Varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksesta luokanopettajakoulutukseen -Motivaatiotekijät alanvaihtoon
Lundberg, Rinja; Kaukola, Anni (2020)
Lundberg, Rinja
Kaukola, Anni
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012078557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012078557
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia motivaatiotekijöitä varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoilla on alan vaihdosta luokanopettajakoulutukseen. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, hyödyntävätkö varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat varhaiskasvatuksen koulutusta väylänä luokanopettajakoulutukseen sekä miten he kokevat oman ammatti-identiteettinsä suhteessa uraodotuksiin.
Tutkimus toteutettiin keräämällä aineisto lokakuussa 2020 sähköisellä lomakekyselyllä. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa Facebookin Itulaiset -ryhmässä. Kyselyyn vastasi 23 tutkittavaa, jotka olivat varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoita sekä luokanopettajaopiskelijoita. Luokanopettajaopiskelijat olivat vaihtaneet koulutusta varhaiskasvatuksen koulutuksesta luokanopettajakoulutukseen kesken opintojen. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jossa käsitteet ovat tuotu tutkimukseen valmiina. Käsitteinä tutkimuksessamme ovat sisäiset-, ulkoiset ja epäitsekkäät eli altruistiset motivaatiotekijät. Analyysivaiheessa aineistosta etsittiin teemoja, jotka muodostivat alaluokkia käsitteille. Alaluokista muodostimme ryhmiä, joista kaksi ensimmäistä käsittelee opetus- ja kasvatusalalle hakeutumista. Kolmas ryhmä käsittelee opiskelijoiden ammatti-identiteettiä suhteessa uraodotuksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoilla on selkeä käsitys varhaiskasvatuksen opettajan- ja luokanopettajan työn eroavaisuuksista. Alojen eroavaisuudet heijastuivat koettuun ammatti-identiteettiin. Opiskelijat korostivat työ- ja loma-aikoja, palkkaustasoa sekä alan arvostettavuutta merkittävinä eroina alojen välillä. Moni vastaajista korosti koulutusten samankaltaisuutta opintojen osalta, jolloin varhaiskasvatuksen opintojen hyväksiluku onnistuisi luokanopettajakoulutuksessa. Opiskelijat kokivat saavansa varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksesta hyötyä luokanopettajakoulutukseen.
Sisäiset motivaatiotekijät nousivat tutkimukseen osallistuneiden keskuudessa vaikuttavimmiksi tekijöiksi alan vaihdon kannalta. Unelma-ammatti sekä kiinnostus työtä kohtaan koettiin merkittävimpinä tekijöinä hakeutua luokanopettajakoulutukseen. Sisäisten motivaatiotekijöiden rinnalla opiskelijat mainitsivat useita ulkoisia sekä altruistisia syitä hakeutua luokanopettajakoulutukseen. Usein ulkoiset ja altruistiset motivaatiotekijät oli rinnastettu sisäisiin motivaatiotekijöihin.
Tutkimus toteutettiin keräämällä aineisto lokakuussa 2020 sähköisellä lomakekyselyllä. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa Facebookin Itulaiset -ryhmässä. Kyselyyn vastasi 23 tutkittavaa, jotka olivat varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoita sekä luokanopettajaopiskelijoita. Luokanopettajaopiskelijat olivat vaihtaneet koulutusta varhaiskasvatuksen koulutuksesta luokanopettajakoulutukseen kesken opintojen. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jossa käsitteet ovat tuotu tutkimukseen valmiina. Käsitteinä tutkimuksessamme ovat sisäiset-, ulkoiset ja epäitsekkäät eli altruistiset motivaatiotekijät. Analyysivaiheessa aineistosta etsittiin teemoja, jotka muodostivat alaluokkia käsitteille. Alaluokista muodostimme ryhmiä, joista kaksi ensimmäistä käsittelee opetus- ja kasvatusalalle hakeutumista. Kolmas ryhmä käsittelee opiskelijoiden ammatti-identiteettiä suhteessa uraodotuksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoilla on selkeä käsitys varhaiskasvatuksen opettajan- ja luokanopettajan työn eroavaisuuksista. Alojen eroavaisuudet heijastuivat koettuun ammatti-identiteettiin. Opiskelijat korostivat työ- ja loma-aikoja, palkkaustasoa sekä alan arvostettavuutta merkittävinä eroina alojen välillä. Moni vastaajista korosti koulutusten samankaltaisuutta opintojen osalta, jolloin varhaiskasvatuksen opintojen hyväksiluku onnistuisi luokanopettajakoulutuksessa. Opiskelijat kokivat saavansa varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksesta hyötyä luokanopettajakoulutukseen.
Sisäiset motivaatiotekijät nousivat tutkimukseen osallistuneiden keskuudessa vaikuttavimmiksi tekijöiksi alan vaihdon kannalta. Unelma-ammatti sekä kiinnostus työtä kohtaan koettiin merkittävimpinä tekijöinä hakeutua luokanopettajakoulutukseen. Sisäisten motivaatiotekijöiden rinnalla opiskelijat mainitsivat useita ulkoisia sekä altruistisia syitä hakeutua luokanopettajakoulutukseen. Usein ulkoiset ja altruistiset motivaatiotekijät oli rinnastettu sisäisiin motivaatiotekijöihin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]