Human Capital of the Supplier in Hotel Information System Projects
Malmivuori, Laura (2020)
Malmivuori, Laura
2020
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010247451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010247451
Tiivistelmä
Yritysten strategiset päätökset edellyttävät organisaation inhimillisen pääoman tarkastelua. Tässä tutkimuksessa lähtökohtana on halu laajentaa uusille markkinoille uuden tietojärjestelmä- tuotteen kanssa. Tämä päätös edellyttää organisaation inhimillisen pääoman tunnistamista ja ymmärrystä siitä, onko organisaation inhimillinen pääoma sellaista, jotta se mahdollistaisi menestymisen kyseisillä markkinoilla, ja siten päättää, onko päätös oikea. Inhimillisellä pääomalla on valtava rooli organisaatioissa, etenkin tietotekniikan alalla, koska se on yksi tärkeimmistä asioista, joka luo kilpailukykyä nyt ja tulevaisuudessa. Siksi inhimillinen pääoma tulisi tunnistaa ja sen tulevaisuuden suunta määrittää.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda näkemys toimittajan inhimillisestä pääomasta, jota tarvitaan hotellien tietojärjestelmäprojekteissa, ja tunnistaa kuilu vaaditun ja tapausorganisaation nykyisen inhimillisen pääoman välillä. Tämän tutkimuksen inhimillinen pääoma on määritelty tiimi- ja yksilötasolle, jotta kutakin komponenttia voidaan soveltaa yksilöihin, mutta kokonaisuus yhdistää tiimiltä vaadittavat komponentit. Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena tietojärjestelmäkonsultointiyrityksessä, tietojärjestelmätoimittajalla ja suomalaisissa hotelleissa. Tiedot kerättiin haastattelemalla neljää hotelliorganisaatiota, yhtä järjestelmätoimittajaa ja tapausorganisaation työntekijöitä. Lisäksi yrityksen sisäisiä tietolähteitä, kuten projektiprosessiohjeita, käytettiin sekundääriaineistona. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla, jonka avulla tunnistettiin erilaisia tekijöitä, joita toimittajalta vaaditaan hotellien tietojärjestelmäprojekteissa. Tapausyrityksen työntekijät arvioivat sitten oman tasonsa jokaisen inhimillisen pääoman komponentin osalta.
Tutkimuksen tuloksena tuotettiin lista, joka kokoaa yhteen kaikki empiirisessä tutkimuksessa tunnistetut inhimillisen pääoman pääteemat ja niiden komponentit. Lista tunnistaa myös erot kahdessa projektin vaiheessa: myynnissä ja toimituksessa siten, että organisaatio pystyy tarjoamaan tarvittavan inhimillisen pääoman oikeaan aikaan. Tutkimuksessa pystyttiin tunnistamaan myös kirjallisuudessa käsittelemättömiä näkökulmia ja tutkimaan inhimillistä pääomaa hotellialan ja sen tietojärjestelmien yhteydessä. Tutkimuksessa määriteltiin uusi tapa mitata inhimillistä pääomaa sekä tunnistettiin vaaditun ja nykyisen inhimillisen pääoman kuilu tapausyrityksessä. Se antaa suunnan inhimillisen pääoman mittaamiselle tulevissa tutkimuksissa ja ohjeistaa muita vastaavassa tilanteessa olevia organisaatioita. Tutkimus tarjoaa myös lisätietoja hotellialasta ja hotellien tietojärjestelmistä sekä tuo esiin alueita, joista puuttuu tutkimusta, kuten erityisesti toimittajan inhimillinen pääoma ja sen laajemmat ja kapeammat näkökulmat. The strategic decisions in companies also require looking at the human capital of the organization. In this research, the starting point was a desire to enter a new market with a new hotel information system product. This decision requires identifying if the human capital in the organization enables the success on that market and that way to decide whether the decision is the right one. The human capital has a huge role in organizations, especially in Information Technology since it is the key competitive differentiator now and in the future. This is why the human capital should be identified and the future direction should be determined in the organizations.
The aim of this research is to create a view of supplier’s human capital that is required in hotel information system projects and to identify the gap between the required and the case company’s current human capital. The human capital in this research is defined on team and individual levels, so that each component can be applied to individuals, but the entity combines the components required from the team. The research was carried out as a case study in an Information Technology (IT) -consulting company, vendor and Finnish hotels. The data was collected by interviewing four hotel organizations, one vendor and the case company’s employees. Also, the company’s internal data sources such as project process instructions were used as secondary data. Data was analyzed trough thematic analysis process, which helped to identify different factors that are required from the supplier in hotel information system projects. The case company’s employees then identified their level on each component of the list.
