Huoltajien ja opettajien välinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen rajavyöhykkeellä : Yhteistyön toteutuminen huoltajien näkökulmasta
Sammalisto, Katri (2020)
Sammalisto, Katri
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012148802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012148802
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tekijät auttavat laadukkaan yhteistyön rakentumisessa huoltajien ja opettajien välillä lapsen siirryttyä esiopetuksesta kouluun. Tutkimuksen viitekehys ja teoriatieto koostuu tutkimusilmiöön liittyvästä tutkimustiedosta sekä kasvatuskumppanuuden ja rajavyöhyketoiminnan määritelmistä.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä on hyödynnetty laadullisia menetelmiä. Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin sähköpostitse kahdeksalle etukäteen valitulle huoltajalle. Kuusi vastaajista oli esiopetuksessa olevan lapsen vanhempia ja kaksi vastaajista alakoululaisen vanhempia. Huoltajat olivat muutamasta suomalaisesta kaupungista ja kaikkien vastauksia hyödynnettiin tutkimuksessa. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavan sisällönanalyysin metodeja.
Tutkimustulokset esitellään kolmen aineistosta nousseen pääluokan avulla. Tulosten mukaan laadukkaan huoltajien ja opettajien välisen yhteistyön rakentamisen keskeisenä tekijänä on se, että lapsi nähdään yhteisenä mielenkiinnon kohteena. Huoltajat kokivat tärkeänä keskustella opettajien kanssa lapsen kouluvalmiudesta sekä taitojen ja osaamisen kehittymisestä esiopetusvuoden aikana. Lapsen vahvuuksien ja yksilöllisyyden huomiointi sekä tuen tarpeista keskustelu koettiin tärkeänä. Laadukkaan yhteistyön tekijöitä olivat vuorovaikutuksen ja kasvatuskumppanuuden toteutuminen, rajavyöhyketoiminta sekä siihen liittyvät moniammatilliset yhteistyöpalaverit. Tiedon kulku esi- ja alkuopetuksen sekä huoltajien välillä koettiin merkitykselliseksi ja yhteistyö eri ammattilaisten ja huoltajien kesken vahvistivat käsitystä lapsen onnistuneesta siirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen.
Tutkimustuloksissa nousi kehittämiskohdaksi huoltajien ja alkuopetuksen yhteistyön lisääminen lapsen siirtyessä esiopetuksesta 1.-luokalle.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä on hyödynnetty laadullisia menetelmiä. Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin sähköpostitse kahdeksalle etukäteen valitulle huoltajalle. Kuusi vastaajista oli esiopetuksessa olevan lapsen vanhempia ja kaksi vastaajista alakoululaisen vanhempia. Huoltajat olivat muutamasta suomalaisesta kaupungista ja kaikkien vastauksia hyödynnettiin tutkimuksessa. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavan sisällönanalyysin metodeja.
Tutkimustulokset esitellään kolmen aineistosta nousseen pääluokan avulla. Tulosten mukaan laadukkaan huoltajien ja opettajien välisen yhteistyön rakentamisen keskeisenä tekijänä on se, että lapsi nähdään yhteisenä mielenkiinnon kohteena. Huoltajat kokivat tärkeänä keskustella opettajien kanssa lapsen kouluvalmiudesta sekä taitojen ja osaamisen kehittymisestä esiopetusvuoden aikana. Lapsen vahvuuksien ja yksilöllisyyden huomiointi sekä tuen tarpeista keskustelu koettiin tärkeänä. Laadukkaan yhteistyön tekijöitä olivat vuorovaikutuksen ja kasvatuskumppanuuden toteutuminen, rajavyöhyketoiminta sekä siihen liittyvät moniammatilliset yhteistyöpalaverit. Tiedon kulku esi- ja alkuopetuksen sekä huoltajien välillä koettiin merkitykselliseksi ja yhteistyö eri ammattilaisten ja huoltajien kesken vahvistivat käsitystä lapsen onnistuneesta siirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen.
Tutkimustuloksissa nousi kehittämiskohdaksi huoltajien ja alkuopetuksen yhteistyön lisääminen lapsen siirtyessä esiopetuksesta 1.-luokalle.