Lapsen kuvallisen ilmaisun kehitys peruskoulun 6. luokalla : Kuvallisen ilmaisun kehityksen tasojen ja erojen tarkastelua
Jomppanen, Juuli
Jomppanen, Juuli
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012038470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012038470
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia kuvallisen ilmaisun kehityksen piirteitä löytyy 6. luokan oppilaiden piirroksista. Piirteiden lisäksi halusin selvittää, millaisia eroja oppilaiden kuvallisen ilmaisun kehityksessä on aiemmin mainitulla luokka-asteella. Tutkin aihetta keräämällä aineiston piirtotehtävän avulla, jossa 6. luokan oppilaat piirsivät jonkin paikan tai tilan. Kuvaan piti sisältyä ainakin yksi ihminen.
Teoriaosuudessa perehdyin lapsen kuvallisen ilmaisun kehitykseen kahdesta ikävuodesta neljääntoista ikävuoteen saakka. Avasin tarkemmin alkavan realismin ja näennäisrealismin kehityskausia ja niissä ilmeneviä piirteitä, sillä niiden pohjalta toteutin mukautetun piirrosanalyysin. Piirrosanalyysissä etsin piirroksista ilmeneviä piirteitä, jonka jälkeen sijoitin ne havainto-, kooste- ja vertailulomakkeille. Lomakkeiden avulla oli mahdollista tutkia piirteiden määriä aineistossa sekä vertailla oppilaiden välisiä piirroksia.
Tutkielman tuloksista kävi ilmi, että 6. luokan oppilaiden kuvallisen ilmaisun kehityksessä löytyy monia erilaisia teoriaan pohjautuvia piirteitä sekä, että oppilaiden välisessä kuvallisen ilmaisun kehityksessä on eroja. Suurimman osa oppilaiden tekemistä piirroksista pystyi sijoittamaan alkavan realismin kaudelle niistä ilmenevien piirteiden mukaan. Tällaisia piirteitä olivat esimerkiksi syvyyden kuvaamisen puuttuminen ja ihmishahmojen raajojen jäykkyys. Vain muutamassa piirroksessa oli piirteitä näennäisrealismin kaudesta. Näissä piirroksissa osattiin kuvata ihminen hyvinkin realistisesti sijoittamalla nivelet oikeisiin paikkoihin sekä luoda syvyysvaikutelmia erilaisilla keinoilla. Oppilaiden kuvallisen ilmaisun kehityksessä oli eroja sen jakaantuessa tikku-ukkojen piirtämisestä perspektiivipiirtämiseen.
Avainsanat: kuvallinen ilmaisu, kuvailmaisu, kuvallinen kehitys, peruskoulu
Teoriaosuudessa perehdyin lapsen kuvallisen ilmaisun kehitykseen kahdesta ikävuodesta neljääntoista ikävuoteen saakka. Avasin tarkemmin alkavan realismin ja näennäisrealismin kehityskausia ja niissä ilmeneviä piirteitä, sillä niiden pohjalta toteutin mukautetun piirrosanalyysin. Piirrosanalyysissä etsin piirroksista ilmeneviä piirteitä, jonka jälkeen sijoitin ne havainto-, kooste- ja vertailulomakkeille. Lomakkeiden avulla oli mahdollista tutkia piirteiden määriä aineistossa sekä vertailla oppilaiden välisiä piirroksia.
Tutkielman tuloksista kävi ilmi, että 6. luokan oppilaiden kuvallisen ilmaisun kehityksessä löytyy monia erilaisia teoriaan pohjautuvia piirteitä sekä, että oppilaiden välisessä kuvallisen ilmaisun kehityksessä on eroja. Suurimman osa oppilaiden tekemistä piirroksista pystyi sijoittamaan alkavan realismin kaudelle niistä ilmenevien piirteiden mukaan. Tällaisia piirteitä olivat esimerkiksi syvyyden kuvaamisen puuttuminen ja ihmishahmojen raajojen jäykkyys. Vain muutamassa piirroksessa oli piirteitä näennäisrealismin kaudesta. Näissä piirroksissa osattiin kuvata ihminen hyvinkin realistisesti sijoittamalla nivelet oikeisiin paikkoihin sekä luoda syvyysvaikutelmia erilaisilla keinoilla. Oppilaiden kuvallisen ilmaisun kehityksessä oli eroja sen jakaantuessa tikku-ukkojen piirtämisestä perspektiivipiirtämiseen.
Avainsanat: kuvallinen ilmaisu, kuvailmaisu, kuvallinen kehitys, peruskoulu
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]