The outcome of the research is the human capital list, which gathers together all of the main themes and their components that were identified in the empirical research. The list also identifies differences in two project phases: sales and delivery, so that the organization is able to provide the required human capital at the right time. The research managed to identify aspects that were not covered in the literature and study the human capital in the context of hotel industry and its information systems. The research also defined a new way of measurement of human capital and clarified the gap of the required and current human capital in the case company. These results provide a guidance for future studies and other organizations in similar situation. The research also provides information of the hotel industry and the information systems in hotels and points out aspects that lack research especially regarding supplier’s human capital and wider or narrower perspectives to it.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda näkemys toimittajan inhimillisestä pääomasta, jota tarvitaan hotellien tietojärjestelmäprojekteissa, ja tunnistaa kuilu vaaditun ja tapausorganisaation nykyisen inhimillisen pääoman välillä. Tämän tutkimuksen inhimillinen pääoma on määritelty tiimi- ja yksilötasolle, jotta kutakin komponenttia voidaan soveltaa yksilöihin, mutta kokonaisuus yhdistää tiimiltä vaadittavat komponentit. Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena tietojärjestelmäkonsultointiyrityksessä, tietojärjestelmätoimittajalla ja suomalaisissa hotelleissa. Tiedot kerättiin haastattelemalla neljää hotelliorganisaatiota, yhtä järjestelmätoimittajaa ja tapausorganisaation työntekijöitä. Lisäksi yrityksen sisäisiä tietolähteitä, kuten projektiprosessiohjeita, käytettiin sekundääriaineistona. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla, jonka avulla tunnistettiin erilaisia tekijöitä, joita toimittajalta vaaditaan hotellien tietojärjestelmäprojekteissa. Tapausyrityksen työntekijät arvioivat sitten oman tasonsa jokaisen inhimillisen pääoman komponentin osalta.
Tutkimuksen tuloksena tuotettiin lista, joka kokoaa yhteen kaikki empiirisessä tutkimuksessa tunnistetut inhimillisen pääoman pääteemat ja niiden komponentit. Lista tunnistaa myös erot kahdessa projektin vaiheessa: myynnissä ja toimituksessa siten, että organisaatio pystyy tarjoamaan tarvittavan inhimillisen pääoman oikeaan aikaan. Tutkimuksessa pystyttiin tunnistamaan myös kirjallisuudessa käsittelemättömiä näkökulmia ja tutkimaan inhimillistä pääomaa hotellialan ja sen tietojärjestelmien yhteydessä. Tutkimuksessa määriteltiin uusi tapa mitata inhimillistä pääomaa sekä tunnistettiin vaaditun ja nykyisen inhimillisen pääoman kuilu tapausyrityksessä. Se antaa suunnan inhimillisen pääoman mittaamiselle tulevissa tutkimuksissa ja ohjeistaa muita vastaavassa tilanteessa olevia organisaatioita. Tutkimus tarjoaa myös lisätietoja hotellialasta ja hotellien tietojärjestelmistä sekä tuo esiin alueita, joista puuttuu tutkimusta, kuten erityisesti toimittajan inhimillinen pääoma ja sen laajemmat ja kapeammat näkökulmat.
The aim of this research is to create a view of supplier’s human capital that is required in hotel information system projects and to identify the gap between the required and the case company’s current human capital. The human capital in this research is defined on team and individual levels, so that each component can be applied to individuals, but the entity combines the components required from the team. The research was carried out as a case study in an Information Technology (IT) -consulting company, vendor and Finnish hotels. The data was collected by interviewing four hotel organizations, one vendor and the case company’s employees. Also, the company’s internal data sources such as project process instructions were used as secondary data. Data was analyzed trough thematic analysis process, which helped to identify different factors that are required from the supplier in hotel information system projects. The case company’s employees then identified their level on each component of the list.
The outcome of the research is the human capital list, which gathers together all of the main themes and their components that were identified in the empirical research. The list also identifies differences in two project phases: sales and delivery, so that the organization is able to provide the required human capital at the right time. The research managed to identify aspects that were not covered in the literature and study the human capital in the context of hotel industry and its information systems. The research also defined a new way of measurement of human capital and clarified the gap of the required and current human capital in the case company. These results provide a guidance for future studies and other organizations in similar situation. The research also provides information of the hotel industry and the information systems in hotels and points out aspects that lack research especially regarding supplier’s human capital and wider or narrower perspectives to it.