Luokanopettajaopiskelijoiden sijaistusinto
Malmi, Joona (2021)
Malmi, Joona
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012168925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012168925
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa olen tutkinut luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan sijaisuuksista sekä heidän omaa intoaan tehdä näitä sijaisuuksia. Lähestyin aihetta työssä oppimisen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä syyt kannustavat sijaisuuksien tekoon, ja mitkä puolestaan muodostavat esteitä sijaisuuksien tekemiselle. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää, miksi sijaisuuksien tekeminen koetaan tärkeänä työssä oppimisen kannalta. Opettajan sijaisuuksia käsitteleviä aiempia tutkimuksia ei ole Suomessa juurikaan tehty.
Yli puolet suomalaisista korkeakouluopiskelijoista käy töissä opintojen ohessa, ja opettajaopiskelijalle yksi luontevimmista paikoista työskennellä on koulu. Silti moni opettajaopiskelija työskentelee esimerkiksi kaupassa tai muussa kasvatusalan ulkopuolisessa työpaikassa.
Aiemmissa tutkimuksissa on saatu huolestuttavaa tietoa siitä, että monet valmistuneet opettajat kokevat työmääränsä liian suureksi ja alanvaihtajien osuus on hälyttävän suuri. Opettajat kokevat, että luokanopettajakoulutus on liian teoriapainotteista, ja he kaipaisivat koulutukseen lisää käytännön harjoittelua. Työssä oppiminen on myös paras tapa kehittää ammatillista identiteettiä.
Halusin tutkimuksella selvittää opiskelijoilla olevia aitoja ajatuksia, joten valitsin kvalitatiivisen tutkimuksen. Haastattelin viittä (5) Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijaa teemahaastatteluna ja suoritin haastatteluaineistolle aineistolähtöisen sisällönanalyysin. Haastattelut suoritettiin koronapandemian aikaan syksyllä 2020.
Tutkimuksen tulosten mukaan suurimmat sijaistamaan kannustavat syyt ovat raha ja kokemuksen saaminen opettajan työstä. Suurimmat sijaistamista haittaavat syyt puolestaan ovat ajan puute ja jännittäminen. Kaikki haastateltavat pitivät tärkeänä sijaisuuksista saatavaa työkokemusta. Sijaisuuksien nähtiin opettavan hyvin muun muassa vastuun ottamista luokasta sekä ennakoimattomissa tilanteissa toimimista.
Yli puolet suomalaisista korkeakouluopiskelijoista käy töissä opintojen ohessa, ja opettajaopiskelijalle yksi luontevimmista paikoista työskennellä on koulu. Silti moni opettajaopiskelija työskentelee esimerkiksi kaupassa tai muussa kasvatusalan ulkopuolisessa työpaikassa.
Aiemmissa tutkimuksissa on saatu huolestuttavaa tietoa siitä, että monet valmistuneet opettajat kokevat työmääränsä liian suureksi ja alanvaihtajien osuus on hälyttävän suuri. Opettajat kokevat, että luokanopettajakoulutus on liian teoriapainotteista, ja he kaipaisivat koulutukseen lisää käytännön harjoittelua. Työssä oppiminen on myös paras tapa kehittää ammatillista identiteettiä.
Halusin tutkimuksella selvittää opiskelijoilla olevia aitoja ajatuksia, joten valitsin kvalitatiivisen tutkimuksen. Haastattelin viittä (5) Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijaa teemahaastatteluna ja suoritin haastatteluaineistolle aineistolähtöisen sisällönanalyysin. Haastattelut suoritettiin koronapandemian aikaan syksyllä 2020.
Tutkimuksen tulosten mukaan suurimmat sijaistamaan kannustavat syyt ovat raha ja kokemuksen saaminen opettajan työstä. Suurimmat sijaistamista haittaavat syyt puolestaan ovat ajan puute ja jännittäminen. Kaikki haastateltavat pitivät tärkeänä sijaisuuksista saatavaa työkokemusta. Sijaisuuksien nähtiin opettavan hyvin muun muassa vastuun ottamista luokasta sekä ennakoimattomissa tilanteissa toimimista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8421]