Leanin liiketoiminnalliset hyödyt teollisuusyrityksissä
Nieminen, Viljo (2020)
Nieminen, Viljo
2020
Teknisten tieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-10-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010267510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010267510
Tiivistelmä
Globalisaatiosta ja kehittyvästä tuotanto- ja informaatioteknologiasta johtuva kilpailu markkinoilla kiristyy koko ajan. Tämä on ajanut monet yritykset etsimään uusia toimintamalleja, joilla liiketoimintaa voitaisiin kehittää parempaan suuntaan. Lean on saavuttanut ajan saatossa merkittävän aseman eri aloilla toiminnan kehittämisen mallina. Sen tyypillisiä piirteitä ovat esimerkiksi asiakkaan kokeman arvon huomioonottaminen, sekä pyrkimys toiminnan jatkuvaan parantamiseen, hukan poistoon, laadun varmistukseen ja työtehtävien vakiinnuttamiseen. Tässä työssä selvitettiin leanin liiketoiminnallisia hyötyjä teollisuusyrityksille. Aluksi leania esiteltiin toimintamallina periaatteineen ja toimintatapoineen. Tämän jälkeen käytiin läpi liiketoiminnallisia hyötyjä taloudellisten etujen ja kustannusrakenteen, kilpailuaseman, laadun, toimitusten, ympäristön ja yrityksen henkilöstön näkökulmasta. Lopuksi tehtiin yhteenveto tutkitusta aiheesta.
Työssä havaittiin, että leanista on kehittynyt hyvin monipuolinen toimintamalli yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen. Kaikilla tarkasteltavilla osa-alueilla löydettiin positiivisia tuloksia leanin käyttöönoton myötä. On kuitenkin yksilökohtaista, mitkä lean-menetelmät ja -työkalut tuovat hyötyä yritykselle. Tärkeää on kyetä sulauttamaan lean koko toimitusketjuun ja kaikkien työntekijöiden toteutettavaksi, jotta halutut tavoitteet voidaan saavuttaa. Puutteellisesta soveltamisesta tai vääränlaisten lean-työkalujen ja -menetelmien käytöstä saattaa aiheutua myös se, että havaittuja parannuksia ei nähdä, jolloin syntyy vääristynyt käsitys leanin toimivuudesta ja hyödyllisyydestä. Lisäksi monet lean-toiminnot vaikuttavat erityisesti yrityksen operatiivisiin toimintoihin, kuten tuotantoprosessien kehittymiseen, joilla on välillisiä vaikutuksia myös esimerkiksi taloudelliseen suorituskykyyn ja kustannusrakenteen kehitykseen.
Leanin on havaittu toimivan toimitusketjujen hallinnan ytimenä ja sen avulla toimitusketjuja on mahdollista kehittää suorituskykyisimmiksi. Se tarjoaa mahdollisuuden vastata yritysmaailmassa vallitseviin haasteisiin, kuten kilpailun kovenemiseen ja paineeseen toimia vastuullisemmin ympäristön näkökulmasta. Leanin avulla yritys voi luoda itselleen toimintakulttuurin, jolla sen on helpompi ohjata toimintaa ympäristölle kestävämpään suuntaan. Esimerkiksi poistamalla hukkia arvovirrasta, voidaan säästyä ylimääräiseltä materiaalien kulutukselta. Myös asiakaskeskeisyys auttaa vastaamaan paremmin markkinoilta tulleisiin vaatimuksiin. Asiakaskeskeisyydestä on havaittu olevan kilpailuaseman kohentumisen lisäksi hyötyä laadun, sekä toimitusten parantamisessa.
Leanin ajatus henkilöstöstä yrityksen tärkeimpänä voimavarana saa puolestaan aikaan sen, että henkilöstö saa äänensä paremmin kuulumaan ja heillä on paremmat mahdollisuudet monipuolisempiin työtehtäviin, sekä itsensä kehittämiseen. Tämä tekee henkilöstöstä motivoituneempia työskentelemään yrityksen tavoitteiden eteen, jolloin myös yritys voi saada liiketoimintaansa hyötyä. Lisäksi uusien osaavien työntekijöiden rekrytointi voi helpottua, kun yrityksen tiedetään pitävän hyvää huolta henkilöstöstään.
Työssä havaittiin, että leanista on kehittynyt hyvin monipuolinen toimintamalli yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen. Kaikilla tarkasteltavilla osa-alueilla löydettiin positiivisia tuloksia leanin käyttöönoton myötä. On kuitenkin yksilökohtaista, mitkä lean-menetelmät ja -työkalut tuovat hyötyä yritykselle. Tärkeää on kyetä sulauttamaan lean koko toimitusketjuun ja kaikkien työntekijöiden toteutettavaksi, jotta halutut tavoitteet voidaan saavuttaa. Puutteellisesta soveltamisesta tai vääränlaisten lean-työkalujen ja -menetelmien käytöstä saattaa aiheutua myös se, että havaittuja parannuksia ei nähdä, jolloin syntyy vääristynyt käsitys leanin toimivuudesta ja hyödyllisyydestä. Lisäksi monet lean-toiminnot vaikuttavat erityisesti yrityksen operatiivisiin toimintoihin, kuten tuotantoprosessien kehittymiseen, joilla on välillisiä vaikutuksia myös esimerkiksi taloudelliseen suorituskykyyn ja kustannusrakenteen kehitykseen.
Leanin on havaittu toimivan toimitusketjujen hallinnan ytimenä ja sen avulla toimitusketjuja on mahdollista kehittää suorituskykyisimmiksi. Se tarjoaa mahdollisuuden vastata yritysmaailmassa vallitseviin haasteisiin, kuten kilpailun kovenemiseen ja paineeseen toimia vastuullisemmin ympäristön näkökulmasta. Leanin avulla yritys voi luoda itselleen toimintakulttuurin, jolla sen on helpompi ohjata toimintaa ympäristölle kestävämpään suuntaan. Esimerkiksi poistamalla hukkia arvovirrasta, voidaan säästyä ylimääräiseltä materiaalien kulutukselta. Myös asiakaskeskeisyys auttaa vastaamaan paremmin markkinoilta tulleisiin vaatimuksiin. Asiakaskeskeisyydestä on havaittu olevan kilpailuaseman kohentumisen lisäksi hyötyä laadun, sekä toimitusten parantamisessa.
Leanin ajatus henkilöstöstä yrityksen tärkeimpänä voimavarana saa puolestaan aikaan sen, että henkilöstö saa äänensä paremmin kuulumaan ja heillä on paremmat mahdollisuudet monipuolisempiin työtehtäviin, sekä itsensä kehittämiseen. Tämä tekee henkilöstöstä motivoituneempia työskentelemään yrityksen tavoitteiden eteen, jolloin myös yritys voi saada liiketoimintaansa hyötyä. Lisäksi uusien osaavien työntekijöiden rekrytointi voi helpottua, kun yrityksen tiedetään pitävän hyvää huolta henkilöstöstään.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]