Big datan merkitys tuotekehityksessä ja päätöksenteossa
Kujanpää, Santtu (2020)
Kujanpää, Santtu
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012098649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012098649
Tiivistelmä
Big datan merkitys liiketoiminnassa on kasvanut merkittävästi teknologioiden kehittymisen ja digitalisaation myötä. Tiedon määrä maailmassa kasvaa suunnattomalla vauhdilla ja big datan on esitetty kykenevän ratkaisemaan suuriin datamääriin kohdistuvia haasteita. Päätöksentekoa liiketoiminnassa on pyritty aina perustelemaan tiedolla. Parempien päätösten avulla voidaan saavuttaa kilpailuetua markkinoilla, sekä niillä voidaan saada aikaan kannattavampaa liiketoimintaa. Päätösten tueksi on jo kauan harjoitettu data-analytiikkaa, mutta suurien datamassojen kohdalla ei voida soveltaa samoja perinteisiä data-analytiikan menetelmiä. Big data ja siihen liittyvät teknologiat ovat kehittyneet ratkaisemaan haasteita näiden suurien datamäärien käsittelyssä ja hyödyntämisessä. Yhdeksi suureksi ja ratkaisevaksi tekijäksi markkinoilla nousee tuote- tai palvelukehitys, jonka toteuttamisen onnistumisella voidaan suoraan vaikuttaa liiketoiminnan onnistumiseen.
Tässä tutkimuksessa käsitellään big datan merkitystä tuotekehitykseen, tuotteen elinkaaren hallintaan ja tuotekehitykseen liittyviin päätöksentekoihin. Tutkimuksen päätutkimuskysymys on, kannattaako big dataa pyrkiä hyödyntämään tuotekehityksessä? Tutkimuskysymystä lähdetään tarkastelemaan siten, että aluksi tutustutaan big data käsitteeseen. Tämän jälkeen tarkastellaan tuotekehitystä yleisesti. Viimeisessä vaiheessa yhdistetään teoriaa ja otetaan mukaan muutamia esimerkkejä big datan hyödyntämisestä tuotekehityksessä. Esimerkit ja pohdinta on jaettu tuotteen elinkaaren eri vaiheille.
Tutkimuksessa hyödynnettävien lähdemateriaalien avulla voidaan todeta, että big datan hyödyntämisellä tuotekehityksessä, voidaan saavuttaa sellaisia tietoja, joita ei muuten voitaisi hyödyntää. Big datan hyödyntämismahdollisuudet riippuvat kuitenkin hyvin paljon tilanteesta, jonka takia tutkimuksessa ei voida päätyä yksiselitteiseen ratkaisuun siitä, että onko big datan hyödyntäminen aina kannattavaa tai edes mahdollista. Lisäksi big dataan ja sen teknologioihin liittyy vielä paljon jo tunnistettuja mutta myös tunnistamattomia haasteita.
Tässä tutkimuksessa käsitellään big datan merkitystä tuotekehitykseen, tuotteen elinkaaren hallintaan ja tuotekehitykseen liittyviin päätöksentekoihin. Tutkimuksen päätutkimuskysymys on, kannattaako big dataa pyrkiä hyödyntämään tuotekehityksessä? Tutkimuskysymystä lähdetään tarkastelemaan siten, että aluksi tutustutaan big data käsitteeseen. Tämän jälkeen tarkastellaan tuotekehitystä yleisesti. Viimeisessä vaiheessa yhdistetään teoriaa ja otetaan mukaan muutamia esimerkkejä big datan hyödyntämisestä tuotekehityksessä. Esimerkit ja pohdinta on jaettu tuotteen elinkaaren eri vaiheille.
Tutkimuksessa hyödynnettävien lähdemateriaalien avulla voidaan todeta, että big datan hyödyntämisellä tuotekehityksessä, voidaan saavuttaa sellaisia tietoja, joita ei muuten voitaisi hyödyntää. Big datan hyödyntämismahdollisuudet riippuvat kuitenkin hyvin paljon tilanteesta, jonka takia tutkimuksessa ei voida päätyä yksiselitteiseen ratkaisuun siitä, että onko big datan hyödyntäminen aina kannattavaa tai edes mahdollista. Lisäksi big dataan ja sen teknologioihin liittyy vielä paljon jo tunnistettuja mutta myös tunnistamattomia haasteita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]