Koulunpenkkinä kanto - Biofiilinen oppimisympäristöjen suunnittelu
Luotolampi, Anna (2020)
Luotolampi, Anna
2020
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010287599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010287599
Tiivistelmä
Diplomityössä tarkastellaan, kuinka biofiilinen suunnittelu voi näyttäytyä yhtenä ratkaisukeinona ihmisen ja luonnon välisen yhteyden palauttamiselle, ylläpitämiselle tai parantamiselle rakennetussa ympäristössä. Tässä työssä biofiilisen suunnittelun elementtejä sovelletaan oppimisympäristöjen suunnitteluun, mitä perustellaan osoittamalla positiivisia kytköksiä luonnon, oppilaan ja oppimisen välillä.
Luonnon hyödylliset ja elvyttävät vaikutukset ihmiseen ovat selitettävissä biofilian kautta. Biofilia on ihmisen luontaista ja evoluutioon pohjautuvaa kaipuuta luontoympäristöön ja mieltymystä luontoon pohjautuviin aiheisiin. Oppimisympäristöjen biofiilisen suunnittelun avulla pystytään korostamaan luontoa ja luontoaiheita kouluarkkitehtuurissa näiden positiivisten vaikutuksien aikaansaamiseksi.
Diplomityön perustana on Lamminrahkan koulukeskuksen yleiseen arkkitehtuurikilpailuun laadittu kilpailusuunnitelma. Suunnitelma toimii koealustana asettamilleni suunnittelun hypoteeseille, jotka kuvaavat käsityksiäni siitä, millaisista aiheista ja elementeistä hyvä biofiilinen oppimisympäristö voi koostua. Kilpailusuunnitelman avulla kyetään reflektoimaan ja analysoimaan näitä hypoteeseja ja niiden suhdetta kirjallisuuskatsauksesta tunnistettuihin biofiiliseen suunnittelun keinoihin.
Työssä esiteltäviä biofiilisen suunnittelun keinoja ja osa-alueita perustellaan erilaisilla biofiliaan ja luontokokemuksiin liittyvillä tutkimuksilla. Näiden pohjalta ja laadullisen sisällönanalyysin avulla kootaan biofiilisen suunnittelun patteristo, eli kokoelma työkaluja, joita biofiilisessa suunnittelussa voidaan hyödyntää. Biofiilisen suunnittelupatteriston avulla tarkastellaan myös oppimisympäristöjen suunnitteluun liittyviä perustekijöitä ja pyritään havaitsemaan yhteneväisyyksiä niiden välillä. Työn lopuksi biofiilisen patteriston tekijöitä heijastetaan kriittisesti kilpailusuunnitelmaan ja arvioidaan kilpailutyön onnistuneisuutta ja kehityskohtia.
Luonto on yhä enenevissä määrin väistymässä elinympäristöstämme ja ihmisen yhteys siihen katoamassa. Tästä syystä diplomityön tavoitteena on avata uusia biofiilisia suunnittelunäkökulmia ja ratkaisumalleja, joilla rakennetussa ympäristössä ja oppimisympäristössä tätä ilmiötä voidaan torjua. Tavoitteena on osoittaa, kuinka sisällyttämällä biofilisia arvoja osaksi oppimisympäristöjen suunnittelua, voidaan samanaikaisesti tukea oppilaiden oppimisprosessia, mutta myös edesauttaa oppilaiden terveyttä sekä fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia.
Luonnon hyödylliset ja elvyttävät vaikutukset ihmiseen ovat selitettävissä biofilian kautta. Biofilia on ihmisen luontaista ja evoluutioon pohjautuvaa kaipuuta luontoympäristöön ja mieltymystä luontoon pohjautuviin aiheisiin. Oppimisympäristöjen biofiilisen suunnittelun avulla pystytään korostamaan luontoa ja luontoaiheita kouluarkkitehtuurissa näiden positiivisten vaikutuksien aikaansaamiseksi.
Diplomityön perustana on Lamminrahkan koulukeskuksen yleiseen arkkitehtuurikilpailuun laadittu kilpailusuunnitelma. Suunnitelma toimii koealustana asettamilleni suunnittelun hypoteeseille, jotka kuvaavat käsityksiäni siitä, millaisista aiheista ja elementeistä hyvä biofiilinen oppimisympäristö voi koostua. Kilpailusuunnitelman avulla kyetään reflektoimaan ja analysoimaan näitä hypoteeseja ja niiden suhdetta kirjallisuuskatsauksesta tunnistettuihin biofiiliseen suunnittelun keinoihin.
Työssä esiteltäviä biofiilisen suunnittelun keinoja ja osa-alueita perustellaan erilaisilla biofiliaan ja luontokokemuksiin liittyvillä tutkimuksilla. Näiden pohjalta ja laadullisen sisällönanalyysin avulla kootaan biofiilisen suunnittelun patteristo, eli kokoelma työkaluja, joita biofiilisessa suunnittelussa voidaan hyödyntää. Biofiilisen suunnittelupatteriston avulla tarkastellaan myös oppimisympäristöjen suunnitteluun liittyviä perustekijöitä ja pyritään havaitsemaan yhteneväisyyksiä niiden välillä. Työn lopuksi biofiilisen patteriston tekijöitä heijastetaan kriittisesti kilpailusuunnitelmaan ja arvioidaan kilpailutyön onnistuneisuutta ja kehityskohtia.
Luonto on yhä enenevissä määrin väistymässä elinympäristöstämme ja ihmisen yhteys siihen katoamassa. Tästä syystä diplomityön tavoitteena on avata uusia biofiilisia suunnittelunäkökulmia ja ratkaisumalleja, joilla rakennetussa ympäristössä ja oppimisympäristössä tätä ilmiötä voidaan torjua. Tavoitteena on osoittaa, kuinka sisällyttämällä biofilisia arvoja osaksi oppimisympäristöjen suunnittelua, voidaan samanaikaisesti tukea oppilaiden oppimisprosessia, mutta myös edesauttaa oppilaiden terveyttä sekä fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia.