Työssä oppiminen vuokratyösuhteessa
Salonen, Jonna (2020)
Salonen, Jonna
2020
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010307718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010307718
Tiivistelmä
Vuokratyön aiempi tutkimus suomalaisessa työelämän tutkimuksessa on ollut marginaalista. Työssä oppimisen näkökulmasta vuokratyötä on tutkittu vähän. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten vuokratyöntekijät käsittävät vuokratyön työ- ja oppimisympäristönä, sekä mitkä ovat vuokratyöntekijöiden käsitykset vuokratyön haasteista työssä oppimisen näkökulmasta. Tutkimuksen kohteena ovat yli 18-vuotiaat aikuiset vuokratyösuhteessa olevat työntekijät. Tutkimuksen pääkäsitteet ovat vuokratyö, työssä oppiminen, oppimisympäristö ja työelämä.
Tutkielmassa haettiin vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Miten vuokratyöntekijät kuvaavat vuokratyötä työ- ja oppimisympäristönä? 2. Mitkä ovat vuokratyöntekijöiden näkökulmasta työssä oppimisen haasteet?
Tutkielman aineisto on kerätty verkossa avoimella kyselylomakkeella. Tutkielman aineistona käytettiin kymmenen vuokratyöntekijän vastauksia. Tutkielman laadullisten aineistojen analyysimenetelmänä käytettiin fenomenografista käsiteanalyysia.
Tutkielman vastauksina tunnistettiin molempiin tutkimuskysymyksiin vastaavat 5 kategoriaa, jotka kuvaavat vuokratyöntekijöiden käsityksiä. Työ- ja oppimisympäristölle ominaisena vuokratyössä pidettiin joustavuutta ja oppimista vuokratyössä tukevat työkaverit sekä vuokratyöntekijän oma kehittymisenhalu. Tulosten mukaan ääripäät korostuvat vuokratyössä. Toisaalta esitettiin, että vuokratyö ei eroa ei-vuokratyösuhteesta ja vuokratyössä on erityisen hyviä piirteitä, joustavuudessa ja käyttäjäyritysten toimintatavoissa. Toisaalta vastausten mukaan vuokratyössä ei ole mitään hyvää, vuokratyö on epäedullinen ratkaisu työntekijälle. Vuokratyöntekijöiden käsitysten mukaan haasteita työssä oppimiselle vuokratyössä luovat vuokratyöntekijän eriarvoinen asema, määräaikainen työsuhde ja heikko perehdytys. Vuokratyöntekijöiden käsitysten perusteella työssä oppimisen haasteet vuokratyössä ovat ristiriitaiset. Osa vuokratyöntekijöistä oli sitä mieltä, että työssä oppimista ei tapahdu vuokratyössä ja toisaalta taas vuokratyöntekijät kuvasivat, että vuokratyössä ei ole työssä oppimisen haasteita. Vuokratyöntekijät totesivat vuokratyön olevan yksinkertaista perustyötä, jossa ei ole tarvetta oppimiselle, kun taas toisaalta vuokratyöntekijöiden kuvausten mukaan oppimiseen vuokratyössä on samat edellytykset kuin käyttäjäyrityksen työntekijöillä. Vuokratyöntekijöiden käsitysten perusteella voidaan olettaa, että oppimisympäristönä vuokratyö tarjoaa sekä hyviä, että heikkoja työssä oppimisen mahdollisuuksia.
Tämä tutkielma edustaa aikuiskasvatustieteen ja työelämätutkimuksen näkökulmia. Työelämän tutkimuskentällä on tilausta oppimisen ja vuokratyön yhdistävälle tutkimukselle.
Tutkielmassa haettiin vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Miten vuokratyöntekijät kuvaavat vuokratyötä työ- ja oppimisympäristönä? 2. Mitkä ovat vuokratyöntekijöiden näkökulmasta työssä oppimisen haasteet?
Tutkielman aineisto on kerätty verkossa avoimella kyselylomakkeella. Tutkielman aineistona käytettiin kymmenen vuokratyöntekijän vastauksia. Tutkielman laadullisten aineistojen analyysimenetelmänä käytettiin fenomenografista käsiteanalyysia.
Tutkielman vastauksina tunnistettiin molempiin tutkimuskysymyksiin vastaavat 5 kategoriaa, jotka kuvaavat vuokratyöntekijöiden käsityksiä. Työ- ja oppimisympäristölle ominaisena vuokratyössä pidettiin joustavuutta ja oppimista vuokratyössä tukevat työkaverit sekä vuokratyöntekijän oma kehittymisenhalu. Tulosten mukaan ääripäät korostuvat vuokratyössä. Toisaalta esitettiin, että vuokratyö ei eroa ei-vuokratyösuhteesta ja vuokratyössä on erityisen hyviä piirteitä, joustavuudessa ja käyttäjäyritysten toimintatavoissa. Toisaalta vastausten mukaan vuokratyössä ei ole mitään hyvää, vuokratyö on epäedullinen ratkaisu työntekijälle. Vuokratyöntekijöiden käsitysten mukaan haasteita työssä oppimiselle vuokratyössä luovat vuokratyöntekijän eriarvoinen asema, määräaikainen työsuhde ja heikko perehdytys. Vuokratyöntekijöiden käsitysten perusteella työssä oppimisen haasteet vuokratyössä ovat ristiriitaiset. Osa vuokratyöntekijöistä oli sitä mieltä, että työssä oppimista ei tapahdu vuokratyössä ja toisaalta taas vuokratyöntekijät kuvasivat, että vuokratyössä ei ole työssä oppimisen haasteita. Vuokratyöntekijät totesivat vuokratyön olevan yksinkertaista perustyötä, jossa ei ole tarvetta oppimiselle, kun taas toisaalta vuokratyöntekijöiden kuvausten mukaan oppimiseen vuokratyössä on samat edellytykset kuin käyttäjäyrityksen työntekijöillä. Vuokratyöntekijöiden käsitysten perusteella voidaan olettaa, että oppimisympäristönä vuokratyö tarjoaa sekä hyviä, että heikkoja työssä oppimisen mahdollisuuksia.
Tämä tutkielma edustaa aikuiskasvatustieteen ja työelämätutkimuksen näkökulmia. Työelämän tutkimuskentällä on tilausta oppimisen ja vuokratyön yhdistävälle tutkimukselle.