Функционирование эмоционально-оценочных графических знаков в интернет-коммуникации:(на материале сайта Новости YLE, FB)
Helminen, Viktoria (2020)
Helminen, Viktoria
2020
Venäjän kielen ja kulttuurin maisteriohjelma - Master's Programme in Russian Language and Culture
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010287617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010287617
Kuvaus
Emotionaalis-arvioivien graafisten merkkien käyttö internet-kommunikaatiossa (Novosti YLE, FB sivuston materiaalin pohjalta)
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan emotionaalis-arvioivien graafisten merkkien eli nk. hymiöiden käyttöä nettikielessä. Nettikielestä on tullut kielen kolmas muoto sen ensimmäisen ja toisen muodon eli puhutun ja kirjoitetun kielen lisäksi. Se muokkautuu jatkuvasti tietotekniikan kehittyessä. Kommunikointi sosiaalisessa mediassa tapahtuu lähes puhekielen nopeudella. Tässä erityisessä, epävirallisessa ympäristössä, käyttäjiltä puuttuvat nonverbaaliset kommunikointikeinot, joita ovat intonaatio, ilmeet sekä eleet. Erityisesti emotionaalis-arvioivat graafiset merkit korvaavat nettikielessä nämä kirjoitetun kielen ulkopuoliset keinot. Kyseisillä merkeillä tarkoitan tässä työssä tunneikoneja (eng. emoticon), hymiöitä (eng. emoji) ja tarroja. Niillä on Internetissä lukuisia funktioita kuten informatiivinen-, yhteydenpito-, emotionaalis-arviota sekä koomisuutta välittävä tehtävä. Emotionaalis-arvioivat graafiset merkit olivat aluksi suosittuja suppean joukon, pääasiassa nuorison, keskuudessa, minkä jälkeen niiden käyttö levisi laajalle. Tietotekniikan nopean kehityksen takia nettikieltä ja erityisesti emotionaalis-arvioivia graafisia merkkejä ei ole kuitenkaan tutkittu riittävästi. Tutkimuksen vähäisyys sekä merkkien runsas määrä tekevät työstä ajankohtaisen.
Työn tavoitteena on analysoida emotionaalis-arvioivien graafisten merkkien käyttöä nettikielessä (netspeak). Tutkimuskohteeksi valittiin Internetin käyttäjien keskustelut Yle Novostin Facebook- sivulla 15.08.2019-31.08.2019 väliseltä ajalta. Keskustelupalsta valittiin tutkimuskohteeksi, sillä Facebook on yleinen keskustelufoorumi niin Suomessa kuin Venäjällä. Käytin työssäni määrällistä tutkimusmenetelmää, saavuttaakseni mahdollisimman tarkan ja todenmukaisen kuvauksen tutkimastani aiheesta.
Yhteensä analysoimme 865 kommenttia, joista löytyi 313 emotionaalis-arvioivaa graafista merkkiä. Tutkimusprosessissa kiinnitin erityistä huomiota emotionaalis-arvioivien graafisten merkkien käyttöön eri sukupuolten ja ikäryhmien keskuudessa ja siihen, missä käyttötarkoituksissa kyseisiä merkkejä käytettiin useimmiten. Lisäksi tein vertailua merkkien sanakirjamerkityksen ja kontekstuaalisen merkityksen välillä.
Tärkeimmät tutkimustulokset osoittavat seuraavaa: Useimmissa tapauksissa emotionaalis-arvioivia graafisia merkkejä käytetään komiikan eri lajien ilmentämiseksi, joista tärkeimpinä pidetään huumoria, ironiaa ja sarkasmia. Mielenkiintoista on se, että emotionaalis-arvioivia graafisia merkkejä käytetään huomattavasti useammin komiikan ilmentämiseen kuin tunteiden tai arvion välittämiseen, kuten aluksi olimme ajatelleet.
Samojen emotionaalis-arvioivien graafisten merkkien avulla voidaan ilmentää jopa vastakohtaisia tunteita, joiden merkityksen ratkaisee konteksti.
Emotionaalis-arvioivat graafiset merkit voivat toistaa, täydentää ja vahvistaa tekstin verbaalista merkitystä, mutta ne voivat antaa myös merkityksen itsessään, kuten erityisesti ironisissa ja sarkastisissa kommenteissa.
Naiset suosivat hymiöitä (eng. emoji), kun taas miehet suosivat tunneikoneja (eng. emoticon). Naiset käyttävät yksityiskohtaisempia merkkejä, kun taas miehet käyttävät tavallisimpia emotionaalis-arvioivia graafisia merkkejä. Naiset käyttävät emotionaalis-arvioivia graafisia merkkejä monipuolisemmin kuin miehet.
