Miksi luokanopettaja vaihtaa ammattia?: Koulu opettajan elämismaailmana ja subjektiivisen maailmankuvan muotoajana
Välimaa, Marjatta (2020)
Välimaa, Marjatta
2020
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011268245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011268245
Tiivistelmä
Perinteisesti luokanopettajan työ on ollut tavoiteltu kutsumusammatti, jossa on viihdytty eläkeikään asti. Tällä vuosituhannella koulumaailma on muuttunut haastavammaksi, yhä useampi opettaja uupuu työtaakkansa alla ja hakeutuu toiseen ammattiin. Tässä pro gradu -tutkimuksessa tarkastelen luokanopettajien lisääntyneen alanvaihdon taustoja ja syitä. Näitä yhteiskunnallisesti ajankohtaisia kysymyksiä valaisen Lauri Rauhalan ajattelun ja opetustehtävät jättäneiden luokanopettajien syvähaastattelujen avulla.
Aineistonkeruumenetelmänä syvähaastattelu on avoin haastattelumuoto, jossa otsikko toimii johdatuksena aihepiiriin. Haastateltava muotoilee itse kerrontatavan ja -laajuuden haastattelijan toimiessa eläytyvänä kuulijana ja haastattelun tallentajana.
Tutkimukseni aineiston keräsin keväällä 2019, jolloin syvähaastattelin neljä kokenutta luokanopettajaa, jotka olivat hiljattain jättäneet kuluttavan koulumaailman taakseen ja opiskelleet uuteen ammattiin. Tallennetut haastattelut litteroin kirjalliseen muotoon. Kirjallista aineistoa kertyi yhteensä 68 sivua ja 32556 sanaa. Sisällönanalyysin pohjalta nimesin kuusi haastatteluissa toistunutta teema-aluetta, puheaihelmaa, joista muodostui tutkimusraportin otsikkorunko.
Tutkimusaineiston luonnetta ja problematiikkatyyppiä selvittävän ontologisen analyysin perusteella päädyin eksistentiaaliseen fenomenologiaan ja Lauri Rauhalan holistiseen ihmiskäsitykseen. Kun opettajat pohtivat omaa elämäntilannettaan, kokemuksiaan, tuntemuksiaan ja ajatuksiaan, ollaan tekemisissä olemisen, maailmassaolemisen ja merkitysten kysymyksien kanssa. Näiden selvittelyyn Rauhalan ihmiskäsitys toi toimivan tulkintakehyksen.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajan työmäärä on kasvanut niin suureksi, että opetustyötä ei pysty tekemään eettis-moraalisesti kestävällä tavalla, laadukkaasti ja oppilaiden tarpeet huomioiden. Myös nykyiset kouluympäristöt ovat muuttuneet fyysisesti ja henkisesti kuormittavammiksi. Taustalla vaikuttavat säästöresurssein toteutettu inkluusio, lisääntyneet oppilasongelmat, koulukiinteistöjen huonosta hoidosta johtuvat sisäilmaongelmat, meluisat ja epäkäytännölliset avoimet oppimistilat sekä kritiikitön ja koukuttava digitaalisuus älylaitteineen, peleineen ja sovelluksineen. Lisäksi talousorientoitunut, opettajan huolet ohittava johtaminen jättää opettajan yksin työtaakkansa, uupumuksensa, ahdistuksensa ja murenevan terveytensä kanssa. Kun opettaja ei pysty muuttamaan koulumaailman olosuhteita suotuisammiksi, ammatinvaihto tarjoaa ulospääsyn vaikeasta tilanteesta.
Aineistonkeruumenetelmänä syvähaastattelu on avoin haastattelumuoto, jossa otsikko toimii johdatuksena aihepiiriin. Haastateltava muotoilee itse kerrontatavan ja -laajuuden haastattelijan toimiessa eläytyvänä kuulijana ja haastattelun tallentajana.
Tutkimukseni aineiston keräsin keväällä 2019, jolloin syvähaastattelin neljä kokenutta luokanopettajaa, jotka olivat hiljattain jättäneet kuluttavan koulumaailman taakseen ja opiskelleet uuteen ammattiin. Tallennetut haastattelut litteroin kirjalliseen muotoon. Kirjallista aineistoa kertyi yhteensä 68 sivua ja 32556 sanaa. Sisällönanalyysin pohjalta nimesin kuusi haastatteluissa toistunutta teema-aluetta, puheaihelmaa, joista muodostui tutkimusraportin otsikkorunko.
Tutkimusaineiston luonnetta ja problematiikkatyyppiä selvittävän ontologisen analyysin perusteella päädyin eksistentiaaliseen fenomenologiaan ja Lauri Rauhalan holistiseen ihmiskäsitykseen. Kun opettajat pohtivat omaa elämäntilannettaan, kokemuksiaan, tuntemuksiaan ja ajatuksiaan, ollaan tekemisissä olemisen, maailmassaolemisen ja merkitysten kysymyksien kanssa. Näiden selvittelyyn Rauhalan ihmiskäsitys toi toimivan tulkintakehyksen.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajan työmäärä on kasvanut niin suureksi, että opetustyötä ei pysty tekemään eettis-moraalisesti kestävällä tavalla, laadukkaasti ja oppilaiden tarpeet huomioiden. Myös nykyiset kouluympäristöt ovat muuttuneet fyysisesti ja henkisesti kuormittavammiksi. Taustalla vaikuttavat säästöresurssein toteutettu inkluusio, lisääntyneet oppilasongelmat, koulukiinteistöjen huonosta hoidosta johtuvat sisäilmaongelmat, meluisat ja epäkäytännölliset avoimet oppimistilat sekä kritiikitön ja koukuttava digitaalisuus älylaitteineen, peleineen ja sovelluksineen. Lisäksi talousorientoitunut, opettajan huolet ohittava johtaminen jättää opettajan yksin työtaakkansa, uupumuksensa, ahdistuksensa ja murenevan terveytensä kanssa. Kun opettaja ei pysty muuttamaan koulumaailman olosuhteita suotuisammiksi, ammatinvaihto tarjoaa ulospääsyn vaikeasta tilanteesta.