Organisaation houkuttelevuus startup-yritysten kontekstissa
Lampinen, Pinja (2021)
Lampinen, Pinja
2021
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012098683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012098683
Tiivistelmä
Organisaation menestys riippuu vahvasti siitä, minkälaisia henkilöitä sen työntekijöiksi palkataan. Lahjakkaiden työntekijöiden rekrytointi on tavoitteena monella organisaatiolla, joten parhaista työnhakijoista kilpaillaan. Startup-yritykset kärsivät työmarkkinoilla kilpailuhaitoista isompiin yrityksiin verrattuna, mikä aiheuttaa tarpeen houkuttelevuuden strategiselle parantamiselle. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia houkuttelevuuden keinoja käytetään startup-yritysten rekrytointitoiminnassa. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan startup-yritysten houkuttelevia piirteitä sekä sitä, miten niitä tuodaan esiin startup-yritysten rekrytointiviestinnässä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin ensimmäisenä organisaation houkuttelevuuden moniulotteisuutta, jonka jälkeen näkökulma tarkentui startupyrityksille keskeisimpiin osa-alueisiin. Aiempien tutkimusten luomaa kuvaa verrattiin tämän jälkeen empiiriseen aineistoon, joka koostui startup-yritysten internetissä julkaisemista työpaikkailmoituksista. Työpaikkailmoituksista poimittiin houkuttelevat ilmaukset, jonka jälkeen kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tuloksena syntynyt teemoittelu havainnollistaa, millaisista työtehtävän ja työnantajan piirteistä startup-yrityksen houkuttelevuus muodostuu.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että startup-yritysten houkuttelevuus työnantajina perustuu erityisesti työnantajan ja työtehtävän piirteisiin. Startup-yrityksen tulee erottautua kilpailijoistaan ainutlaatuisten piirteidensä avulla. Lisäksi startup-yrityksen tulee todistaa uskottavuutensa ja luotettavuutensa työnantajana, jotta se voi esiintyä muita startup-yrityksiä houkuttelevampana työnantajana.
Aineistosta löytyi useita houkuttelevina esitettyjä työhön ja työskentelyyn liittyviä piirteitä, joiden houkuttelevuutta ei ole vielä tieteellisesti tutkittu startup-yritysten kontekstissa. Startup-yritykset esittivät useat työnteon olosuhteet, kuten viihtyisän työympäristön ja työnantajan joustavuuden, houkuttelevina piirteinä. Myös monet työtehtävän piirteet ilmaistiin houkuttelevina, esimerkiksi työnkuvan monet ulottuvuudet ja ammatillista kehittymistä edistävät asiat näyttäytyivät työpaikkailmoituksissa positiivisina tekijöinä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että startup-yrityksen houkuttelevuus on mahdollisesti moniulotteisempi ilmiö, kuin aiemmin on ajateltu. Aihetta tulisi tutkia laajemmin, jotta ilmiöstä voidaan muodostaa tarkempi kuva. Tutkimuksen aineiston laajuus on kandidaatintutkielmalle tyypilliseen tapaan suppea, mutta tuloksia voidaan hyödyntää harkiten esimerkiksi jatkotutkimusten suunnittelussa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin ensimmäisenä organisaation houkuttelevuuden moniulotteisuutta, jonka jälkeen näkökulma tarkentui startupyrityksille keskeisimpiin osa-alueisiin. Aiempien tutkimusten luomaa kuvaa verrattiin tämän jälkeen empiiriseen aineistoon, joka koostui startup-yritysten internetissä julkaisemista työpaikkailmoituksista. Työpaikkailmoituksista poimittiin houkuttelevat ilmaukset, jonka jälkeen kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tuloksena syntynyt teemoittelu havainnollistaa, millaisista työtehtävän ja työnantajan piirteistä startup-yrityksen houkuttelevuus muodostuu.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että startup-yritysten houkuttelevuus työnantajina perustuu erityisesti työnantajan ja työtehtävän piirteisiin. Startup-yrityksen tulee erottautua kilpailijoistaan ainutlaatuisten piirteidensä avulla. Lisäksi startup-yrityksen tulee todistaa uskottavuutensa ja luotettavuutensa työnantajana, jotta se voi esiintyä muita startup-yrityksiä houkuttelevampana työnantajana.
Aineistosta löytyi useita houkuttelevina esitettyjä työhön ja työskentelyyn liittyviä piirteitä, joiden houkuttelevuutta ei ole vielä tieteellisesti tutkittu startup-yritysten kontekstissa. Startup-yritykset esittivät useat työnteon olosuhteet, kuten viihtyisän työympäristön ja työnantajan joustavuuden, houkuttelevina piirteinä. Myös monet työtehtävän piirteet ilmaistiin houkuttelevina, esimerkiksi työnkuvan monet ulottuvuudet ja ammatillista kehittymistä edistävät asiat näyttäytyivät työpaikkailmoituksissa positiivisina tekijöinä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että startup-yrityksen houkuttelevuus on mahdollisesti moniulotteisempi ilmiö, kuin aiemmin on ajateltu. Aihetta tulisi tutkia laajemmin, jotta ilmiöstä voidaan muodostaa tarkempi kuva. Tutkimuksen aineiston laajuus on kandidaatintutkielmalle tyypilliseen tapaan suppea, mutta tuloksia voidaan hyödyntää harkiten esimerkiksi jatkotutkimusten suunnittelussa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8453]