Improving Efficiency of Public Cadastral Procedures through Customer-orientation
Sulonen, Kimmo (2020)
Sulonen, Kimmo
Tampere University
2020
Rakennetun ympäristön tohtoriohjelma - Doctoral Programme in the Built Environment
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-11-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1747-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1747-8
Tiivistelmä
Useimmissa Euroopan maissa julkisen sektorin haasteena on tarjota palveluita käyttäjien tarpeiden ja odotusten mukaan samalla kun resurssit vähenevät muun muassa vähentyneiden verotulojen ja saatavilla olevan työvoiman vuoksi. Tällaiset suuntaukset vaativat uudenlaisia lähestymistapoja palveluiden kehittämisessä.
Tämä väitöskirja esittelee lähestymistapoja, joilla pyritään parantamaan julkisia prosesseja sisällyttämällä asiakaslähtöisyyden periaatteita julkisiin prosesseihin. Tutkimus tuo esille myös sen, kuinka parannus vaikuttaa prosessien tehokkuuteen. Työssä keskitytään julkiseen kiinteistönmuodostamisprosessiin, sekä hyödynnetään Suomessa toteutettuja kokeellisia prosesseja tapausesimerkkeinä vertaillen niitä kansainvälisiin käytäntöihin. Tutkitut kokeelliset kehittämisprosessit käsittävät tilusjärjestely- ja lohkomisprosessit maaseudun ja kaupunkialueiden maankäytön osana.
Edellä mainittuja lähestymistapoja selvitetään useissa tapauskohteissa monimenetelmätutkimuksella. Tutkimus rakentuu oikeudellisiin ja asiakaslähtöisiin puitteisiin, joissa ensimmäinen perustuu juridiseen tutkimukseen ja jälkimmäinen julkisen sektorin asiakaslähtöisyyden malleihin. Selvitys sisältää vertailua kansainvälisistä kiinteistötoimituksista, erityisesti tilusjärjestelyistä, menetelmiä, joita on käytetty näissä toimituksissa kuten vapaaehtoista osallistumista sekä vuokranantajan aseman selvittämistä. Empiirisen tiedon keräämiseksi käytettiin strukturoituja ja puolistrukturoituja haastatteluja asianosaisille, jotka ovat olleet mukana edellä mainituissa prosesseissa ja asiantuntijoille, jotka ovat olleet mukana näiden prosessien kehittämisessä tai muuten tunsivat kokonaisuuden.
Väitöskirjan tutkimus kohdistuu kiinteistönmuodostamiseen julkisena prosessina, joka pyrkii vastaamaan tehokkaasti sen asiakkaiden tarpeisiin. Tutkimus tarjoaa uusia näkemyksiä siitä, miten voidaan parantaa asiakaslähtöisyyttä julkisissa prosesseissa soveltaen erilaisia lähestymistapoja, esimerkiksi vapaaehtoisuutta sekä yhdessä tekemisen ja yhteistyön menettelymalleja. Tutkimus esittää, että toimintatapojen uudelleenarviointi on tärkeä tekijä kansallisten kehityshankkeiden kuten lainsäädännön muutosten ja digitalisoinnin edistämisen ohella, jotta saadaan aikaan merkittäviä vaikutuksia julkisen sektorin tehokkuuteen.
Tämä väitöskirja esittelee lähestymistapoja, joilla pyritään parantamaan julkisia prosesseja sisällyttämällä asiakaslähtöisyyden periaatteita julkisiin prosesseihin. Tutkimus tuo esille myös sen, kuinka parannus vaikuttaa prosessien tehokkuuteen. Työssä keskitytään julkiseen kiinteistönmuodostamisprosessiin, sekä hyödynnetään Suomessa toteutettuja kokeellisia prosesseja tapausesimerkkeinä vertaillen niitä kansainvälisiin käytäntöihin. Tutkitut kokeelliset kehittämisprosessit käsittävät tilusjärjestely- ja lohkomisprosessit maaseudun ja kaupunkialueiden maankäytön osana.
Edellä mainittuja lähestymistapoja selvitetään useissa tapauskohteissa monimenetelmätutkimuksella. Tutkimus rakentuu oikeudellisiin ja asiakaslähtöisiin puitteisiin, joissa ensimmäinen perustuu juridiseen tutkimukseen ja jälkimmäinen julkisen sektorin asiakaslähtöisyyden malleihin. Selvitys sisältää vertailua kansainvälisistä kiinteistötoimituksista, erityisesti tilusjärjestelyistä, menetelmiä, joita on käytetty näissä toimituksissa kuten vapaaehtoista osallistumista sekä vuokranantajan aseman selvittämistä. Empiirisen tiedon keräämiseksi käytettiin strukturoituja ja puolistrukturoituja haastatteluja asianosaisille, jotka ovat olleet mukana edellä mainituissa prosesseissa ja asiantuntijoille, jotka ovat olleet mukana näiden prosessien kehittämisessä tai muuten tunsivat kokonaisuuden.
Väitöskirjan tutkimus kohdistuu kiinteistönmuodostamiseen julkisena prosessina, joka pyrkii vastaamaan tehokkaasti sen asiakkaiden tarpeisiin. Tutkimus tarjoaa uusia näkemyksiä siitä, miten voidaan parantaa asiakaslähtöisyyttä julkisissa prosesseissa soveltaen erilaisia lähestymistapoja, esimerkiksi vapaaehtoisuutta sekä yhdessä tekemisen ja yhteistyön menettelymalleja. Tutkimus esittää, että toimintatapojen uudelleenarviointi on tärkeä tekijä kansallisten kehityshankkeiden kuten lainsäädännön muutosten ja digitalisoinnin edistämisen ohella, jotta saadaan aikaan merkittäviä vaikutuksia julkisen sektorin tehokkuuteen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4905]