Sähköpotkulautailun turvallisuus
Mutikainen, Juuso (2020)
Mutikainen, Juuso
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012098630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012098630
Tiivistelmä
Vuonna 2017 kuluttajille esiteltyjen sähköpotkulautojen käyttö on yleistynyt viime vuosina merkittävästi. Mobiilisovelluksella vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat todella helppokäyttöisiä. Tämän helppokäyttöisen liikkumismuodon turvallisuus on kuitenkin herättänyt yhteiskunnallista keskustelua. Lisäksi sähköpotkulautailu uudehkona liikkumismuotona on tutkimusaiheena ajankohtainen ja merkityksellinen. Tämän tutkimuksen tavoite on selvittää, millaisia onnettomuuksia sähköpotkulautojen käyttäjille tapahtuu ja miten näitä onnettomuuksia pystyttäisiin ennaltaehkäisemään.
Tämä tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen Arlene Finkin prosessimallia. Tutkimuksen melko uuden aiheen vuoksi tutkimusaineiston kasaaminen oli haasteellista. Tämä näkyy osittain siinä, että tutkimusaineisto koostuu pääasiassa tieteellisistä artikkeleista, jotka on julkaistu viimeisen kahden vuoden aikana.
Tutkimusaineiston perusteella ei voida määritellä kuinka suuri osa sähköpotkulaudalla tehdyistä matkoista päättyy onnettomuuteen. Tutkimusaineiston perusteella voidaan kuitenkin todeta, että merkittävässä osassa sattuneista onnettomuuksista seuraa vakavia vammoja. Sähköpotkulautailu siis aiheuttaa kuljettajalleen erilaisia turvallisuusriskejä ja näiden riskien ennaltaehkäisemiseen tarvitaan keinoja riskien välttämiseksi.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta esimerkiksi, että useamman sähköpotkulaudan kuljettajan pitäisi käyttää kypärää. Myös alkoholin vaikutuksen alaisena sähköpotkulaudan kuljettamista pitäisi pystyä säätelemään. Tutkimusaineistosta ei saada konkreettisia keinoja, miten sähköpotkulautailun turvallisuutta voitaisiin parantaa. Tutkimusaineistossa esitellään joitain potentiaalisia keinoja turvallisuuden parantamiseen, mutta näiden toimivuutta tulisi tutkia lisää. In 2017 consumers were introduced with electric scooters or e-scooters. In the last years, the use of these e-scooters has grown rapidly. E-scooters are rented with a mobile application and they are extremely easy to use. With the growing number of users, the safety of e-scooters has raised questions. The purpose of this study is to examine what kind of safety risks the use of escooters creates and how we could avoid them.
This study is conducted as a literary review by utilizing Arlene Fink’s process model. As this is a relatively new field of study, the collecting of the research material was a bit difficult. This is shown by the fact that most of the research material are articles that have been published within the last two years.
Based on the research material we cannot say what portion of e-scooter trips end in an accident. What we can say is that a remarkable number of the accidents that do happen result in severe injuries. The use of e-scooters creates safety risks to its users, and we need ways to prevent these risks.
Based on the results we can say that most the e-scooter users do not use a helmet, but they should. We can also say that we need ways to prevent the use of e-scooters when intoxicated. We did not find concrete ways to improve the safety of e-scooters in this study. We did however find some potential actions to improve the safety, but the viability of these actions requires more research.
Tämä tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen Arlene Finkin prosessimallia. Tutkimuksen melko uuden aiheen vuoksi tutkimusaineiston kasaaminen oli haasteellista. Tämä näkyy osittain siinä, että tutkimusaineisto koostuu pääasiassa tieteellisistä artikkeleista, jotka on julkaistu viimeisen kahden vuoden aikana.
Tutkimusaineiston perusteella ei voida määritellä kuinka suuri osa sähköpotkulaudalla tehdyistä matkoista päättyy onnettomuuteen. Tutkimusaineiston perusteella voidaan kuitenkin todeta, että merkittävässä osassa sattuneista onnettomuuksista seuraa vakavia vammoja. Sähköpotkulautailu siis aiheuttaa kuljettajalleen erilaisia turvallisuusriskejä ja näiden riskien ennaltaehkäisemiseen tarvitaan keinoja riskien välttämiseksi.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta esimerkiksi, että useamman sähköpotkulaudan kuljettajan pitäisi käyttää kypärää. Myös alkoholin vaikutuksen alaisena sähköpotkulaudan kuljettamista pitäisi pystyä säätelemään. Tutkimusaineistosta ei saada konkreettisia keinoja, miten sähköpotkulautailun turvallisuutta voitaisiin parantaa. Tutkimusaineistossa esitellään joitain potentiaalisia keinoja turvallisuuden parantamiseen, mutta näiden toimivuutta tulisi tutkia lisää.
This study is conducted as a literary review by utilizing Arlene Fink’s process model. As this is a relatively new field of study, the collecting of the research material was a bit difficult. This is shown by the fact that most of the research material are articles that have been published within the last two years.
Based on the research material we cannot say what portion of e-scooter trips end in an accident. What we can say is that a remarkable number of the accidents that do happen result in severe injuries. The use of e-scooters creates safety risks to its users, and we need ways to prevent these risks.
Based on the results we can say that most the e-scooter users do not use a helmet, but they should. We can also say that we need ways to prevent the use of e-scooters when intoxicated. We did not find concrete ways to improve the safety of e-scooters in this study. We did however find some potential actions to improve the safety, but the viability of these actions requires more research.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7042]