Consumer Media Choice: Towards a comprehensive model
Willman-Iivarinen, Hanna (2020)
Willman-Iivarinen, Hanna
Tampere University
2020
Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Communication, Media and Theatre
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-12-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1739-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1739-3
Tiivistelmä
Kuluttajien mediavalintaprosessin ja siihen liittyvien psykologisten ja osin alitajuisten elementtien ymmärtämisestä on hyötyä media-alan yrityksille tuotekehityksessä ja markkinoinnissa. Koska suurin osa median käyttämisen kustannuksista on muita kuin rahallisia kustannuksia, voidaan kysyntää ja asiakastyytyväisyyttä parantaa helposti näitä kustannuksia pienentämällä. Kuluttajien harkintajoukon muodostamisprosessin ymmärtäminen auttaa yrityksiä terävöittämään markkinointiviestintäänsä ja kohdentamaan sen paremmin. Tämän väitöskirjan tavoitteena on käsitteellistää ja mallintaa laaja-alaisesti kuluttajien päätöksentekoprosessia sekä auttaa kuluttajia ja yrityksiä ymmärtämään paremmin kuluttajien päätöksentekoprosessin vaiheita ja eri elementtien roolia päätöksenteossa. Tässä tutkimuksessa pääpaino on valintaprosessin selvittämisessä, eikä niinkään sen selvittämisessä mitä ihmiset valitsevat missäkin tilanteessa.
Lähtökohtana tutkimuksessa oli mediatalouden tutkimusala, mikä on kokoelma mediaan ja media-alan yrityksiin liittyviä teemoja. Koska mediatalouden tutkimusala ei kuitenkaan kata kaikkia kuluttajien valintaprosessin kannalta olennaisia elementtejä, on tässä tutkimuksessa hyödynnetty myös monia muita tieteenaloja. Tutkimuksessa käytetään aiheeseen liittyviä teoreettisia viitekehyksiä ja käsitteistöä taloustieteen, viestinnän, kulutustutkimuksen, päätöksentekoteorian, filosofian, psykologian, sosiologian ja markkinoinnin aloilta. Tutkimuksessa kehitellään ehdotettavaa mallia sekä teorian että pienen esimerkinomaisen empiirisen aineiston pohjalta. Empiirinen aineisto on kerätty verkkopohjaisilla kyselyillä vuosina 2014– 2016. Vastaajia oli 336 eri puolilta Suomea.
Väitöskirjassa ehdotettu laaja-alainen kuluttajan medianvalintaprosessin malli käsitteellistää valinnan vaiheita ja niiden välisiä suhteita. Median käyttäminen vaatii niukkojen henkilökohtaisten resurssien, kuten ajan ja energian käyttöä. Johtuen resurssien niukkuudesta niiden käyttäminen aiheuttaa kustannuksia ja rajoittaa mediakäyttöä. Tämä tutkimus mallintaa perusteellisesti, miten kuluttajan eirahallisten resurssien niukkuus vaikuttaa hänen mediavalintoihinsa.
Väitöskirjassa ehdotettu malli laajentaa perinteistä ajattelutapaa kuluttajavalinnoista (esimerkiksi kustannus-hyötyanalyysin avulla) lisäämällä ja tarkastelemalla empirian avulla edellä mainittujen kuluttajien niukkojen resurssien lisäksi myös ja muita alitajuisesti vaikuttavia elementtejä, kuten brändisuhteita, subjektiivisia kustannuksia, päätöksentekotehtävää, päätöksentekotavoitteita ja päätöksentekostrategioita. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten kuluttajien odotukset ja preferenssit voisivat toimia yhdistävinä linkkeinä kuluttajan ja valintamahdollisuuksien joukon välillä. Ehdotettu malli laajentaa ymmärrystä median valintaprosessista. Empiiriset tulokset tukevat teoreettista päättelyä. Tutkimuksessa pohditaan mahdollisuuksia käyttää mallia myös muihin tarkoituksiin (esimerkiksi äänestäjien päätöksenteon tutkimiseen). Tutkimuksen tärkein havainto on kuitenkin se, miten tärkeää on kiinnittää huomiota päätöksentekotavoitteisiin ja -strategioihin, koska lopulta ne määräävät sen mikä vaihtoehto valitaan.
