Roolien välistä tasapainottelua: opettajien kokemuksia oppilaista kavereina tai seuraajina henkilökohtaisilla sosiaalisen median tileillä
Lehtimäki, Iina (2020)
Lehtimäki, Iina
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012158862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012158862
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nykyään osa lähes jokaisen ihmisen arkea, minkä takia myös suuri osa opettajista ja oppilaista ovat sen käyttäjiä. Suomessa opettajien henkilökohtaista sosiaalisen median käyttöä on tutkittu vasta vähän ja selkeitä sääntöjä opettajille ei ole asetettu. Tämän takia haluttiin saada selville, miten opettajat kokevat ja käsittelevät sosiaalisen median mukanaan tuomia eettisiä ongelmia.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien suhtautumista oppilaisiin opettajien henkilökohtaisilla sosiaalisen median tileillä. Lisäksi haluttiin selvittää suhtautumisen taustalla olevia tekijöitä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmään. Lomake sisälsi yhteensä 11 kysymystä, joista kuusi oli avoimia ja viisi monivalintoja. Koska vastauksia lomakkeeseen tuli yhteensä 477, tässä tutkimuksessa käsiteltiin vain osaa kysymyksistä. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla tematisointia ja kvantifiointia hyödyntäen.
Aineistosta oli löydettävissä neljä erilaista suhtautumistyyppiä, jotka olivat osin päällekkäisiä. Näitä olivat kieltäytyjät, hyväksyjät, ehdoin hyväksyjät ja palvelukohtaisesti hyväksyjät. Saatujen tulosten perusteella opettajista suurin osa kieltäytyi oppilaiden kaveripyynnöistä sosiaalisessa mediassa. Vähäinen työkokemus näkyi selkeämpänä kieltäytyjiin luokittumisena, kun taas enemmän työkokemusta omaavat jakaantuivat eri suhtautumistyyppeihin tasaisemmin. Suhtautumisen perusteluissa esiin nousi monia eri tekijöitä, joista keskeisimpiä olivat vapaa-ajan ja työn erottaminen, yksityisyyden säilyttäminen, roolien muuttuminen ja sosiaalisen median ikärajat. Teemoina esiin nousivat vastuullisuus ja roolit, jotka pitivät sisällään myös edellä mainitut tekijät.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajuus näkyy opettajien sosiaalisen median toiminnassa vapaa-aikanakin. Opettajien toiminnassa korostuu vastuullisuus, sillä opettajat ottavat huomioon oppilaiden näkökulman. Koulumaailman roolijakojen ylläpitäminen myös vapaa-aikana puolestaan toimii suurimmaksi osaksi itse opettajien suojana.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien suhtautumista oppilaisiin opettajien henkilökohtaisilla sosiaalisen median tileillä. Lisäksi haluttiin selvittää suhtautumisen taustalla olevia tekijöitä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmään. Lomake sisälsi yhteensä 11 kysymystä, joista kuusi oli avoimia ja viisi monivalintoja. Koska vastauksia lomakkeeseen tuli yhteensä 477, tässä tutkimuksessa käsiteltiin vain osaa kysymyksistä. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla tematisointia ja kvantifiointia hyödyntäen.
Aineistosta oli löydettävissä neljä erilaista suhtautumistyyppiä, jotka olivat osin päällekkäisiä. Näitä olivat kieltäytyjät, hyväksyjät, ehdoin hyväksyjät ja palvelukohtaisesti hyväksyjät. Saatujen tulosten perusteella opettajista suurin osa kieltäytyi oppilaiden kaveripyynnöistä sosiaalisessa mediassa. Vähäinen työkokemus näkyi selkeämpänä kieltäytyjiin luokittumisena, kun taas enemmän työkokemusta omaavat jakaantuivat eri suhtautumistyyppeihin tasaisemmin. Suhtautumisen perusteluissa esiin nousi monia eri tekijöitä, joista keskeisimpiä olivat vapaa-ajan ja työn erottaminen, yksityisyyden säilyttäminen, roolien muuttuminen ja sosiaalisen median ikärajat. Teemoina esiin nousivat vastuullisuus ja roolit, jotka pitivät sisällään myös edellä mainitut tekijät.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajuus näkyy opettajien sosiaalisen median toiminnassa vapaa-aikanakin. Opettajien toiminnassa korostuu vastuullisuus, sillä opettajat ottavat huomioon oppilaiden näkökulman. Koulumaailman roolijakojen ylläpitäminen myös vapaa-aikana puolestaan toimii suurimmaksi osaksi itse opettajien suojana.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]