Autenttisuus asiakasarvon luojana kulttuurihistoriallisessa matkailukohteessa
Jämsén, Jasmin (2020)
Jämsén, Jasmin
2020
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012108725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012108725
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee autenttisuutta kulttuurihistoriallisessa matkailukohteessa. Tutkimuksessa autenttisuus nähdään asiakasta motivoivana voimana, asiakaskokemusta määrittävänä tekijänä ja asiakasarvon luojana. Autenttisuuden merkitys asiakasarvon luojana korostuu, sillä asiakas tavoittelee kasvavassa määrin aitoutta ympärillään ja aitoa itseään. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä paikan autenttisuuden teoreettista ja empiiristä ymmärrystä asiakasarvon syntymises-sä. Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät matkailukohteessa luovat autenttisuuden kokemuksen ja mitä arvoa paikan autenttisuus tarjoaa asiakkaalle. Vastauksia edellä mainittuihin tutkimusky-symyksiin haetaan aikaisemmista tutkimuksista, tieteellisestä kirjallisuudesta ja haastatteluista. Haastatteluaineisto koostuu puolistrukturoiduista yksilöhaastatteluista. Ilmiöpohjaisessa tutki-muksessa tarkastellaan autenttisuutta ajankohtaisena kulutustrendinä.
Tutkimuksessa hyödynnettiin asiakasarvon ja autenttisuuden teorioita. Keskeisimmät teoriat olivat autenttisuuden kriteerit, autenttisuuden tyypittely ja paikan autenttisuuden rakenteen teo-ria sekä asiakasarvon ulottuvuudet. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea case-yrityksen asiakasta ja yrityksen toimitusjohtajaa. Aineisto ana-lysoitiin luokittelemalla se teoriasta ilmenneiden teemojen perusteella ja esittämällä aineiston perusteella havaittuja uusia luokitteluja teorioiden rinnalle.
Tulosten perusteella löydettiin kuusi autenttisuuden tekijää, jotka luovat autenttisuuden ko-kemuksen kulttuurihistoriallisessa matkailukohteessa. Nämä tekijät ovat paikan fyysiset ominai-suudet, kulttuurinen ja historiallinen yhtenäisyys, historia, luonnon läsnäolo, ympäristö ja vuoro-vaikutus. Autenttisuuden kokemuksen merkittävimmän tekijän, paikan fyysisten ominaisuuksien, nähtiin ilmentävän luonnonmukaisuutta, alkuperäisyyttä, esteettisyyttä ja ainutlaatuisuutta. Tu-losten perusteella havaittiin myös viisi autenttisuuden tarjoaman asiakasarvon ulottuvuutta: emotionaalinen, episteeminen, toiminnallinen, aktivoiva ja konditionaalinen arvo.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä paikan fyysisten ominaisuuksien keskeinen merki-tys emotionaalisen arvon rakentumisessa. Lisäksi havaittiin, että episteemisen arvon kokemista määrittävät kaksi aikaulottuvuutta: nykyisyys ja tulevaisuus. Aktivoivan arvon havaittiin saavan aikaan muutoksen yksilössä sen luovuutta ja uusien asioiden kokeilemista edistävän vaikutuk-sen vuoksi. Lisäksi voidaan päätellä, että yksilön muutokseen vaikuttaa paikassa tapahtuva kolmenlainen muutos: ajan kuluessa tapahtuva luonnonmukainen muutos paikan fyysisissä ominaisuuksissa, ympäristössä näkyvä luonnon muutos sekä paikassa järjestettyjen tapahtu-mien vaihtuvuuden aikaansaama muutos. Tutkimustuloksista voidaan myös päätellä, että au-tenttisuuden ominaisuudet ja asiakasarvo ovat vuorovaikutuksessa keskenään.
Tulokset lisäävät erityisesti kulttuurihistoriallisessa ympäristössä sekä monilla muilla aloilla toimivien yritysten ymmärrystä autenttisuuden ja asiakasarvon yhteydestä. Tuloksia voidaan hyödyntää yritysten markkinointistrategioissa ja muussa asiakkaille suunnatussa viestinnässä. Tutkimus antaa arvokasta tietoa autenttisuuden mahdollisuuksista ja näkökulmia asiakasarvon rakentumiseen autenttisuuden tekijöiden kautta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin asiakasarvon ja autenttisuuden teorioita. Keskeisimmät teoriat olivat autenttisuuden kriteerit, autenttisuuden tyypittely ja paikan autenttisuuden rakenteen teo-ria sekä asiakasarvon ulottuvuudet. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea case-yrityksen asiakasta ja yrityksen toimitusjohtajaa. Aineisto ana-lysoitiin luokittelemalla se teoriasta ilmenneiden teemojen perusteella ja esittämällä aineiston perusteella havaittuja uusia luokitteluja teorioiden rinnalle.
Tulosten perusteella löydettiin kuusi autenttisuuden tekijää, jotka luovat autenttisuuden ko-kemuksen kulttuurihistoriallisessa matkailukohteessa. Nämä tekijät ovat paikan fyysiset ominai-suudet, kulttuurinen ja historiallinen yhtenäisyys, historia, luonnon läsnäolo, ympäristö ja vuoro-vaikutus. Autenttisuuden kokemuksen merkittävimmän tekijän, paikan fyysisten ominaisuuksien, nähtiin ilmentävän luonnonmukaisuutta, alkuperäisyyttä, esteettisyyttä ja ainutlaatuisuutta. Tu-losten perusteella havaittiin myös viisi autenttisuuden tarjoaman asiakasarvon ulottuvuutta: emotionaalinen, episteeminen, toiminnallinen, aktivoiva ja konditionaalinen arvo.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä paikan fyysisten ominaisuuksien keskeinen merki-tys emotionaalisen arvon rakentumisessa. Lisäksi havaittiin, että episteemisen arvon kokemista määrittävät kaksi aikaulottuvuutta: nykyisyys ja tulevaisuus. Aktivoivan arvon havaittiin saavan aikaan muutoksen yksilössä sen luovuutta ja uusien asioiden kokeilemista edistävän vaikutuk-sen vuoksi. Lisäksi voidaan päätellä, että yksilön muutokseen vaikuttaa paikassa tapahtuva kolmenlainen muutos: ajan kuluessa tapahtuva luonnonmukainen muutos paikan fyysisissä ominaisuuksissa, ympäristössä näkyvä luonnon muutos sekä paikassa järjestettyjen tapahtu-mien vaihtuvuuden aikaansaama muutos. Tutkimustuloksista voidaan myös päätellä, että au-tenttisuuden ominaisuudet ja asiakasarvo ovat vuorovaikutuksessa keskenään.
Tulokset lisäävät erityisesti kulttuurihistoriallisessa ympäristössä sekä monilla muilla aloilla toimivien yritysten ymmärrystä autenttisuuden ja asiakasarvon yhteydestä. Tuloksia voidaan hyödyntää yritysten markkinointistrategioissa ja muussa asiakkaille suunnatussa viestinnässä. Tutkimus antaa arvokasta tietoa autenttisuuden mahdollisuuksista ja näkökulmia asiakasarvon rakentumiseen autenttisuuden tekijöiden kautta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]