Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten osallisuuden toteutumisessa päiväkodin oppimisympäristön suunnittelussa ja muokkaamisessa
Surma-aho, Anu (2020)
Surma-aho, Anu
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-10-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011037793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011037793
Tiivistelmä
Valtakunnallisen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaan varhaiskasvatuksen järjestäjien on taattava ympäristö, joka tukee lapsen kehitystä ja varmistettava terveellinen, turvallinen ja oppimista edistävä ympäristö. Lisäksi on annettava lapselle mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa itseään koskeviin asioihin.
Käsittelen tutkimukseni taustaosassa osallisuutta ja oppimisympäristön käsitettä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten päiväkodissa toteutuu lasten osallisuus oman oppimisympäristönsä suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa. Tutkimuksessa selvitän varhaiskasvatuksen työntekijöiden omaa ymmärrystä osallisuus-käsitteestä ja oppimisympäristöstä ja näiden käsitteiden merkitystä heidän työssään. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty kahden eri kaupungin, neljässä eri varhaiskasvatusyksikössä työskentelevien työntekijöiden haastatteluilla ja havainnoimalla oppimisympäristöä keväällä 2019. Teemahaastattelussa käytettiin teemoittain aseteltuja kysymyksiä ja haastattelu eteni näiden kysymysten sisällä. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kuutta eri varhaiskasvatuksen työntekijää. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimukseni tuloksena on, että lasten osallisuus ei toteudu kovinkaan hyvin varhaiskasvatuksessa oppimisympäristön suunnittelussa tai toteutuksessa. Osallisuus jää pinnalliseksi, lähinnä lelujen ja leikkitavaroiden valintaan liittyväksi mahdollisuudeksi vaikuttaa. Työntekijöiden käsitykset lasten osallisuudesta toteutumistavoista vaihtelevat suuresti. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden työntekijöiden käsitykset osallisuuden merkityksellisyydestä lasten arjessa ei sen sijaan ole eroavaisuuksia vaan jokainen tutkimukseen osallistuva varhaiskasvatuksen työntekijä kokee osallisuuden hyvin tärkeäksi.
Käsittelen tutkimukseni taustaosassa osallisuutta ja oppimisympäristön käsitettä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten päiväkodissa toteutuu lasten osallisuus oman oppimisympäristönsä suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa. Tutkimuksessa selvitän varhaiskasvatuksen työntekijöiden omaa ymmärrystä osallisuus-käsitteestä ja oppimisympäristöstä ja näiden käsitteiden merkitystä heidän työssään. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty kahden eri kaupungin, neljässä eri varhaiskasvatusyksikössä työskentelevien työntekijöiden haastatteluilla ja havainnoimalla oppimisympäristöä keväällä 2019. Teemahaastattelussa käytettiin teemoittain aseteltuja kysymyksiä ja haastattelu eteni näiden kysymysten sisällä. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kuutta eri varhaiskasvatuksen työntekijää. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimukseni tuloksena on, että lasten osallisuus ei toteudu kovinkaan hyvin varhaiskasvatuksessa oppimisympäristön suunnittelussa tai toteutuksessa. Osallisuus jää pinnalliseksi, lähinnä lelujen ja leikkitavaroiden valintaan liittyväksi mahdollisuudeksi vaikuttaa. Työntekijöiden käsitykset lasten osallisuudesta toteutumistavoista vaihtelevat suuresti. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden työntekijöiden käsitykset osallisuuden merkityksellisyydestä lasten arjessa ei sen sijaan ole eroavaisuuksia vaan jokainen tutkimukseen osallistuva varhaiskasvatuksen työntekijä kokee osallisuuden hyvin tärkeäksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]