tasoeroa, joko itse kokien tuon tasoeron tai havaitsemalla sen olemassaoloa ympäristössään. Poikia kannustetaan kyllä lukemaan, ja pojat myös keski-määrin pitävät lukemisesta, mutta silti moni muu asia menee lukemisen edelle. Näitä sukupuolten välisiä lukutaidon tasoeroja pojat selittivät esimerkiksi biologisin tai ajankäytöllisin syin. Vaikka pojat näkivät ja ha-vaitsivat lukutaidon tasoeron arjessaan, he silti pitivät itseään keskimääräisesti hyvänä tai vähintään keski-vertona lukijana, miettiessään omaa lukutaitoaan ja sen tasoa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]