Vakuutusyhtiön yritysvastuu ja sen raportointi ammattiliittoasiakkaiden näkökulmasta
Smeets, Tommi (2020)
Smeets, Tommi
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011238129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011238129
Tiivistelmä
Vastuullisuuden merkitys yritystoiminnassa on saanut vuosien mittaan entistä suurempaa huomiota, ja yritysvastuusta voidaan puhua jo eräänlaisena megatrendinä. Yritystoiminnassa on hiljalleen siirrytty pelkkien omistajien tuottojen maksimoinnista laajempaan arvon tuottamiseen, jossa huomioidaan myös yrityksen muita sidosryhmiä. Nähdään, että tulevaisuudessa yhteiskunnallisten ja ympäristöllisten haasteiden lisääntyessä yritykset ovat keskeisessä roolissa myös niiden ratkaisemisessa. Vaatimus yritysvastuuta kohtaan kumpuaa myös yrityksen sidosryhmiltä. Esimerkiksi yritysten asiakkaat ovat nykyään entistä valveutuneempia, ja odotukset yritysten toimintaa kohtaan ovat entistä korkealla.
Tämän tutkielman tavoitteena on kartoittaa vakuutusyhtiön asiakkaiden odotuksia vakuutusyhtiön yritysvastuuta ja yritysvastuuraportointia kohtaan. Tutkielman aineisto on kerätty yhteistyössä Keskinäisen Vakuutusyhtiö Turvan kanssa, mutta tutkielmaa ei ole tehty toimeksiantona. Vaikka tuloksia käsitellään ensisijaisesti Turvan näkökulmasta, tulosten voidaan nähdä ainakin osittain kuvaavan myös yleisemmällä tasolla asiakkaiden odotuksia vakuutusyhtiön yritysvastuuta kohtaan. Tutkielma käsittelee yritysvastuun ilmiötä, johon paneudutaan ammattiliittojen näkökulmasta ja tarkoituksena on kartoittaa sekä itse ammattiliittojen että ammattiliittojen jäsenten näkemyksiä aihepiiristä. Näiden kahden sidosryhmän välillä tehdään myös vertailua, jotta saadaan selville, kuinka hyvin ammattiliittojen kollektiiviset odotukset kuvastavat niihin kuuluvien jäsenten odotuksia.
Tutkielma on monimenetelmällinen eli tutkielmassa hyödynnetään sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista dataa. Aineisto koostuu kolmesta teemahaastattelusta ja kolmesta kyselystä. Aineiston keruu aloitettiin tekemällä kolme teemahaastattelua kolmen eri ammattiliiton kanssa. Tähän tutkielmaan ammattiliitoiksi valikoituivat Pro, JHL ja OAJ. Haastattelujen analyysi on tehty teemoittelua ja sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tämän jälkeen haastattelujen pohjalta muodostettiin kolme kyselylomaketta kyseisten ammattiliittojen jäsenille. Tutkielman kvantitatiivinen data kerättiin siis kyselyillä. Kyselyiden avulla kartoitettiin ammattiliittojen jäsenten eli henkilöasiakkaiden näkemyksiä yritysvastuun aihepiiriin liittyen sekä sitä, miten hyvin ammattiliitto järjestönä edustaa jäsentensä mielipiteitä. Kyselyiden analyysi on tehty kuvailevaa analyysia eli jakaumia ja keskiarvoja hyödyntäen.
Tutkielman tulokset osoittavat, että sekä ammattiliitot että ammattiliittojen jäsenet odottavat Turvalta vastuullisuutta toiminnassaan. Yritysvastuu ulottuu muun muassa kumppanitoimintaan ja ennaltaehkäisevän roolin lisäämiseen. Yritysvastuun taloudellinen ja sosiaalinen ulottuvuus korostuvat toiminnassa tärkeimpinä, mutta myös ympäristövastuun perusteiden pitää olla kunnossa. Ammattiliittojen ja ammattiliittojen jäsenten odotusten välillä ei vaikuta olevan huomattavia eroa, eli liittojen odotukset näyttävät kuvastavan varsin hyvin jäsenten odotuksia. Yhteenvetona voidaan todeta, että vakuutusyhtiöiden tulee implementoida vastuullisuus osaksi toimintaa, sillä asiakkaiden odotukset vakuutusyhtiön vastuullisuutta kohtaan ovat korkealla tasolla.
Tämän tutkielman tavoitteena on kartoittaa vakuutusyhtiön asiakkaiden odotuksia vakuutusyhtiön yritysvastuuta ja yritysvastuuraportointia kohtaan. Tutkielman aineisto on kerätty yhteistyössä Keskinäisen Vakuutusyhtiö Turvan kanssa, mutta tutkielmaa ei ole tehty toimeksiantona. Vaikka tuloksia käsitellään ensisijaisesti Turvan näkökulmasta, tulosten voidaan nähdä ainakin osittain kuvaavan myös yleisemmällä tasolla asiakkaiden odotuksia vakuutusyhtiön yritysvastuuta kohtaan. Tutkielma käsittelee yritysvastuun ilmiötä, johon paneudutaan ammattiliittojen näkökulmasta ja tarkoituksena on kartoittaa sekä itse ammattiliittojen että ammattiliittojen jäsenten näkemyksiä aihepiiristä. Näiden kahden sidosryhmän välillä tehdään myös vertailua, jotta saadaan selville, kuinka hyvin ammattiliittojen kollektiiviset odotukset kuvastavat niihin kuuluvien jäsenten odotuksia.
Tutkielma on monimenetelmällinen eli tutkielmassa hyödynnetään sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista dataa. Aineisto koostuu kolmesta teemahaastattelusta ja kolmesta kyselystä. Aineiston keruu aloitettiin tekemällä kolme teemahaastattelua kolmen eri ammattiliiton kanssa. Tähän tutkielmaan ammattiliitoiksi valikoituivat Pro, JHL ja OAJ. Haastattelujen analyysi on tehty teemoittelua ja sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tämän jälkeen haastattelujen pohjalta muodostettiin kolme kyselylomaketta kyseisten ammattiliittojen jäsenille. Tutkielman kvantitatiivinen data kerättiin siis kyselyillä. Kyselyiden avulla kartoitettiin ammattiliittojen jäsenten eli henkilöasiakkaiden näkemyksiä yritysvastuun aihepiiriin liittyen sekä sitä, miten hyvin ammattiliitto järjestönä edustaa jäsentensä mielipiteitä. Kyselyiden analyysi on tehty kuvailevaa analyysia eli jakaumia ja keskiarvoja hyödyntäen.
Tutkielman tulokset osoittavat, että sekä ammattiliitot että ammattiliittojen jäsenet odottavat Turvalta vastuullisuutta toiminnassaan. Yritysvastuu ulottuu muun muassa kumppanitoimintaan ja ennaltaehkäisevän roolin lisäämiseen. Yritysvastuun taloudellinen ja sosiaalinen ulottuvuus korostuvat toiminnassa tärkeimpinä, mutta myös ympäristövastuun perusteiden pitää olla kunnossa. Ammattiliittojen ja ammattiliittojen jäsenten odotusten välillä ei vaikuta olevan huomattavia eroa, eli liittojen odotukset näyttävät kuvastavan varsin hyvin jäsenten odotuksia. Yhteenvetona voidaan todeta, että vakuutusyhtiöiden tulee implementoida vastuullisuus osaksi toimintaa, sillä asiakkaiden odotukset vakuutusyhtiön vastuullisuutta kohtaan ovat korkealla tasolla.