Yritysten yhteiskuntavastuu ilmastopoliittisessa keskustelussa mediassa
Nurminen, Amanda (2021)
Nurminen, Amanda
2021
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012128771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012128771
Tiivistelmä
Yritysten yhteiskuntavastuu on aihe, joka pyörii taustalla varsinkin ilmastopoliittisessa mediakeskustelussa. Monilla on käsitys, jonka mukaan yritysten kuuluisi ottaa vastuuta ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi, sillä yritysten toiminnan pyörittäminen aiheuttaa suuren osan maailman päästöistä. Yhteiskuntavastuu ja sen ottaminen on kuitenkin monimutkainen asia.
Tässä tutkimuksessa on keskitytty tutkimaan erityisesti yritysten yhteiskuntavastuun ja ilmastopoliittisen mediakeskustelun välistä suhdetta. Yritykset ovat erittäin oleellinen osa ilmastonmuutosta ja siitä käytävää poliittista keskustelua. Erityisellä mielenkiinnolla on tutkittu yhteiskuntavastuun kohdistumista yritysten ja politiikan välillä, sillä keskustelu aiheesta on laajaa, ja sillä on mahdollisia vaikutuksia myös yritysten toimintaan. Tutkimuksessa pyritäänkin vastaamaan kysymykseen: Miten yritysten yhteiskuntavastuu näkyy ilmastopolitiikasta käytävässä keskustelussa mediassa?
Tutkimus koostuu yhteiskuntavastuun aiemman teorian käsittelystä sekä empiirisestä tutkimuksesta. Aihetta käsitellään ensin aiempien tutkimusten valossa, ja esitellään aiheen kannalta oleellisinta kirjallisuutta yhteiskuntavastuusta, mediasta ja politiikan vaikutuksista. Teorian jälkeen tutkimuskysymyksiin vastataan tutkimuksen empirian avulla.
Tutkimusta varten on kerätty kahden suomalaisen median ilmastopoliittisia artikkeleita. Artikkelit on valittu niin, että niissä käsitellään ilmastopolitiikkaa lähinnä Suomen ja EU:n näkökulmasta, jotta tutkimusta pystytään rajaamaan. Artikkeleiden on haluttu käsittelevän edes osittain yritysmaailman toimintaa, jotta aineisto olisi relevantti yritysten yhteiskuntavastuun tutkimista ajatellen. Aineisto on käsitelty diskurssianalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksissa korostui erityisesti ilmastopoliittisten päätösten tarve eikä niinkään yritysten yhteiskuntavastuun ottaminen. Aineiston perusteella nimenomaan poliittiset päätökset helpottaisivat yritysten päätöksentekoa ja auttaisivat niitä toimimaan vastuullisemmin. Asenne yritysten yhteiskuntavastuuta kohtaan oli tulosten mukaan pitkälti positiivinen.
Tämä tutkimus laajentaa ja jäsentää yrityksen yhteiskuntavastuusta käytävää keskustelua tuoden siihen uusia näkökulmia. Aineiston rajaaminen pikemminkin ilmastonmuutoksesta kuin ilmastopolitiikasta käytävään keskusteluun olisi jatkotutkimuksen kannalta erittäin mielenkiintoista, sillä tulokset saattaisivat olla hyvin erilaiset.
Tässä tutkimuksessa on keskitytty tutkimaan erityisesti yritysten yhteiskuntavastuun ja ilmastopoliittisen mediakeskustelun välistä suhdetta. Yritykset ovat erittäin oleellinen osa ilmastonmuutosta ja siitä käytävää poliittista keskustelua. Erityisellä mielenkiinnolla on tutkittu yhteiskuntavastuun kohdistumista yritysten ja politiikan välillä, sillä keskustelu aiheesta on laajaa, ja sillä on mahdollisia vaikutuksia myös yritysten toimintaan. Tutkimuksessa pyritäänkin vastaamaan kysymykseen: Miten yritysten yhteiskuntavastuu näkyy ilmastopolitiikasta käytävässä keskustelussa mediassa?
Tutkimus koostuu yhteiskuntavastuun aiemman teorian käsittelystä sekä empiirisestä tutkimuksesta. Aihetta käsitellään ensin aiempien tutkimusten valossa, ja esitellään aiheen kannalta oleellisinta kirjallisuutta yhteiskuntavastuusta, mediasta ja politiikan vaikutuksista. Teorian jälkeen tutkimuskysymyksiin vastataan tutkimuksen empirian avulla.
Tutkimusta varten on kerätty kahden suomalaisen median ilmastopoliittisia artikkeleita. Artikkelit on valittu niin, että niissä käsitellään ilmastopolitiikkaa lähinnä Suomen ja EU:n näkökulmasta, jotta tutkimusta pystytään rajaamaan. Artikkeleiden on haluttu käsittelevän edes osittain yritysmaailman toimintaa, jotta aineisto olisi relevantti yritysten yhteiskuntavastuun tutkimista ajatellen. Aineisto on käsitelty diskurssianalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksissa korostui erityisesti ilmastopoliittisten päätösten tarve eikä niinkään yritysten yhteiskuntavastuun ottaminen. Aineiston perusteella nimenomaan poliittiset päätökset helpottaisivat yritysten päätöksentekoa ja auttaisivat niitä toimimaan vastuullisemmin. Asenne yritysten yhteiskuntavastuuta kohtaan oli tulosten mukaan pitkälti positiivinen.
Tämä tutkimus laajentaa ja jäsentää yrityksen yhteiskuntavastuusta käytävää keskustelua tuoden siihen uusia näkökulmia. Aineiston rajaaminen pikemminkin ilmastonmuutoksesta kuin ilmastopolitiikasta käytävään keskusteluun olisi jatkotutkimuksen kannalta erittäin mielenkiintoista, sillä tulokset saattaisivat olla hyvin erilaiset.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]