Simulaatio-opetus mielenterveyshoitotyön opetuksessa : Sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimiskokemuksia
Salonen, Minna; Seppänen, Sirja (2020)
Salonen, Minna
Seppänen, Sirja
2020
Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010287645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010287645
Tiivistelmä
Simulaatio-opetus lisääntyy jatkuvasti terveysalan opetuksessa. Simulaatioympäristö tarjoaa optimaalisen tilanteen harjoitella erilaisia hoitotyön vaatimia taitoja ja kokeilla uutta teknologiaa potilasturvallisuutta vaarantamatta. Simulaatio-opetuksen avulla voidaan parantaa sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinistä osaamista, itsevarmuutta ja vuorovaikutustaitoja.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia oppimiskokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla on mielenterveyshoitotyön simulaatio-opetuksesta. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tuottaa terveysalan opettajille tietoa mielenterveyshoitotyön simulaatio-opetukseen osallistuneiden sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimiskokemuksista, jotta tuloksia voidaan hyödyntää mielenterveyshoitotyön opetusmenetelmien suunnittelussa. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Minkälaisia oppimiskokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla on mielenterveyshoitotyön simulaatio-opetuksesta?
Kirjallisuuskatsaus toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Kirjallisuushaku toteutettiin kolmessa tietokannassa, jotka olivat Cinahl, Medline ja Medic. Testihakujen jälkeen hakusanoiksi muodostuivat suomen- ja englanninkieliset vastineet mielenterveyshoitotyölle, oppimiskokemukselle, sairaanhoitajaopiskelijalle ja simulaatio-opetukselle. Sisäänottokriteereinä tutkimuksille oli vertaisarvioidut, vuosina 2010-2020 julkaistut tutkimukset, jotka olivat joko suomen- tai englanninkielisiä. Tutkimuksista hyväksyttiin vain ne, joiden kohdejoukkona oli simulaatio-opetukseen osallistuneet sairaanhoitajaopiskelijat. Hakutulos käsitti kokonaisuudessaan 110 artikkelia, joista otsikon ja abstraktin perusteella valikoitui 68 artikkelia. Koko tekstin ja laadunarvioinnin perusteella valikoitui lopulta 22 artikkelia. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimusartikkeleiden laatu arvioitiin käyttämällä Joanna Briggs Instituutin laatimia laadunarviointikriteerejä.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan simulaatio-opetuksen avulla voidaan parantaa sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoa mielenterveyshoitotyöstä ja erilaisista mielenterveyspotilasryhmistä. Simulaatio-opetuksen avulla voidaan lisäksi parantaa kommunikaatiotaitoja, ymmärrystä ja valmiutta toimia mielenterveyshoitotyössä. Opettajat voivat vaikuttaa opiskelijoiden oppimiseen erilaisilla teknologisilla toteutustavoilla sekä opettamistyyleillä. Simulaatio-opetuksessa korostuu opiskelijan oma rooli oppijana ja reflektoinnin merkitys. Opiskelijat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä simulaatio-opetukseen ja sen toivotaan lisääntyvän tulevaisuudessa, vaikka jotkut simulaatiotilanteet saattavat aiheuttaa negatiivisia kokemuksia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta simulaatio-opetuksen parantavan sairaanhoitajaopiskelijoiden teoreettista tietoa ja käytännön osaamista potilasturvallisuutta vaarantamatta. Simulaatio-opetuksen avulla voidaan lisätä opiskelijoiden itsevarmuutta, tiimityöskentelytaitoja ja ongelmanratkaisukykyä. Simulaatio-opetus tarjoaa sairaanhoitajaopiskelijalle turvallisen ympäristön opetella kohtaamaan mielenterveyden häiriötä sairastava potilas, kehittää empaattisuutta potilasta kohtaan ja ymmärtää sairauden aiheuttamia oireita. Jatkossa tulisi tutkia erityisesti Suomessa toteutettua simulaatio-opetusta.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia oppimiskokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla on mielenterveyshoitotyön simulaatio-opetuksesta. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tuottaa terveysalan opettajille tietoa mielenterveyshoitotyön simulaatio-opetukseen osallistuneiden sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimiskokemuksista, jotta tuloksia voidaan hyödyntää mielenterveyshoitotyön opetusmenetelmien suunnittelussa. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Minkälaisia oppimiskokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla on mielenterveyshoitotyön simulaatio-opetuksesta?
Kirjallisuuskatsaus toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Kirjallisuushaku toteutettiin kolmessa tietokannassa, jotka olivat Cinahl, Medline ja Medic. Testihakujen jälkeen hakusanoiksi muodostuivat suomen- ja englanninkieliset vastineet mielenterveyshoitotyölle, oppimiskokemukselle, sairaanhoitajaopiskelijalle ja simulaatio-opetukselle. Sisäänottokriteereinä tutkimuksille oli vertaisarvioidut, vuosina 2010-2020 julkaistut tutkimukset, jotka olivat joko suomen- tai englanninkielisiä. Tutkimuksista hyväksyttiin vain ne, joiden kohdejoukkona oli simulaatio-opetukseen osallistuneet sairaanhoitajaopiskelijat. Hakutulos käsitti kokonaisuudessaan 110 artikkelia, joista otsikon ja abstraktin perusteella valikoitui 68 artikkelia. Koko tekstin ja laadunarvioinnin perusteella valikoitui lopulta 22 artikkelia. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimusartikkeleiden laatu arvioitiin käyttämällä Joanna Briggs Instituutin laatimia laadunarviointikriteerejä.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan simulaatio-opetuksen avulla voidaan parantaa sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoa mielenterveyshoitotyöstä ja erilaisista mielenterveyspotilasryhmistä. Simulaatio-opetuksen avulla voidaan lisäksi parantaa kommunikaatiotaitoja, ymmärrystä ja valmiutta toimia mielenterveyshoitotyössä. Opettajat voivat vaikuttaa opiskelijoiden oppimiseen erilaisilla teknologisilla toteutustavoilla sekä opettamistyyleillä. Simulaatio-opetuksessa korostuu opiskelijan oma rooli oppijana ja reflektoinnin merkitys. Opiskelijat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä simulaatio-opetukseen ja sen toivotaan lisääntyvän tulevaisuudessa, vaikka jotkut simulaatiotilanteet saattavat aiheuttaa negatiivisia kokemuksia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta simulaatio-opetuksen parantavan sairaanhoitajaopiskelijoiden teoreettista tietoa ja käytännön osaamista potilasturvallisuutta vaarantamatta. Simulaatio-opetuksen avulla voidaan lisätä opiskelijoiden itsevarmuutta, tiimityöskentelytaitoja ja ongelmanratkaisukykyä. Simulaatio-opetus tarjoaa sairaanhoitajaopiskelijalle turvallisen ympäristön opetella kohtaamaan mielenterveyden häiriötä sairastava potilas, kehittää empaattisuutta potilasta kohtaan ja ymmärtää sairauden aiheuttamia oireita. Jatkossa tulisi tutkia erityisesti Suomessa toteutettua simulaatio-opetusta.