Arvojohtamisen tavoitteet ja merkitys päiväkodin organisaatiokulttuuriin : Päiväkodinjohtajien käsityksiä
Leppäjärvi, Maiju (2020)
Leppäjärvi, Maiju
2020
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010227427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010227427
Tiivistelmä
Viime vuosina varhaiskasvatuksen johtaminen on muuttunut paljon. Päivittäisjohtamisen sijaan on alettu korostaa kasvatustyön ja työyhteisön johtamisen tärkeyttä, johon viitataan usein pedagogisen johtajuuden käsitteellä. Pedagoginen johtajuus on pitkäjänteistä ja kauaskantoista toimintaa, jossa painotetaan varhaiskasvatuksen pedagogiikan ja työyhteisössä vallitsevien toimintaedellytysten ja niiden taustalla olevien tekijöiden kehittämistä. Tämän tutkimuksen innoittajana toimi pyrkimys ymmärtää paremmin aiemmassa tutkimuksessa tunnistettuja arvojen, arvojohtamisen ja organisaatiokulttuurin asemaa osana pedagogisen johtajuuden perustaa, sekä tältä osin täydentää alan olemassaolevaa tutkimusta.
Käsillä olevan tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää syvällisemmin varhaiskasvatuksessa, ja tarkemmin julkisissa päiväkodeissa tapahtuvaa arvojohtamista, ja sen roolia päiväkodin organisaatiokulttuurin suhteen. Tutkimuksella haluttiin myös luoda ymmärrystä siitä, miten arvojohtaminen kytkeytyy osaksi päiväkodeissa vallitsevaa organisaatiokulttuurin ilmiötä. Molempia ilmiöitä tarkasteltiin osana pedagogista johtajuutta, jota tällä tutkimuksella haluttiin syvemmin ymmärtää valituista näkökulmista. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia käsityksiä päiväkodinjohtajilla on arvojohtamisen tavoitteista, sekä sen merkityksestä päiväkodin organisaatiokulttuuriin. Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen, ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Aineisto koostui kahdeksasta päiväkodinjohtajan haastattelusta, jotka suoritettiin kevään 2020 aikana. Kaikki haastateltavat olivat toimineet päiväkodinjohtajina useita vuosia. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin periaattein.
Arvojohtamiselle löydettiin tutkimuksessa kolme erilaista tavoitekäsitystä. Varhaiskasvatuksessa vallitsevien arvojen halutaan olevan työyhteisössä selkeinä niin sisältönsä kuin merkityksensä puolesta. Arvojen halutaan myös ilmenevän päiväkodin arjessa monipuolisesti. Lisäksi arvojohtamisella tavoitellaan varhaiskasvatuksessa tehtävän työn perustumista yhtenäiseen ja reflektoituun varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvopohjaan. Arvojohtamisen merkitys päiväkodin organisaatiokulttuuriin näkyy tutkimuksen valossa niin ikään kolmen käsityksen valossa. Arvojohtamisen ja sen käytänteiden käsitetään monella tapaa vaikuttavan siihen, millainen päiväkodin näkyvä ja näkymätön organisaatiokulttuuri on. Lisäksi arvojohtamisella on merkittävä rooli organisaatiokulttuurin erilaisten ilmentymien hallitsemisessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvopohja käsitetään arvojohtamisen tavoitteita viitoittavaksi kokonaisuudeksi. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden velvoittavuus on tätä taustaa vasten ymmärretty päiväkodinjohtajien keskuudessa varsin syvällisesti. Tutkimustulokset osoittavat arvojohtamisen olevan päiväkodinjohtajien käsitysten mukaan varsin merkittävä organisaatiokulttuurin taustatekijä, ja siten myös tärkeä pedagogisen johtajuuden osa. Arvojohtaminen toimii pedagogista johtajuutta tukiessaan samalla kokonaisuutena, joka auttaa varhaiskasvatuksen johtamisen ja päivittäisen työn sitoutumista kasvatustieteelliseen arvopohjaan.
Käsillä olevan tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää syvällisemmin varhaiskasvatuksessa, ja tarkemmin julkisissa päiväkodeissa tapahtuvaa arvojohtamista, ja sen roolia päiväkodin organisaatiokulttuurin suhteen. Tutkimuksella haluttiin myös luoda ymmärrystä siitä, miten arvojohtaminen kytkeytyy osaksi päiväkodeissa vallitsevaa organisaatiokulttuurin ilmiötä. Molempia ilmiöitä tarkasteltiin osana pedagogista johtajuutta, jota tällä tutkimuksella haluttiin syvemmin ymmärtää valituista näkökulmista. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia käsityksiä päiväkodinjohtajilla on arvojohtamisen tavoitteista, sekä sen merkityksestä päiväkodin organisaatiokulttuuriin. Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen, ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Aineisto koostui kahdeksasta päiväkodinjohtajan haastattelusta, jotka suoritettiin kevään 2020 aikana. Kaikki haastateltavat olivat toimineet päiväkodinjohtajina useita vuosia. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin periaattein.
Arvojohtamiselle löydettiin tutkimuksessa kolme erilaista tavoitekäsitystä. Varhaiskasvatuksessa vallitsevien arvojen halutaan olevan työyhteisössä selkeinä niin sisältönsä kuin merkityksensä puolesta. Arvojen halutaan myös ilmenevän päiväkodin arjessa monipuolisesti. Lisäksi arvojohtamisella tavoitellaan varhaiskasvatuksessa tehtävän työn perustumista yhtenäiseen ja reflektoituun varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvopohjaan. Arvojohtamisen merkitys päiväkodin organisaatiokulttuuriin näkyy tutkimuksen valossa niin ikään kolmen käsityksen valossa. Arvojohtamisen ja sen käytänteiden käsitetään monella tapaa vaikuttavan siihen, millainen päiväkodin näkyvä ja näkymätön organisaatiokulttuuri on. Lisäksi arvojohtamisella on merkittävä rooli organisaatiokulttuurin erilaisten ilmentymien hallitsemisessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvopohja käsitetään arvojohtamisen tavoitteita viitoittavaksi kokonaisuudeksi. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden velvoittavuus on tätä taustaa vasten ymmärretty päiväkodinjohtajien keskuudessa varsin syvällisesti. Tutkimustulokset osoittavat arvojohtamisen olevan päiväkodinjohtajien käsitysten mukaan varsin merkittävä organisaatiokulttuurin taustatekijä, ja siten myös tärkeä pedagogisen johtajuuden osa. Arvojohtaminen toimii pedagogista johtajuutta tukiessaan samalla kokonaisuutena, joka auttaa varhaiskasvatuksen johtamisen ja päivittäisen työn sitoutumista kasvatustieteelliseen arvopohjaan.