Paras ortopedinen sairaala: Sairaalan valintaan vaikuttavia tekijöitä asiakkaan näkökulmasta
Nikander, Krista (2020)
Nikander, Krista
2020
Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-10-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010277521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010277521
Tiivistelmä
Asiakkailla on mahdollisuus valita mihin sairaalaan he hakeutuvat hoitoon. Asiakkaiden näkökulmasta kilpailun toimivuuden edellytyksenä on, että terveydenhuollon tarjoajista sekä vakuutusyhtiöistä on saatavilla laadukasta tietoa. Asiakkaat tarvitsevat tätä laadukasta tietoa eri palveluntarjoajien vertailemiseen ja arviointiin.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata, millä tavoin asiakas arvioi ortopedistä sairaalaa hakeutuessaan hoitoon. Tavoitteena oli lisätä tietoa asiakkaan näkökulmasta, jotta voidaan mahdollistaa paras asiakaskokemus. Tutkimuskysymyksenä oli: Mitä asioita asiakkaat ottavat huomioon ortopedistä sairaalaa valittaessa?
Tähän systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen aineisto kerättiin kolmesta eri tietokannasta. Tietokannat olivat CINAHL, Medic ja Medline. Hakuja tehtiin sekä asiasanahakuina että vapaasanahakuina. Hakusanoina käytettiin sanoja Qualit*, Orthop*, Hospital*, Patient*, Choice Behavior*, Hospital patient relations*, Patient Preference* Sairaal*, Ortop*, Laatu*, Laadu* ja Potila*. Sisäänottokriteereitä olivat vertaisarvioitu tutkimusartikkeli, julkaistu vuosina 2010-2020, julkaisukielenä suomi, ruotsi tai englanti, kokoteksti on saatavilla, tutkimus käsittelee potilaiden sairaalan valintaa sekä vastaa asetettuun tutkimuskysymykseen. Rajausten jälkeen hakutulos oli 1164 tutkimusta. Hauilla saatiin valittua kahdeksan tutkimusta. Lisäksi tehtiin manuaalinen haku, josta saatiin kolme tutkimusta. Yhteensä tutkimuksia saatiin 11.
Tulosten mukaan asiakkaan sairaalan valintaan vaikuttivat asiakkaan saamat suositukset, sairaalan sijainti, henkilökunnan ominaisuudet, sairaalan toiminnan laatutiedot ja asiakkaan ominaisuudet. Asiakkaan saamiin suosituksiin vaikuttivat suositukset terveydenhuollon ammattilaisilta ja kokemusperäiset suositukset. Sairaalan sijainnin kannalta vaikuttivat sairaalan etäisyys ja saavutettavuus. Sairaalan valintaan vaikuttavia henkilökunnan ominaisuuksia olivat ortopedien ominaisuudet ja muun henkilökunnan ominaisuudet. Sairaalan valintaan vaikuttavia toiminnan laatutietoja olivat sairaalan yleiset ominaisuudet, sairaalan puhtaus, hoitoon pääsy, tiedonsaanti, lääkityksen toteutuminen, hoidosta toipuminen, luokitukset ja saatavilla oleva tieto. Sairaalan valintaan vaikuttavia asiakkaan ominaisuuksia olivat asiakkaan mieltymykset, asiakkaan toivomat palvelut ja terveyteen liittyvät ominaisuudet.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaan valinnanvapauden toteutumisen edellytyksenä on, että sairaaloiden toiminnasta on helposti saatavilla luotettavaa ja laadukasta tietoa. Lisäksi jokainen asiakaskokemus vaikuttaa sairaalan maineeseen ja sitä kautta asiakkaiden valintoihin.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata, millä tavoin asiakas arvioi ortopedistä sairaalaa hakeutuessaan hoitoon. Tavoitteena oli lisätä tietoa asiakkaan näkökulmasta, jotta voidaan mahdollistaa paras asiakaskokemus. Tutkimuskysymyksenä oli: Mitä asioita asiakkaat ottavat huomioon ortopedistä sairaalaa valittaessa?
Tähän systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen aineisto kerättiin kolmesta eri tietokannasta. Tietokannat olivat CINAHL, Medic ja Medline. Hakuja tehtiin sekä asiasanahakuina että vapaasanahakuina. Hakusanoina käytettiin sanoja Qualit*, Orthop*, Hospital*, Patient*, Choice Behavior*, Hospital patient relations*, Patient Preference* Sairaal*, Ortop*, Laatu*, Laadu* ja Potila*. Sisäänottokriteereitä olivat vertaisarvioitu tutkimusartikkeli, julkaistu vuosina 2010-2020, julkaisukielenä suomi, ruotsi tai englanti, kokoteksti on saatavilla, tutkimus käsittelee potilaiden sairaalan valintaa sekä vastaa asetettuun tutkimuskysymykseen. Rajausten jälkeen hakutulos oli 1164 tutkimusta. Hauilla saatiin valittua kahdeksan tutkimusta. Lisäksi tehtiin manuaalinen haku, josta saatiin kolme tutkimusta. Yhteensä tutkimuksia saatiin 11.
Tulosten mukaan asiakkaan sairaalan valintaan vaikuttivat asiakkaan saamat suositukset, sairaalan sijainti, henkilökunnan ominaisuudet, sairaalan toiminnan laatutiedot ja asiakkaan ominaisuudet. Asiakkaan saamiin suosituksiin vaikuttivat suositukset terveydenhuollon ammattilaisilta ja kokemusperäiset suositukset. Sairaalan sijainnin kannalta vaikuttivat sairaalan etäisyys ja saavutettavuus. Sairaalan valintaan vaikuttavia henkilökunnan ominaisuuksia olivat ortopedien ominaisuudet ja muun henkilökunnan ominaisuudet. Sairaalan valintaan vaikuttavia toiminnan laatutietoja olivat sairaalan yleiset ominaisuudet, sairaalan puhtaus, hoitoon pääsy, tiedonsaanti, lääkityksen toteutuminen, hoidosta toipuminen, luokitukset ja saatavilla oleva tieto. Sairaalan valintaan vaikuttavia asiakkaan ominaisuuksia olivat asiakkaan mieltymykset, asiakkaan toivomat palvelut ja terveyteen liittyvät ominaisuudet.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaan valinnanvapauden toteutumisen edellytyksenä on, että sairaaloiden toiminnasta on helposti saatavilla luotettavaa ja laadukasta tietoa. Lisäksi jokainen asiakaskokemus vaikuttaa sairaalan maineeseen ja sitä kautta asiakkaiden valintoihin.