Toiminnan aikaisen melutason vaikutus puheenerotettavuuteen avoimessa oppimisympäristössä
Saarela, Pyry-Herkko (2020)
Saarela, Pyry-Herkko
2020
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011258219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011258219
Tiivistelmä
Avoimet oppimisympäristöt ovat yleistyneet uuden vuonna 2016 käyttöön otetun opetussuunnitelman myötä. Avoimien oppimisympäristöjen toimivuuden kannalta keskeinen ongelma on opetusryhmien välisen yksityisyyden vähäisyys sekä äänen vapaa leviäminen yhteisessä tilassa, sillä samassa tilassa työskentelee samanaikaisesti useita ryhmiä, joiden välillä ei ole varsinaista ääneneristystä. Oppimisen kannalta on tärkeää, että puhe on selkeää ja kuuluvaa kohderyhmän alueella, muttei muualla yhteistilassa.
Tässä työssä tutkitaan puheenerotettavuutta sekä äänen leviämistä eräässä avoimessa oppimisympäristössä. Työn tavoitteena on selvittää, kuinka toiminnan aikainen melu ja peiteääni vaikuttavat puheenerotettavuuteen avoimessa oppimisympäristössä. Tutkimuksen aineisto perustuu A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n eräässä avoimessa oppimisympäristössä mittaamiin taustaäänitasoihin ja toiminnan aikaisiin melutasoihin sekä tilasta Odeon Auditorium –ohjelmalla tehtyyn huoneakustiseen tietokonemalliin, jolla tutkitaan puheenerotettavuutta neljällä eri taustaäänitasolla. Taustaäänitasoina käytetään kolmea toiminnan aikaisen melun kokonaisäänitasoa sekä A-painotetulta keskiäänitasoltaan 42 dB peiteääntä. Tuloksissa tarkastellaan, kuinka puheensiirtoindeksin tavoitearvot toteutuvat eri taustaäänitasoilla sekä avoimen oppimisympäristön toisistaan poikkeavilla alueilla.
Tulokset osoittavat, että avoimessa oppimisympäristössä on haastavaa saavuttaa samanaikaisesti oppimiselle suotuisia puheenerotettavuuden olosuhteita oppimisryhmäkohtaisesti ja oppimisryhmien välillä. Tällaiset olosuhteet voidaan kuitenkin saavuttaa, kun toiminnan aikaisen melutason keskiäänitaso on noin välillä 40–45 dB ja oppimisryhmät on erotettu toisistaan tilanjakajilla. Toisiinsa nähden avoimilla alueilla vierekkäiset oppimisryhmät häiritsevät lähes poikkeuksetta toisiaan, jolloin äänen leviämistä pitäisi pyrkiä rajoittamaan esimerkiksi liikuteltavilla seinäkkeillä. Tällöin avoimemmat tilat voisivat soveltua pari- ja pienryhmätyöskentelyyn. Yli 45 dB toiminnan aikaisella melutasolla puheenerotettavuuden olosuhteet ovat alueesta riippumatta huonot oppimistyölle.
Tässä työssä tutkitaan puheenerotettavuutta sekä äänen leviämistä eräässä avoimessa oppimisympäristössä. Työn tavoitteena on selvittää, kuinka toiminnan aikainen melu ja peiteääni vaikuttavat puheenerotettavuuteen avoimessa oppimisympäristössä. Tutkimuksen aineisto perustuu A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n eräässä avoimessa oppimisympäristössä mittaamiin taustaäänitasoihin ja toiminnan aikaisiin melutasoihin sekä tilasta Odeon Auditorium –ohjelmalla tehtyyn huoneakustiseen tietokonemalliin, jolla tutkitaan puheenerotettavuutta neljällä eri taustaäänitasolla. Taustaäänitasoina käytetään kolmea toiminnan aikaisen melun kokonaisäänitasoa sekä A-painotetulta keskiäänitasoltaan 42 dB peiteääntä. Tuloksissa tarkastellaan, kuinka puheensiirtoindeksin tavoitearvot toteutuvat eri taustaäänitasoilla sekä avoimen oppimisympäristön toisistaan poikkeavilla alueilla.
Tulokset osoittavat, että avoimessa oppimisympäristössä on haastavaa saavuttaa samanaikaisesti oppimiselle suotuisia puheenerotettavuuden olosuhteita oppimisryhmäkohtaisesti ja oppimisryhmien välillä. Tällaiset olosuhteet voidaan kuitenkin saavuttaa, kun toiminnan aikaisen melutason keskiäänitaso on noin välillä 40–45 dB ja oppimisryhmät on erotettu toisistaan tilanjakajilla. Toisiinsa nähden avoimilla alueilla vierekkäiset oppimisryhmät häiritsevät lähes poikkeuksetta toisiaan, jolloin äänen leviämistä pitäisi pyrkiä rajoittamaan esimerkiksi liikuteltavilla seinäkkeillä. Tällöin avoimemmat tilat voisivat soveltua pari- ja pienryhmätyöskentelyyn. Yli 45 dB toiminnan aikaisella melutasolla puheenerotettavuuden olosuhteet ovat alueesta riippumatta huonot oppimistyölle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]