Vanhempien näkökulmia esiopetuksen tuesta siirryttäessä kouluun
Puro, Emmi; Saukko, Rosa-Maria (2020)
Puro, Emmi
Saukko, Rosa-Maria
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012118766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012118766
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista tukea esiopetus antaa kouluun siirtymiseen vanhempien näkökulmasta sekä miten yhteistyö vanhempien ja ammattikasvattajien välillä muuttuu siirtymässä. Tutkimuksessa keskityttiin vanhempien näkökulmaan siitä, millaista esiopetuksen pedagogiikka on, ja miten sen avulla tuetaan lapsia siirtymävaiheessa. Tutkimuksen teoriatausta koostui aiemmista saman aihepiirin tutkimustuloksista sekä siirtymän, pedagogiikan ja yhteistyön määritelmistä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2020 kyselylomakkeella, johon vastasivat sekä ensimmäisen luokan oppilaiden vanhemmat että esiopetuksessa olevien lasten vanhemmat. Vastaajat olivat samasta kaupungista ja instituutiot sijaitsivat lähellä toisiaan. Vastauksia kertyi yhteensä kuusi, joita kaikkia hyödynnettiin tutkimuksessa. Saadut vastaukset redusoitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimustulokset esitettiin jaettuna neljään aihepiiriin, jotka tunnistettiin aineiston analyysissä. Nämä aihepiirit ovat vanhempien odotukset siirtymää kohtaan, esiopetuksen antama tuki siirtymässä, yhteistyö tukemassa siirtymää sekä kehityksen kohteet ja toiveet siirtymän käytäntöjä kohtaan. Tuloksista käy ilmi, että vanhemmat kokevat erittäin tärkeäksi esiopetuksen tarjoaman tuen itsenäisten sekä sosiaalisten taitojen harjoitteluun. Lapsen nopea itsenäistyminen herätti monessa vanhemmassa huolestumisen tunteita. Koulun ja esiopetuksen välillä toteutettu yhteistyö oli myös yksi tärkeistä aihepiireistä. Yhteistyössä vanhemmat kokevat olennaiseksi kouluympäristöön tutustumisen sekä lasta kuvailevien tietojen siirtämisen kouluun.
Tämän lisäksi yhteistyön muutoksessa haasteelliseksi nähdään sen väheneminen sekä iso ero esiopetuksen ja koulun välillä. Vanhemmat kokevat, että he tukevat lasta siirtymässä esiopetuksen ja koulun kanssa yhteistyössä. Vastauksia verrattaessa aiempiin tutkimustuloksiin ja teoriaan löytyy ristiriita siitä, kenen vastuulla lasta kuvailevien tietojen siirtäminen on. Tästä päätellen velvollisuudet siirtymän aikana ovat epäselviä eri osapuolille.
Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2020 kyselylomakkeella, johon vastasivat sekä ensimmäisen luokan oppilaiden vanhemmat että esiopetuksessa olevien lasten vanhemmat. Vastaajat olivat samasta kaupungista ja instituutiot sijaitsivat lähellä toisiaan. Vastauksia kertyi yhteensä kuusi, joita kaikkia hyödynnettiin tutkimuksessa. Saadut vastaukset redusoitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimustulokset esitettiin jaettuna neljään aihepiiriin, jotka tunnistettiin aineiston analyysissä. Nämä aihepiirit ovat vanhempien odotukset siirtymää kohtaan, esiopetuksen antama tuki siirtymässä, yhteistyö tukemassa siirtymää sekä kehityksen kohteet ja toiveet siirtymän käytäntöjä kohtaan. Tuloksista käy ilmi, että vanhemmat kokevat erittäin tärkeäksi esiopetuksen tarjoaman tuen itsenäisten sekä sosiaalisten taitojen harjoitteluun. Lapsen nopea itsenäistyminen herätti monessa vanhemmassa huolestumisen tunteita. Koulun ja esiopetuksen välillä toteutettu yhteistyö oli myös yksi tärkeistä aihepiireistä. Yhteistyössä vanhemmat kokevat olennaiseksi kouluympäristöön tutustumisen sekä lasta kuvailevien tietojen siirtämisen kouluun.
Tämän lisäksi yhteistyön muutoksessa haasteelliseksi nähdään sen väheneminen sekä iso ero esiopetuksen ja koulun välillä. Vanhemmat kokevat, että he tukevat lasta siirtymässä esiopetuksen ja koulun kanssa yhteistyössä. Vastauksia verrattaessa aiempiin tutkimustuloksiin ja teoriaan löytyy ristiriita siitä, kenen vastuulla lasta kuvailevien tietojen siirtäminen on. Tästä päätellen velvollisuudet siirtymän aikana ovat epäselviä eri osapuolille.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]