Mitä vanhempi käyttäjä, sitä enemmän he käyttävät negatiivisia tunteita ilmentäviä emotionaalis-arvioivia graafisia merkkejä.
Tutkimusprosessissa sain vastauksia tutkimuskysymyksiini, mutta samalla nousi uusia kysymyksiä, jotka vaativat lisäselvitystä eri menetelmin Jatkotutkimuksia ajatellen katson, että psykolingvistiikka tarjoaa mielenkiintoisia näkökulmia aiheen tarkastelulle edelleen. Myös emotionaalis-arvioivien graafisten merkkien funktioiden muuttuminen tekniikan muutoksen yhteydessä on alue, jota ei ole vielä tutkittu kattavasti.
Avainsanat: emotionaalis-arvioivat graafiset merkit, hymiö (eng. emoji), tunneikoni (eng. emoticon), nettikieli, sosiaalinen media, komiikka, huumori, ironia, sarkasmi
Työn tavoitteena on analysoida emotionaalis-arvioivien graafisten merkkien käyttöä nettikielessä (netspeak). Tutkimuskohteeksi valittiin Internetin käyttäjien keskustelut Yle Novostin Facebook- sivulla 15.08.2019-31.08.2019 väliseltä ajalta. Keskustelupalsta valittiin tutkimuskohteeksi, sillä Facebook on yleinen keskustelufoorumi niin Suomessa kuin Venäjällä. Käytin työssäni määrällistä tutkimusmenetelmää, saavuttaakseni mahdollisimman tarkan ja todenmukaisen kuvauksen tutkimastani aiheesta.
Yhteensä analysoimme 865 kommenttia, joista löytyi 313 emotionaalis-arvioivaa graafista merkkiä. Tutkimusprosessissa kiinnitin erityistä huomiota emotionaalis-arvioivien graafisten merkkien käyttöön eri sukupuolten ja ikäryhmien keskuudessa ja siihen, missä käyttötarkoituksissa kyseisiä merkkejä käytettiin useimmiten. Lisäksi tein vertailua merkkien sanakirjamerkityksen ja kontekstuaalisen merkityksen välillä.
Tärkeimmät tutkimustulokset osoittavat seuraavaa: Useimmissa tapauksissa emotionaalis-arvioivia graafisia merkkejä käytetään komiikan eri lajien ilmentämiseksi, joista tärkeimpinä pidetään huumoria, ironiaa ja sarkasmia. Mielenkiintoista on se, että emotionaalis-arvioivia graafisia merkkejä käytetään huomattavasti useammin komiikan ilmentämiseen kuin tunteiden tai arvion välittämiseen, kuten aluksi olimme ajatelleet.
Samojen emotionaalis-arvioivien graafisten merkkien avulla voidaan ilmentää jopa vastakohtaisia tunteita, joiden merkityksen ratkaisee konteksti.
Emotionaalis-arvioivat graafiset merkit voivat toistaa, täydentää ja vahvistaa tekstin verbaalista merkitystä, mutta ne voivat antaa myös merkityksen itsessään, kuten erityisesti ironisissa ja sarkastisissa kommenteissa.
Naiset suosivat hymiöitä (eng. emoji), kun taas miehet suosivat tunneikoneja (eng. emoticon). Naiset käyttävät yksityiskohtaisempia merkkejä, kun taas miehet käyttävät tavallisimpia emotionaalis-arvioivia graafisia merkkejä. Naiset käyttävät emotionaalis-arvioivia graafisia merkkejä monipuolisemmin kuin miehet.
Mitä vanhempi käyttäjä, sitä enemmän he käyttävät negatiivisia tunteita ilmentäviä emotionaalis-arvioivia graafisia merkkejä.
Tutkimusprosessissa sain vastauksia tutkimuskysymyksiini, mutta samalla nousi uusia kysymyksiä, jotka vaativat lisäselvitystä eri menetelmin Jatkotutkimuksia ajatellen katson, että psykolingvistiikka tarjoaa mielenkiintoisia näkökulmia aiheen tarkastelulle edelleen. Myös emotionaalis-arvioivien graafisten merkkien funktioiden muuttuminen tekniikan muutoksen yhteydessä on alue, jota ei ole vielä tutkittu kattavasti.
Avainsanat: emotionaalis-arvioivat graafiset merkit, hymiö (eng. emoji), tunneikoni (eng. emoticon), nettikieli, sosiaalinen media, komiikka, huumori, ironia, sarkasmi