Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta koronapandemian aikana
Kaivoluoto, Roosa (2021)
Kaivoluoto, Roosa
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012168915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012168915
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta koronapandemian aikana sekä tutkia eri vuosikurssien välisiä eroja kokemuksissa. Joulukuussa 2019 löydetty uusi koronavirus muuttui nopeasti pandemiaksi ja pakotti kaikki oppilaitokset siirtymään etäopetukseen maaliskuussa 2020. Tampereen yliopistossa etäopetus on jatkunut laajasti keväästä 2020 asti. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisena Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijat ovat kokeneet opiskelun poikkeuksellisena aikana. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa etäopiskelun vaikutuksista opiskelijoihin.
Tutkimus noudattaa laadullista tutkimusotetta. Tutkimuksessa käytettiin fenomenologista tutkimusmenetelmää, sillä tutkimuksen kohteena olivat luokanopettajaopiskelijoiden kokemukset. Fenomenologia sopii tutkimusmenetelmäksi, kun tutkitaan yksilön kokemuksia jostakin ilmiöstä. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2020 sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin linkkinä Tampereen luokanopettajaopiskelijoiden Telegram-ryhmään. Kyselylomakkeeseen vastaaminen oli vapaaehtoista. Vastaajiksi toivottiin henkilöitä, jotka olivat 2. tai sitä ylemmällä vuosikurssilla. Aineistoon tuli yhteensä 25 vastausta eri vuosikursseilta.
Aineiston analyysissa hyödynnettiin sisällönanalyysia ja teemoittelua. Aineistosta esiin nousseista asioista muodostettiin kuusi eri teemaa: opiskelun mielekkyys, koti opiskelupaikkana, aikataulutus, sosiaalinen ulottuvuus, stressi sekä muut etäopiskelun aikana ilmenneet oireet. Teemoista kolme ensimmäistä liitettiin opiskelun sujuvuuteen ja kolme jälkimmäistä hyvinvoinnin näkökulmaan. Eri vuosikurssien vastauksissa esiin nousseita teemoja vertailtiin keskenään.
Tulokset osoittavat, että luokanopettajaopiskelijat kaipaavat sosiaalisia kontakteja, joita lähiopetuksessa on. Etäopiskelu koetaan stressaavaksi ja raskaaksi. Tutkimustulosten mukaan kotona opiskeleminen hämärtää vapaa-ajan ja opiskelun välistä rajaa ja sekoittaa asioita toisiinsa niin, että kaikki suoritetaan yhtenä massana. Positiivisena asiana etäopiskelussa luokanopettajaopiskelijat näkevät mahdollisuuden helpompaan opiskelun ja muun elämän aikatauluttamiseen. Tuloksista voidaan huomata, että samankaltaisia kokemuksia nousee esille vuosikurssista riippumatta.
Tutkimus noudattaa laadullista tutkimusotetta. Tutkimuksessa käytettiin fenomenologista tutkimusmenetelmää, sillä tutkimuksen kohteena olivat luokanopettajaopiskelijoiden kokemukset. Fenomenologia sopii tutkimusmenetelmäksi, kun tutkitaan yksilön kokemuksia jostakin ilmiöstä. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2020 sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin linkkinä Tampereen luokanopettajaopiskelijoiden Telegram-ryhmään. Kyselylomakkeeseen vastaaminen oli vapaaehtoista. Vastaajiksi toivottiin henkilöitä, jotka olivat 2. tai sitä ylemmällä vuosikurssilla. Aineistoon tuli yhteensä 25 vastausta eri vuosikursseilta.
Aineiston analyysissa hyödynnettiin sisällönanalyysia ja teemoittelua. Aineistosta esiin nousseista asioista muodostettiin kuusi eri teemaa: opiskelun mielekkyys, koti opiskelupaikkana, aikataulutus, sosiaalinen ulottuvuus, stressi sekä muut etäopiskelun aikana ilmenneet oireet. Teemoista kolme ensimmäistä liitettiin opiskelun sujuvuuteen ja kolme jälkimmäistä hyvinvoinnin näkökulmaan. Eri vuosikurssien vastauksissa esiin nousseita teemoja vertailtiin keskenään.
Tulokset osoittavat, että luokanopettajaopiskelijat kaipaavat sosiaalisia kontakteja, joita lähiopetuksessa on. Etäopiskelu koetaan stressaavaksi ja raskaaksi. Tutkimustulosten mukaan kotona opiskeleminen hämärtää vapaa-ajan ja opiskelun välistä rajaa ja sekoittaa asioita toisiinsa niin, että kaikki suoritetaan yhtenä massana. Positiivisena asiana etäopiskelussa luokanopettajaopiskelijat näkevät mahdollisuuden helpompaan opiskelun ja muun elämän aikatauluttamiseen. Tuloksista voidaan huomata, että samankaltaisia kokemuksia nousee esille vuosikurssista riippumatta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]