Sosiaalisen median verkostot työelämässä : Yhteys sosiaaliseen pääomaan ja työn imuun
Laine, Jonna (2020)
Laine, Jonna
2020
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011298300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011298300
Tiivistelmä
Teknologian kehittyminen ja digitalisaatio ovat muokanneet työelämää monin tavoin. Sosiaalisesta mediasta on tullut yksi merkittävä ammatillisen verkostoitumisen väline ja sen vaikutukset näkyvät muun muassa työllistymisessä, kun yhä useampi työllistyy ammatillisissa verkostoissa oleviin piilotyöpaikkoihin. Lisäksi sen on todettu helpottavan vuorovaikutusta ja tutustumista työyhteisön jäseniin. Sosiaalisen median on todettu edistävän yksilöiden sosiaalista pääomaa, koska verkostojen ylläpitäminen ja rakentaminen on helpottunut. Verkossa olevien työyhteisöjen on huomattu vaikuttavan positiivisesti sosiaalista tukeen ja työn imuun.
Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää, miten sosiaalisessa mediassa rakennetaan ammatillisia verkostoja, ja miten ne vaikuttivat yksilön sosiaaliseen pääomaan ja työn imuun. Tutkimus toteutettiin osa Työsuojelurahaston hanketta ”Ammatillinen sosiaalisen median käyttö ja nuorten aikuisten työn imu”. Aineisto koostuu vuonna 2018 kerätystä kyselytutkimuksesta sekä fokusryhmähaastatteluista, jotka kerättiin viidestä erilaisesta organisaatiosta. Tutkielman analyysissa hyödynnettiin kyselytutkimusta taustoittamaan aihetta, jonka jälkeen siirryttiin analysoimaan haastatteluita sisällönanalyysin avulla.
Tutkielman teoreettiset viitekehykset ovat sosiaalinen pääoma sekä vahvat ja heikot siteet. Vahvat ja heikot siteet antavat ihmisille erilaisia resursseja, jotka vaikuttavat sosiaaliseen pääomaan. Lisäksi tässä tutkielmassa tarkastellaan verkostoja ja sosiaalista pääomaa työhyvinvoinnin ja erityisesti työn imun kontekstissa.
Tulosten mukaan sosiaalisessa mediassa ammatillisia verkostoja rakennetaan liittymällä erilaisiin ammatillisiin yhteisöihin sekä toimimalla yhteisön normien mukaisesti. Ammatillisia verkostoja pyritään rakentamaan omien mielenkiinnon kohteiden mukaisesti. Ammatillinen verkostoituminen lisäsi yksilöiden sosiaalista pääomaa lisäämällä muun muassa sosiaalista tukea, informaation kulkua, vastavuoroisuutta sekä luottamusta. Tällä on työn imua edistävä vaikutus.
Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää, miten sosiaalisessa mediassa rakennetaan ammatillisia verkostoja, ja miten ne vaikuttivat yksilön sosiaaliseen pääomaan ja työn imuun. Tutkimus toteutettiin osa Työsuojelurahaston hanketta ”Ammatillinen sosiaalisen median käyttö ja nuorten aikuisten työn imu”. Aineisto koostuu vuonna 2018 kerätystä kyselytutkimuksesta sekä fokusryhmähaastatteluista, jotka kerättiin viidestä erilaisesta organisaatiosta. Tutkielman analyysissa hyödynnettiin kyselytutkimusta taustoittamaan aihetta, jonka jälkeen siirryttiin analysoimaan haastatteluita sisällönanalyysin avulla.
Tutkielman teoreettiset viitekehykset ovat sosiaalinen pääoma sekä vahvat ja heikot siteet. Vahvat ja heikot siteet antavat ihmisille erilaisia resursseja, jotka vaikuttavat sosiaaliseen pääomaan. Lisäksi tässä tutkielmassa tarkastellaan verkostoja ja sosiaalista pääomaa työhyvinvoinnin ja erityisesti työn imun kontekstissa.
Tulosten mukaan sosiaalisessa mediassa ammatillisia verkostoja rakennetaan liittymällä erilaisiin ammatillisiin yhteisöihin sekä toimimalla yhteisön normien mukaisesti. Ammatillisia verkostoja pyritään rakentamaan omien mielenkiinnon kohteiden mukaisesti. Ammatillinen verkostoituminen lisäsi yksilöiden sosiaalista pääomaa lisäämällä muun muassa sosiaalista tukea, informaation kulkua, vastavuoroisuutta sekä luottamusta. Tällä on työn imua edistävä vaikutus.