"Kyllä se tuo sellasta lisäarvoa": Luokanopettajaopiskelijoiden motiiveja kaksoiskelpoisuuteen
Sillanpää, Elli-Maija (2020)
Sillanpää, Elli-Maija
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012078551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012078551
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä syitä luokanopettajaopiskelijoilla on kaksoiskelpoisuuden hankkimiseen. Tutkimuksella haettiin vastausta kysymykseen miksi luokanopettajaopiskelijat haluavat itselleen aineenopettajan pätevyyden.
Kaksoiskelpoisuudella tarkoitetaan oikeutta toimia luokanopettajan lisäksi peruskoulun aineenopettajana. Aineenopettajan pätevyyden saa opiskeltuaan jostain peruskoulussa opetettavasta aineesta perus- ja aineopinnot.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2020 haastattelemalla viittä Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijaa heidän motiiveistaan kaksoiskelpoisuuteen. Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan opettajuuden historiaa Suomessa, akateemisen heimon merkitystä sekä työelämärelevanssia.
Tulosten perusteella keskeisimpiä motiiveja kaksoiskelpoisuuteen ovat tulevaan työhön liittyvät syyt kuten aineenopettajana saama parempi palkka sekä tulevaisuuden työmahdollisuuksien parantaminen. Koulutuksen rakenne vaikutti myös valintoihin. Sivuaineiden haluttiin olevan helppoja, mutta kiinnostavia. Kuitenkin tiettyihin aineisiin liittyvät valintaprosessit sekä joo-opinnot koettiin työläinä, jolloin oman yliopiston tarjontaan oli helppo tyytyä. Muiden opiskelijoiden valinnoilla näyttäisi olevan jonkinlainen merkitys, sillä opiskelijat eivät halunneet tehdä muista poikkeavia ratkaisuja. Lisäksi motiivina toimivat arvostukseen liittyvät syyt, jotka osittain tulivat ilmi piilomerkityksinä haastateltujen puheesta. Aineenopettajan pätevyys koettiin arvostetumpana, jossa on nähtävillä symbolinen yhteys oppikoulun opettajan suurempaan arvostamiseen. Aineenopettajan pätevyyden koettiin täydentävän vajavaista ja vähemmän arvostettua luokanopettajan tutkintoa.
Kaksoiskelpoisuudella tarkoitetaan oikeutta toimia luokanopettajan lisäksi peruskoulun aineenopettajana. Aineenopettajan pätevyyden saa opiskeltuaan jostain peruskoulussa opetettavasta aineesta perus- ja aineopinnot.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2020 haastattelemalla viittä Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijaa heidän motiiveistaan kaksoiskelpoisuuteen. Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan opettajuuden historiaa Suomessa, akateemisen heimon merkitystä sekä työelämärelevanssia.
Tulosten perusteella keskeisimpiä motiiveja kaksoiskelpoisuuteen ovat tulevaan työhön liittyvät syyt kuten aineenopettajana saama parempi palkka sekä tulevaisuuden työmahdollisuuksien parantaminen. Koulutuksen rakenne vaikutti myös valintoihin. Sivuaineiden haluttiin olevan helppoja, mutta kiinnostavia. Kuitenkin tiettyihin aineisiin liittyvät valintaprosessit sekä joo-opinnot koettiin työläinä, jolloin oman yliopiston tarjontaan oli helppo tyytyä. Muiden opiskelijoiden valinnoilla näyttäisi olevan jonkinlainen merkitys, sillä opiskelijat eivät halunneet tehdä muista poikkeavia ratkaisuja. Lisäksi motiivina toimivat arvostukseen liittyvät syyt, jotka osittain tulivat ilmi piilomerkityksinä haastateltujen puheesta. Aineenopettajan pätevyys koettiin arvostetumpana, jossa on nähtävillä symbolinen yhteys oppikoulun opettajan suurempaan arvostamiseen. Aineenopettajan pätevyyden koettiin täydentävän vajavaista ja vähemmän arvostettua luokanopettajan tutkintoa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7051]