Projektien menestykseen liittyvät johtajuuden kompetenssit
Moisa, Topias (2020)
Moisa, Topias
2020
Tekniikan ja luonnontieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012078576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012078576
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö käsittelee projektien johtajuuden kompetensseja. Työn tavoitteena on selvittää, onko johtajuuden kompetensseilla yhteys projektien menestykseen. Tarkoituksena on myös tutkia, millaiset johtajuuden kompetenssit kirjallisuus näkee keskeisimpinä projektien menestyksen kannalta. Lisäksi selvennetään myös käsitteiden johtajuus ja johtaminen eroja. Menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta.
Johtajuus on eräs tutkituimmista ihmiskäyttäytymisistä. Johtajuus eroaa johtamisesta siinä, että se keskittyy luottamuksen kautta tapahtuvaan ihmisten ohjailuun ja tulevaisuuspainotteiseen toimintaan. Johtaminen taas korostaa asemaan perustuvaa, hallitsevaa ja lopputulokseen tähtäävää käyttäytymistä. Johtajuus ja johtaminen tukevat toisiaan ja kestävä menestys vaatii molempia ominaisuuksia.
Kompetenssiajattelu on yksi johtajuuden suuntaus, jossa keskeistä on kompetenssien opittavuus sekä kehitettävyys. Kompetenssi voidaan määritellä kykynä tai taitona suoriutua tehtävästä hyvin. Työssä johtajuuden kompetensseja tutkitaan Dulewiczin ja Higgsin viidentoista kompetenssin mallin pohjalta, jossa kompetenssit jaetaan kolmeen ryhmään: älylliset dimensiot, johtamisdimensiot sekä emotionaaliset dimensiot. Johtajuuden kompetenssien merkitystä arvioidessa projektien menestyksen ymmärtäminen on tärkeää. Aikaisemmin projektien menestys on määritelty ja arvioitu toteutusvaiheen aika-, laatu- ja kustannustavoitteiden saavuttamisen perusteella. Nykyisin projektien menestys nähdään laajempana käsitteenä, johon vaikuttaa myös projektin johtajan johtajuuden ominaisuudet.
Kirjallisuuskatsauksessa havaittiin, että erityisesti johtajuuden emotionaaliset dimensiot korostuvat projektien menestyksen kannalta. Menestyäkseen johtajan tulee olla motivoitunut, ymmärtäväinen sekä tunnollinen toiminnassaan. Tällainen käyttäytyminen lisää projektitiimin motivaatiota sekä sitoutumista ja varmistaa projektin päämäärätietoisen tuottamisen. Toisaalta myös johtamisen ominaisuuksista resurssienhallinta ja kommunikointi havaittiin tärkeiksi menestyksen kannalta. Havainto vahvistaa näkemystä johtajuuden ja johtamisen tiiviistä yhteenliittymisestä. Älyllisistä kompetensseista ainoastaan kriittinen analyysi ja arvostelukyky havaittiin merkittäväksi menestykseen vaikuttavaksi tekijäksi. Muilla älyllisillä kompetensseilla, kuten esimerkiksi visiolla ja mielikuvituksella nähtiin jopa negatiivisia vaikutuksia menestykseen.
Johtajuuden kompetenssien tärkeyttä voidaan mahdollisesti hyödyntää etenkin projektiliiketoimintaa harjoittavissa yrityksissä. Menestyskorrelaatio tiedostamalla voidaan valita projektien johtoon henkilöitä, joiden kompetenssit ovat sopivimmat. Lisäksi on mahdollista luoda arviointijärjestelmiä, joilla projektipäälliköiden kompetensseja voidaan selvittää ja sitä kautta myös kehittää.
Johtajuus on eräs tutkituimmista ihmiskäyttäytymisistä. Johtajuus eroaa johtamisesta siinä, että se keskittyy luottamuksen kautta tapahtuvaan ihmisten ohjailuun ja tulevaisuuspainotteiseen toimintaan. Johtaminen taas korostaa asemaan perustuvaa, hallitsevaa ja lopputulokseen tähtäävää käyttäytymistä. Johtajuus ja johtaminen tukevat toisiaan ja kestävä menestys vaatii molempia ominaisuuksia.
Kompetenssiajattelu on yksi johtajuuden suuntaus, jossa keskeistä on kompetenssien opittavuus sekä kehitettävyys. Kompetenssi voidaan määritellä kykynä tai taitona suoriutua tehtävästä hyvin. Työssä johtajuuden kompetensseja tutkitaan Dulewiczin ja Higgsin viidentoista kompetenssin mallin pohjalta, jossa kompetenssit jaetaan kolmeen ryhmään: älylliset dimensiot, johtamisdimensiot sekä emotionaaliset dimensiot. Johtajuuden kompetenssien merkitystä arvioidessa projektien menestyksen ymmärtäminen on tärkeää. Aikaisemmin projektien menestys on määritelty ja arvioitu toteutusvaiheen aika-, laatu- ja kustannustavoitteiden saavuttamisen perusteella. Nykyisin projektien menestys nähdään laajempana käsitteenä, johon vaikuttaa myös projektin johtajan johtajuuden ominaisuudet.
Kirjallisuuskatsauksessa havaittiin, että erityisesti johtajuuden emotionaaliset dimensiot korostuvat projektien menestyksen kannalta. Menestyäkseen johtajan tulee olla motivoitunut, ymmärtäväinen sekä tunnollinen toiminnassaan. Tällainen käyttäytyminen lisää projektitiimin motivaatiota sekä sitoutumista ja varmistaa projektin päämäärätietoisen tuottamisen. Toisaalta myös johtamisen ominaisuuksista resurssienhallinta ja kommunikointi havaittiin tärkeiksi menestyksen kannalta. Havainto vahvistaa näkemystä johtajuuden ja johtamisen tiiviistä yhteenliittymisestä. Älyllisistä kompetensseista ainoastaan kriittinen analyysi ja arvostelukyky havaittiin merkittäväksi menestykseen vaikuttavaksi tekijäksi. Muilla älyllisillä kompetensseilla, kuten esimerkiksi visiolla ja mielikuvituksella nähtiin jopa negatiivisia vaikutuksia menestykseen.
Johtajuuden kompetenssien tärkeyttä voidaan mahdollisesti hyödyntää etenkin projektiliiketoimintaa harjoittavissa yrityksissä. Menestyskorrelaatio tiedostamalla voidaan valita projektien johtoon henkilöitä, joiden kompetenssit ovat sopivimmat. Lisäksi on mahdollista luoda arviointijärjestelmiä, joilla projektipäälliköiden kompetensseja voidaan selvittää ja sitä kautta myös kehittää.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]