Populaarikulttuurin hyödyntäminen alakouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon opetuksessa : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Polvi-Lohikoski, Noora (2020)
Polvi-Lohikoski, Noora
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012028409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012028409
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin populaarikulttuurin hyödyntämistä luku- ja kirjoitustaidon opetuksessa alakouluikäisillä aiempien tutkimusten perusteella. Populaarikulttuuri ja sen osa-alueet ovat hyvin ajankohtaisia ja ne ovat etenkin lasten ja nuorten suuressa kulutuksessa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014) painotetaankin oppilaiden elämysmaailmaa lähellä olevia autenttisten tekstien hyödyntämistä osana opetusta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten ja miksi populaarikulttuuria on hyödynnetty opetuksessa.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona käytettiin aiempia tutkimuksia populaarikulttuurin hyödyntämisestä luku- ja kirjoitustaidon opetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin ERIC ProQuest-tietokannasta. Lopullinen aineisto koostui 12 kansainvälisestä artikkelista, jossa oli hyödynnetty jotain populaarikulttuurin osa-aluetta osana opetusta.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan opetuksessa hyödynnettiin elokuvia, tv-ohjelmia, kirjallisuutta, urheilua sekä musiikkia osana opetusta. Niitä hyödynnettiin opetuksessa niin materiaalina kuin toteutustapoina. Nämä jaoteltiin lisäksi sen mukaan, oliko aloitteen hyödyntämiselle tehnyt opettaja vai oppilas. Aloitteen tekijä määritteli aineiston perusteella usein sen, miten osa-aluetta oli hyödynnetty. Yhtenä tutkimuskysymyksenä pyrittiin selvittämään syitä, miksi populaarikulttuuria oli tai ei ollut hyödynnetty osana opetusta näiden tutkimusten perusteella. Opettajalähtöisen hyödyntämisen syitä olivat muun muassa motivaatio, innostaminen sekä uusiin teknologioihin ja metodeihin tutustuminen mainittiin myös aineistossa. Epätietoisuus ja pelko mainittiin syyksi populaarikulttuurin hyödyntämättömyyteen.
Tulosten mukaan oppilaiden kirjoittamista tarinoista kumpusi usein populaarikulttuuriin liittyviä piirteitä, kuten piirroshahmoja. Ne ovat usein oppilaille tärkeitä ja osana koulun ulkopuolista elämää. Tämän vuoksi tulisi enemmän ottaa huomioon koulun ulkopuolisia maailmoja ja hyödyntää niitä osana opetuksessa. Lapsille tärkeitä osa-alueita ja maailmoja ei tulisi sulkea koulun ulkopuolelle, vaan niitä tulisi jatkuvasti yhdistää. Näin voitaisiin kehittää innostusta, motivaatiota ja samalla oppimistuloksia.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona käytettiin aiempia tutkimuksia populaarikulttuurin hyödyntämisestä luku- ja kirjoitustaidon opetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin ERIC ProQuest-tietokannasta. Lopullinen aineisto koostui 12 kansainvälisestä artikkelista, jossa oli hyödynnetty jotain populaarikulttuurin osa-aluetta osana opetusta.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan opetuksessa hyödynnettiin elokuvia, tv-ohjelmia, kirjallisuutta, urheilua sekä musiikkia osana opetusta. Niitä hyödynnettiin opetuksessa niin materiaalina kuin toteutustapoina. Nämä jaoteltiin lisäksi sen mukaan, oliko aloitteen hyödyntämiselle tehnyt opettaja vai oppilas. Aloitteen tekijä määritteli aineiston perusteella usein sen, miten osa-aluetta oli hyödynnetty. Yhtenä tutkimuskysymyksenä pyrittiin selvittämään syitä, miksi populaarikulttuuria oli tai ei ollut hyödynnetty osana opetusta näiden tutkimusten perusteella. Opettajalähtöisen hyödyntämisen syitä olivat muun muassa motivaatio, innostaminen sekä uusiin teknologioihin ja metodeihin tutustuminen mainittiin myös aineistossa. Epätietoisuus ja pelko mainittiin syyksi populaarikulttuurin hyödyntämättömyyteen.
Tulosten mukaan oppilaiden kirjoittamista tarinoista kumpusi usein populaarikulttuuriin liittyviä piirteitä, kuten piirroshahmoja. Ne ovat usein oppilaille tärkeitä ja osana koulun ulkopuolista elämää. Tämän vuoksi tulisi enemmän ottaa huomioon koulun ulkopuolisia maailmoja ja hyödyntää niitä osana opetuksessa. Lapsille tärkeitä osa-alueita ja maailmoja ei tulisi sulkea koulun ulkopuolelle, vaan niitä tulisi jatkuvasti yhdistää. Näin voitaisiin kehittää innostusta, motivaatiota ja samalla oppimistuloksia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6512]