Asenteita ja näkemyksiä ohjelmistorobotiikasta palvelukeskuksessa: Case yhtiö X
Virtanen, Simo (2020)
Virtanen, Simo
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011167993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011167993
Tiivistelmä
Tutkimuksessani tutkitaan, miten talouden palvelukeskuksessa organisaation henkilöstö kokee ohjelmistorobotiikan vaikuttavan heidän työhönsä ja työllistymiseensä kyseisessä organisaatiossa. Lisäksi tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat näihin näkemyksiin. Aihealueena ohjelmistorobotiikka on varsin uusi tutkimusaihe ja etenkin taloushallinnon näkökulmasta aihetta on tutkittu suhteellisen vähän. Suurin osa aihealueen tutkimuksista katsoo vain kokonaiskuvaa ja nämä tutkimukset ovat luonteeltaan jokseenkin epätieteellisiä. Yksilön näkökulmasta olevia tutkimuksia taloushallinnon kontekstissa ei ole. Tutkimukseni tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten yksilöt organisaatiossa kokevat ohjelmistorobotiikan vaikuttavan heidän työhönsä ja työllistymiseensä talouden palvelukeskuksessa.
Teoriaosuudessa käsitellään, millaisia vaikutuksia informaatioteknologialla on ollut taloushallinnon alalla ja mitä palvelukeskus konseptina tarkoittaa. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään ohjelmistorobotiikan ominaispiirteitä ja millaisia vaikutuksia sillä on tekemiseen talouspalvelukeskuksessa. Empiirinen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastatteluna Case-organisaation palvelukeskuksen prosessikehitysjohtajalta ja kyselylomakkeella talouspalvelukeskuksen henkilöstöltä. Haastattelulla oli tarkoitus kerätä ymmärrystä siitä, miten ohjelmistorobotiikkaa on implementoitu palvelukeskuksessa sekä prosessikehitysjohtajan näkemyksiä siitä, miten hän kokee ohjelmistorobotiikan vaikuttavan Case-organisaation talouspalvelukeskuksessa. Kyselylomakkeella oli tarkoitus kerätä puolestaan henkilöstön näkemyksiä ohjelmistorobotiikasta ja siitä, kuinka se tulee vaikuttamaan heidän työhönsä ja työllistymiseen palvelukeskuksessa.
Case-organisaatiossa ohjelmistorobotiikkaa on otettu käyttöön vaiheittain vuodesta 2017 alkaen. Suoranaisia henkilöstövaikutuksia ohjelmistorobotiikalla ei ole vielä ollut, mutta se tulee vastaisuudessa vähentämään rekrytointitarvetta sekä saattaa johtaa joidenkin tehtävänkuvien muuttumiseen. Tutkimuksessa havaittiin asemalla organisaatiossa olevan merkittävä yhteys asenteisiin ja näkemyksiin. Koko henkilöstön näkökulmasta ohjelmistorobotiikka tulee vaikuttamaan heidän työhönsä positiivisesti vähentäen rutiineja, mutta samalla eritoten suorittavalla henkilöstöllä on skeptisiä näkemyksiä sen vaikutuksista heidän työllistymiseensä palvelukeskuksessa työtehtävien ollessa muita alttiimpia automatisoinnille. Kokonaisuudessaan henkilöstö näkee ohjelmistorobotiikalla olevan tulevaisuudessa vain hieman negatiivinen tai olematon vaikutus palvelukeskuksessa tarjolla olevien työpaikkojen määrään.
Teoriaosuudessa käsitellään, millaisia vaikutuksia informaatioteknologialla on ollut taloushallinnon alalla ja mitä palvelukeskus konseptina tarkoittaa. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään ohjelmistorobotiikan ominaispiirteitä ja millaisia vaikutuksia sillä on tekemiseen talouspalvelukeskuksessa. Empiirinen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastatteluna Case-organisaation palvelukeskuksen prosessikehitysjohtajalta ja kyselylomakkeella talouspalvelukeskuksen henkilöstöltä. Haastattelulla oli tarkoitus kerätä ymmärrystä siitä, miten ohjelmistorobotiikkaa on implementoitu palvelukeskuksessa sekä prosessikehitysjohtajan näkemyksiä siitä, miten hän kokee ohjelmistorobotiikan vaikuttavan Case-organisaation talouspalvelukeskuksessa. Kyselylomakkeella oli tarkoitus kerätä puolestaan henkilöstön näkemyksiä ohjelmistorobotiikasta ja siitä, kuinka se tulee vaikuttamaan heidän työhönsä ja työllistymiseen palvelukeskuksessa.
Case-organisaatiossa ohjelmistorobotiikkaa on otettu käyttöön vaiheittain vuodesta 2017 alkaen. Suoranaisia henkilöstövaikutuksia ohjelmistorobotiikalla ei ole vielä ollut, mutta se tulee vastaisuudessa vähentämään rekrytointitarvetta sekä saattaa johtaa joidenkin tehtävänkuvien muuttumiseen. Tutkimuksessa havaittiin asemalla organisaatiossa olevan merkittävä yhteys asenteisiin ja näkemyksiin. Koko henkilöstön näkökulmasta ohjelmistorobotiikka tulee vaikuttamaan heidän työhönsä positiivisesti vähentäen rutiineja, mutta samalla eritoten suorittavalla henkilöstöllä on skeptisiä näkemyksiä sen vaikutuksista heidän työllistymiseensä palvelukeskuksessa työtehtävien ollessa muita alttiimpia automatisoinnille. Kokonaisuudessaan henkilöstö näkee ohjelmistorobotiikalla olevan tulevaisuudessa vain hieman negatiivinen tai olematon vaikutus palvelukeskuksessa tarjolla olevien työpaikkojen määrään.