"Liikkua voi oikeestaan missä vaan": Lasten liikuntaympäristöt ja niiden monipuolisuus varhaiskasvatuksen opettajien kokemina
Parkkinen, Rosa; Rusi, Sanna (2020)
Parkkinen, Rosa
Rusi, Sanna
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012058527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012058527
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisina varhaiskasvatuksen opettajat kokevat lapsiryhmänsä liikuntaympäristön ja sen monipuolisuuden. Tutkimuksen pyrkimyksenä oli kartoittaa, miten varhaiskasvatuksen opettajat operationalisoivat entuudestaan määrittelemättömän liikuntaympäristön käsitteen. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä liikuntaympäristön monipuolistavia elementtejä opettajat ilmaisisivat, ja millaisena he kokevat omat ja lasten vaikutusmahdollisuudet ympäristön monipuolisuuden suhteen.
Aineisto koostui 46 anonyymistä haastattelulomakkeella kerätystä vastauksesta. Lomake lähetettiin kahteen eri varhaiskasvatuksen opettajien Facebook-ryhmään. Kerätyt vastaukset värikoodattiin ja teemoiteltiin teoriaohjautuneesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että liikuntaympäristöihin koettiin kuuluvan päiväkodin sisäisiä ja ulkoisia sisä- ja ulkoympäristöjä. Liikuntaympäristöä kuvailevissa vastauksissa korostui toimintaympäristön fyysinen ulottuvuus. Liikuntaympäristön monipuolisuuden kuvauksissa ilmeni monipuolisuutta mahdollistavia ja rajoittavia tekijöitä, jotka voitiin jakaa monipuoliseen liikuntaan sekä fyysiseen ja psyykkiseen liikuntaympäristöön. Tulokset olivat pääasiassa myönteisiä, mutta myös kielteisiä ja ristiriitaisia kuvauksia ilmeni.
Vaikka tutkimustulokset osoittivat, että päiväkodin liikuntaympäristöt koettiin monipuolisina ja liikkumista mahdollistavina, kielteisiä piirteitä kuvaavia vastauksia oli huomattava määrä. Monissa vastauksissa kehnoja ja puutteellisia tiloja kompensoitiin joko omalla asenteella tai päiväkodin ulkopuolisilla tiloilla. Jos nämä kompensoinnit jätettäisiin tutkimustulosten tarkastelun ulkopuolelle, näyttäytyisivät päiväkodin liikuntaympäristöt huonommassa valossa. Lapsiryhmien liikuntaympäristöissä osoittautui siis olevan vielä parantamisen varaa.
Aineisto koostui 46 anonyymistä haastattelulomakkeella kerätystä vastauksesta. Lomake lähetettiin kahteen eri varhaiskasvatuksen opettajien Facebook-ryhmään. Kerätyt vastaukset värikoodattiin ja teemoiteltiin teoriaohjautuneesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että liikuntaympäristöihin koettiin kuuluvan päiväkodin sisäisiä ja ulkoisia sisä- ja ulkoympäristöjä. Liikuntaympäristöä kuvailevissa vastauksissa korostui toimintaympäristön fyysinen ulottuvuus. Liikuntaympäristön monipuolisuuden kuvauksissa ilmeni monipuolisuutta mahdollistavia ja rajoittavia tekijöitä, jotka voitiin jakaa monipuoliseen liikuntaan sekä fyysiseen ja psyykkiseen liikuntaympäristöön. Tulokset olivat pääasiassa myönteisiä, mutta myös kielteisiä ja ristiriitaisia kuvauksia ilmeni.
Vaikka tutkimustulokset osoittivat, että päiväkodin liikuntaympäristöt koettiin monipuolisina ja liikkumista mahdollistavina, kielteisiä piirteitä kuvaavia vastauksia oli huomattava määrä. Monissa vastauksissa kehnoja ja puutteellisia tiloja kompensoitiin joko omalla asenteella tai päiväkodin ulkopuolisilla tiloilla. Jos nämä kompensoinnit jätettäisiin tutkimustulosten tarkastelun ulkopuolelle, näyttäytyisivät päiväkodin liikuntaympäristöt huonommassa valossa. Lapsiryhmien liikuntaympäristöissä osoittautui siis olevan vielä parantamisen varaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]