Tieliikenteen automaation ja palveluistumisen vaikutukset ihmisten liikkumiseen tulevaisuudessa
Liljamo, Timo (2020)
Liljamo, Timo
Tampereen yliopisto
2020
Rakennetun ympäristön tohtoriohjelma - Doctoral Programme in the Built Environment
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-11-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1741-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1741-6
Tiivistelmä
Liikennejärjestelmä on kohtaamassa merkittäviä muutoksia tulevina vuosina ja vuosikymmeninä, kun digitalisaation mahdollistamat liikkumispalvelut (MaaS, Mobility as a Service) ja automaation mahdollistamat korkean automaatiotason autot tulevat saataville ja yleistyvät. Nämä uudet innovaatiot voivat muuttaa liikennejärjestelmän rakennetta ja ihmisten liikkumistottumuksia merkittävästi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoa ja tuottaa ymmärrystä siitä, miten valmiita ihmiset ovat ottamaan näitä innovaatioita käyttöönsä ja miten ne tulevat vaikuttamaan ihmisten liikkumiseen ja siten liikennejärjestelmään tulevaisuudessa.
Tässä tutkimuksessa tutkimusmenetelminä on käytetty kahta laajaa kansalaiskyselyä (Nautomaattiauto=2036 ja NMaaS=1176) ja kahta asiantuntijatyöpajaa. Tutkimuksen perusteella ihmiset ovat suhteellisen valmiita kokeilemaan ja ottamaan käyttöön niin MaaS-palveluita kuin automaattiautojakin, kunhan niiden palvelutaso on riittävän hyvä ja niiden avulla voidaan saavuttaa esimerkiksi taloudellista hyötyä. Ihmisten maksuhalukkuus uusista palveluista on kuitenkin suhteellisen vähäistä. Uusien palveluiden tulisi pystyä tuomaan taloudellisia etuja käyttäjilleen tai niiden houkuttelevuutta ja ihmisten kokemaa hyötyä tulisi kasvattaa, jotta ne voisivat yleistyä.
Automaattiautot ja MaaS-palvelut tulevat vaikuttamaan liikennejärjestelmään ja ihmisten liikkumistottumuksiin merkittävästi tulevaisuudessa. Ihmisten autonomistustarve tulee pienentymään ja uusilla innovaatioilla on myös merkittäviä vaikutuksia kulkutapajakaumaan. Lopulliset vaikutukset kulkutapajakaumaan ovat kuitenkin vielä epäselviä. Tässä tutkimuksessa tunnistettiin näiden innovaatioiden vaikutusmekanismeja, joiden pohjalta kulkutapajakaumat muuttuvat. Yleisesti liikennepoliittisilla ratkaisuilla tulee olemaan merkittävä rooli siinä, millaiseksi automaattiautojen ja MaaS-palveluiden vaikutukset lopulta muodostuvat. Muutokseen täytyy kuitenkin varautua ja kehitystä täytyy ohjata, jotta toivottava tulevaisuuskuva voidaan saavuttaa.
Tässä tutkimuksessa tutkimusmenetelminä on käytetty kahta laajaa kansalaiskyselyä (Nautomaattiauto=2036 ja NMaaS=1176) ja kahta asiantuntijatyöpajaa. Tutkimuksen perusteella ihmiset ovat suhteellisen valmiita kokeilemaan ja ottamaan käyttöön niin MaaS-palveluita kuin automaattiautojakin, kunhan niiden palvelutaso on riittävän hyvä ja niiden avulla voidaan saavuttaa esimerkiksi taloudellista hyötyä. Ihmisten maksuhalukkuus uusista palveluista on kuitenkin suhteellisen vähäistä. Uusien palveluiden tulisi pystyä tuomaan taloudellisia etuja käyttäjilleen tai niiden houkuttelevuutta ja ihmisten kokemaa hyötyä tulisi kasvattaa, jotta ne voisivat yleistyä.
Automaattiautot ja MaaS-palvelut tulevat vaikuttamaan liikennejärjestelmään ja ihmisten liikkumistottumuksiin merkittävästi tulevaisuudessa. Ihmisten autonomistustarve tulee pienentymään ja uusilla innovaatioilla on myös merkittäviä vaikutuksia kulkutapajakaumaan. Lopulliset vaikutukset kulkutapajakaumaan ovat kuitenkin vielä epäselviä. Tässä tutkimuksessa tunnistettiin näiden innovaatioiden vaikutusmekanismeja, joiden pohjalta kulkutapajakaumat muuttuvat. Yleisesti liikennepoliittisilla ratkaisuilla tulee olemaan merkittävä rooli siinä, millaiseksi automaattiautojen ja MaaS-palveluiden vaikutukset lopulta muodostuvat. Muutokseen täytyy kuitenkin varautua ja kehitystä täytyy ohjata, jotta toivottava tulevaisuuskuva voidaan saavuttaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4843]