”Now the circus is open.” : Maailmanrakentaminen Erin Morgensternin teoksessa The Night Circus
Barsk, Milla (2020)
Barsk, Milla
2020
Kirjallisuustieteen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012028434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012028434
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani maailmanrakentamista Erin Morgensternin teoksessa The Night Circus (2012, 1. painos 2011). Hyödynnän tarkastelussani Stefan Ekmanin ja Audrey Taylorin luomaa kriittisen maailmanrakentamisen metodia sen kahden lähestymistavan, maailman arkkitehtuurin sekä dynaamisen vuorovaikutuksen kautta. Metodin mukaan maailmanrakentamisen käsite on liian laajasti käytetty termi, minkä takia kehitettiin kriittisen maailmanrakentamisen metodi erityisesti kirjallisuuskritiikkiä ja tekstissä tapahtuvan maailmarakentamisen tutkimista varten.
Tutkimuskysymykseni on, miten The Night Circus -teoksen maailma ja sen elementtinä toimiva Yösirkus rakentuvat tekstissä. Nostan tutkielmassani esille fiktiivisten maailmojen merkityksen kaunokirjallisuudelle, ja kuinka näiden maailmojen rakentamista ei ole tutkittu laajasti merkittävyydestä huolimatta. Lisäksi pyrin asettamaan teosta useaan fantasiakirjallisuuden määritelmään ja pohdin, miksi kirjallisuuden lajin määrittäminen on huomioitava tutkielmani kontekstissa. Kiinnitin myös huomiota teoksen parateksteihin sekä prolepsikseen. Oletin niillä olevan osansa teoksen maailman ja Yösirkuksen rakentamisen kannalta, muun muassa kiinnittämällä teoksen maailma tosimaailmaan.
Tavoitteenani oli soveltaa maailman arkkitehtuuria sekä dynaamista vuorovaikutusta teoksen maailmanrakentamisen tutkimisessa. Pyrin haastamaan näitä valmiita lähestymistapoja testaamalla niiden käyttöä ja toimivuutta Ekmanin ja Taylorin esimerkeistä poikkeavalla tavalla.
Keskeinen johtopäätökseni on että kriittisen maailmanrakentamisen lähestymistavat toimivat asettamissani konteksteissa. Maailman arkkitehtuuri mahdollisti kohtalaisesti narratiivisen maailmarakentamisen tulkitsemisen, mutta ei antanut tilaa yhtä syvälliselle ja monipuoliselle tulkinnalle kuin dynaaminen vuorovaikutus antoi Yösirkuksen rakentamisen analyysille. Tulen myös tulokseen, että paratekstit ja prolepsis ovat keinoja kohdeteokseni maailmanrakentamisessa.
Tutkimuskysymykseni on, miten The Night Circus -teoksen maailma ja sen elementtinä toimiva Yösirkus rakentuvat tekstissä. Nostan tutkielmassani esille fiktiivisten maailmojen merkityksen kaunokirjallisuudelle, ja kuinka näiden maailmojen rakentamista ei ole tutkittu laajasti merkittävyydestä huolimatta. Lisäksi pyrin asettamaan teosta useaan fantasiakirjallisuuden määritelmään ja pohdin, miksi kirjallisuuden lajin määrittäminen on huomioitava tutkielmani kontekstissa. Kiinnitin myös huomiota teoksen parateksteihin sekä prolepsikseen. Oletin niillä olevan osansa teoksen maailman ja Yösirkuksen rakentamisen kannalta, muun muassa kiinnittämällä teoksen maailma tosimaailmaan.
Tavoitteenani oli soveltaa maailman arkkitehtuuria sekä dynaamista vuorovaikutusta teoksen maailmanrakentamisen tutkimisessa. Pyrin haastamaan näitä valmiita lähestymistapoja testaamalla niiden käyttöä ja toimivuutta Ekmanin ja Taylorin esimerkeistä poikkeavalla tavalla.
Keskeinen johtopäätökseni on että kriittisen maailmanrakentamisen lähestymistavat toimivat asettamissani konteksteissa. Maailman arkkitehtuuri mahdollisti kohtalaisesti narratiivisen maailmarakentamisen tulkitsemisen, mutta ei antanut tilaa yhtä syvälliselle ja monipuoliselle tulkinnalle kuin dynaaminen vuorovaikutus antoi Yösirkuksen rakentamisen analyysille. Tulen myös tulokseen, että paratekstit ja prolepsis ovat keinoja kohdeteokseni maailmanrakentamisessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]