Lähtökohtana tutkimuksessa oli mediatalouden tutkimusala, mikä on kokoelma mediaan ja media-alan yrityksiin liittyviä teemoja. Koska mediatalouden tutkimusala ei kuitenkaan kata kaikkia kuluttajien valintaprosessin kannalta olennaisia elementtejä, on tässä tutkimuksessa hyödynnetty myös monia muita tieteenaloja. Tutkimuksessa käytetään aiheeseen liittyviä teoreettisia viitekehyksiä ja käsitteistöä taloustieteen, viestinnän, kulutustutkimuksen, päätöksentekoteorian, filosofian, psykologian, sosiologian ja markkinoinnin aloilta. Tutkimuksessa kehitellään ehdotettavaa mallia sekä teorian että pienen esimerkinomaisen empiirisen aineiston pohjalta. Empiirinen aineisto on kerätty verkkopohjaisilla kyselyillä vuosina 2014– 2016. Vastaajia oli 336 eri puolilta Suomea.
Väitöskirjassa ehdotettu laaja-alainen kuluttajan medianvalintaprosessin malli käsitteellistää valinnan vaiheita ja niiden välisiä suhteita. Median käyttäminen vaatii niukkojen henkilökohtaisten resurssien, kuten ajan ja energian käyttöä. Johtuen resurssien niukkuudesta niiden käyttäminen aiheuttaa kustannuksia ja rajoittaa mediakäyttöä. Tämä tutkimus mallintaa perusteellisesti, miten kuluttajan eirahallisten resurssien niukkuus vaikuttaa hänen mediavalintoihinsa.
Väitöskirjassa ehdotettu malli laajentaa perinteistä ajattelutapaa kuluttajavalinnoista (esimerkiksi kustannus-hyötyanalyysin avulla) lisäämällä ja tarkastelemalla empirian avulla edellä mainittujen kuluttajien niukkojen resurssien lisäksi myös ja muita alitajuisesti vaikuttavia elementtejä, kuten brändisuhteita, subjektiivisia kustannuksia, päätöksentekotehtävää, päätöksentekotavoitteita ja päätöksentekostrategioita. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten kuluttajien odotukset ja preferenssit voisivat toimia yhdistävinä linkkeinä kuluttajan ja valintamahdollisuuksien joukon välillä. Ehdotettu malli laajentaa ymmärrystä median valintaprosessista. Empiiriset tulokset tukevat teoreettista päättelyä. Tutkimuksessa pohditaan mahdollisuuksia käyttää mallia myös muihin tarkoituksiin (esimerkiksi äänestäjien päätöksenteon tutkimiseen). Tutkimuksen tärkein havainto on kuitenkin se, miten tärkeää on kiinnittää huomiota päätöksentekotavoitteisiin ja -strategioihin, koska lopulta ne määräävät sen mikä vaihtoehto valitaan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4891]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Finland : Maintaining the Fragile Consensus
Karppinen, Kari; Ala-Fossi, Marko; Herzog, Christian; Hilker, Heiko; Novy, Leonard; Torun, Orkan (2017)
bookPart -
Suuren yleisön soittorasiat : Radio Suomen, Radio Novan ja Radio Suomipopin soittolistat ja niiden rakenne
Hellman, Heikki; Vilkko, Arto (2018)
article -
Interaction in the Domestication of Social Media
Wang, Li (2014)
MonografiaväitöskirjaVuorovaikutus sosiaalisen median kotouttamisessa Tämän tutkimuksen aiheena on sosiaalisen median piirissä tapahtuva ansykroninen vuorovaikutus. Tehtävänä on selvittää, miksi toimijat noudattavat vuorovaikutuksessaan ...