Vanhempien käsityksiä hyvästä varhaiskasvatuksen opettajasta : 5-vuotiaiden lasten vanhempien kerrontaa
Palmroos, Anniina; Nousiainen, Jenni (2020)
Palmroos, Anniina
Nousiainen, Jenni
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012168899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012168899
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, millaisia käsityksiä vanhemmilla on hyvästä varhaiskasvatuksen opettajasta. Tavoitteena oli tutkia 5-vuotiaiden lasten vanhempien näkökulmasta käsityksiä hyvästä varhaiskasvatuksen opettajasta narratiivisten haastattelujen kautta. Taustateoriana toimi neljä käsitettä: varhaiskasvatuksen opettajan ominaisuudet, varhaiskasvatuksen opettajan tavoitteet ja velvoitteet, kasvatuskumppanuus sekä lapsilähtöisyys. Nämä käsitteet antoivat pohjan vanhempien käsityksiin ihanteellisesta varhaiskasvatuksen opettajasta, jolloin käsityksiä voitiin peilata keskenään.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää vanhempaa Pirkanmaalta. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja ne toteutettiin etänä Microsoft Teams -sovelluksen avulla videohaastatteluina. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen narratiivinen tutkimusote, joka painottuu kertomuksiin. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta eli teoreettinen viitekehys muodostui aineiston perusteella. Aineisto muodostui teemoittelevan analyysin kautta.
Vanhempien käsityksistä hyvästä varhaiskasvatuksen opettajasta muodostui viisi teemaa: varhaiskasvatuksen opettajan ominaisuudet, varhaiskasvatuksen opettajan toiminta, toiminnan sisältö, ympäristö ja yhteistyö vanhempien ja tiimin välillä. Vanhempien kuvailemat ominaisuudet ovat tiiviisti yhteydessä teoriaan. Varhaiskasvatuksen opettajan toiminnassa korostetaan yhdessäoloa lasten kanssa ja lapsilähtöisyyttä. Nämä ovat yhteydessä myös Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2018 arvoperustaan. Toiminnan sisällössä nähdään tärkeäksi monipuolisuus. Pedagogiikasta ollaan eri mieltä, osa pitää sitä tärkeänä ja osa ei, kun teoriassa se nähdään hyvin keskeisenä tekijänä. Ympäristön luomisessa vanhemmat painottavat turvallisuutta, joka tulee ilmi myös teoriassa. Viimeinen teema, yhteistyö vanhempien ja tiimin välillä, nähdään keskeisenä nimenomaan toimivan vuorovaikutuksen ja luottamuksen sekä yhteisymmärryksen kautta. Yhteistyö on varhaiskasvatuksessa yksi keskeisistä arvoista. Tulosten perusteella osoitettiin, että vanhemmilla on monipuolisia käsityksiä hyvästä varhaiskasvatuksen opettajasta.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää vanhempaa Pirkanmaalta. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja ne toteutettiin etänä Microsoft Teams -sovelluksen avulla videohaastatteluina. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen narratiivinen tutkimusote, joka painottuu kertomuksiin. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta eli teoreettinen viitekehys muodostui aineiston perusteella. Aineisto muodostui teemoittelevan analyysin kautta.
Vanhempien käsityksistä hyvästä varhaiskasvatuksen opettajasta muodostui viisi teemaa: varhaiskasvatuksen opettajan ominaisuudet, varhaiskasvatuksen opettajan toiminta, toiminnan sisältö, ympäristö ja yhteistyö vanhempien ja tiimin välillä. Vanhempien kuvailemat ominaisuudet ovat tiiviisti yhteydessä teoriaan. Varhaiskasvatuksen opettajan toiminnassa korostetaan yhdessäoloa lasten kanssa ja lapsilähtöisyyttä. Nämä ovat yhteydessä myös Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2018 arvoperustaan. Toiminnan sisällössä nähdään tärkeäksi monipuolisuus. Pedagogiikasta ollaan eri mieltä, osa pitää sitä tärkeänä ja osa ei, kun teoriassa se nähdään hyvin keskeisenä tekijänä. Ympäristön luomisessa vanhemmat painottavat turvallisuutta, joka tulee ilmi myös teoriassa. Viimeinen teema, yhteistyö vanhempien ja tiimin välillä, nähdään keskeisenä nimenomaan toimivan vuorovaikutuksen ja luottamuksen sekä yhteisymmärryksen kautta. Yhteistyö on varhaiskasvatuksessa yksi keskeisistä arvoista. Tulosten perusteella osoitettiin, että vanhemmilla on monipuolisia käsityksiä hyvästä varhaiskasvatuksen opettajasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6978]