"Lurkkaa lisää" : Etnografinen tutkielma yksilöllisyydestä Anonyymissä kuvalautakulttuurissa
Siltala, Arttu (2020)
Siltala, Arttu
2020
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010217418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010217418
Tiivistelmä
Siirtyminen internetin- ja erityisesti sosiaalisen median aikaan on muokannut tapojamme käsittää ja käsitteellistää kokemaamme todellisuutta sekä sen suhdetta itseemme. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee etnografisen kenttätyön kautta kerätyn aineiston pohjalta yksilöllisyyden rakentumista sekä ylläpitämistä anonyymillä kuvalautatyyppisellä verkkoyhteisö Ylilaudalla, jonka jokainen käyttäjä toimii lähtökohtaisesti nimettömänä ilman minkäänlaisia tunnistetietoja.
Tutkielmassa lähestytään yksilön kysymystä kysymällä, miten Ylilaudan käyttäjät tulevat rakentaneeksi sekä ylläpitäneeksi yksilöllisyyttä alustalla lähtökohtaisesti kaikkien käyttämän ja kulttuurisesti rakentuneen pseudonyymin, ”Anonyymi” kautta, ja miten toisaalta yksilöllisyyttä rakennetaan ja uusinnetaan anonyymin nimettömyyden keinoin. Näitä tutkimuskysymyksiä selvennetään kysymällä, millä tavoin kulttuurisesti rakentunut pseudonyymi ”Anonyymi” ilmenee keskustelussa ja kuinka tämä pseudonyymi lopulta eroaa anonyymistä yksilöstä, joka toimii vain nimettömänä.
Tutkielman ennakko-oletuksiin kuuluu yksilön ja kulttuurin kiinteä vuorovaikutus toisiinsa sekä Ylilaudan näkeminen kulttuurisena alustana, joka pitää sisällään omat kulttuurisesti ainutlaatuiset piirteensä. Näitä kulttuurisia piirteitä jäsennetään pragmaattisesti, käytännönläheisesti kulttuuristen repertuaarien sekä ryhmätyylin teorioiden kautta. Tutkielmassa lähestytään näiden kulttuurin määritelmien kautta sekä yksilöllisyyden että kulttuurin rakentumista ja säilymistä kulttuurin jäsenten toteuttaman vuorovaikutuksen avulla. Yksilöllisyyttä lähestytään tutkielmassa erityisesti Georg Simmelin ja Zygmunt Baumanin kirjoitusten kautta.
Koska tutkielma käsittelee internetyhteisöä kulttuurina, lähestyy se myös tutkimuskohdettaan kulttuurintutkimuksellisin työkaluin. Aineisto on kerätty etnografisesti konstruoidun viikon aikana. Tutkimusaineisto koostuu kenttätyöpäiväkirjasta sekä Ylilauta.org:in Sekalainen-alakeskustelualueelta kerätyistä keskusteluista. Kyseistä aineistoa analysoidaan tutkielmassa abduktiivisen analyysin avulla, joka antaa sekä aineistolle että aiemmalle tutkimukselle yhtä suuren roolin analyysin rakentamisessa.
Pseudonyymi ”Anonyymi” ilmenee Ylilaudalla käydyssä keskustelussa uusinnetuin kulttuurisin repertuaarein sekä kollektiivisen neuvottelun kautta käydyn ryhmätyylin, ts. kulttuurin määrittelemisen kautta. Jaettuun pseudonyymi ”Anonyymiin” perustuvan yksilön ja nimettömän anonyymin yksilön välinen raja näyttäytyy toiminnan sisällöissä, joissa yksilöstä tulee pseudonyymi ”Anonyymin” kulttuuriset repertuaarit omaksuessaan kykenevä vuorovaikuttamaan anonyymisti, nimettömästi muiden saman ryhmän jäsenten kanssa. Sekä pseudonyymi ”Anonyymi” yksilöllisyys että nimettömyyteen perustuva anonyymi yksilöllisyys ovat lopulta kaksi toisistaan erottamatonta Ylilaudalla toimivan yksilön yksilöllisyyden rakentumisen ja säilymisen puolta. Pseudonyymi ”Anonymiteetti” tarvitsee toimiakseen anonyymiä nimettömyyttä ja anonyymi nimettömyys pseudonyymi ”Anonyymiä”. Ylilaudalla toimiminen vaatii käyttäjältään sekä nimettömyyttä että kulttuurista ymmärrystä, jotta vuorovaikuttaminen muiden yhteisön jäsenten kanssa onnistuu ongelmitta.
Tutkielman tarkoituksena on korostaa kulttuuristen piirteiden merkitystä verkkoyhteisöistä tehtävässä tutkimuksessa sekä alustan ja siellä ilmenevän kulttuurin merkitystä verkkoyhteisönsä jäsenille. Tutkielma korostaa sitä, miten verkkoyhteisöt ja niissä käytävä keskustelu ei ole arkipäiväisestä elämästä irrallinen ilmiö, vaan osa siellä vaikuttavien yksilöiden elämää.
Tutkielmassa lähestytään yksilön kysymystä kysymällä, miten Ylilaudan käyttäjät tulevat rakentaneeksi sekä ylläpitäneeksi yksilöllisyyttä alustalla lähtökohtaisesti kaikkien käyttämän ja kulttuurisesti rakentuneen pseudonyymin, ”Anonyymi” kautta, ja miten toisaalta yksilöllisyyttä rakennetaan ja uusinnetaan anonyymin nimettömyyden keinoin. Näitä tutkimuskysymyksiä selvennetään kysymällä, millä tavoin kulttuurisesti rakentunut pseudonyymi ”Anonyymi” ilmenee keskustelussa ja kuinka tämä pseudonyymi lopulta eroaa anonyymistä yksilöstä, joka toimii vain nimettömänä.
Tutkielman ennakko-oletuksiin kuuluu yksilön ja kulttuurin kiinteä vuorovaikutus toisiinsa sekä Ylilaudan näkeminen kulttuurisena alustana, joka pitää sisällään omat kulttuurisesti ainutlaatuiset piirteensä. Näitä kulttuurisia piirteitä jäsennetään pragmaattisesti, käytännönläheisesti kulttuuristen repertuaarien sekä ryhmätyylin teorioiden kautta. Tutkielmassa lähestytään näiden kulttuurin määritelmien kautta sekä yksilöllisyyden että kulttuurin rakentumista ja säilymistä kulttuurin jäsenten toteuttaman vuorovaikutuksen avulla. Yksilöllisyyttä lähestytään tutkielmassa erityisesti Georg Simmelin ja Zygmunt Baumanin kirjoitusten kautta.
Koska tutkielma käsittelee internetyhteisöä kulttuurina, lähestyy se myös tutkimuskohdettaan kulttuurintutkimuksellisin työkaluin. Aineisto on kerätty etnografisesti konstruoidun viikon aikana. Tutkimusaineisto koostuu kenttätyöpäiväkirjasta sekä Ylilauta.org:in Sekalainen-alakeskustelualueelta kerätyistä keskusteluista. Kyseistä aineistoa analysoidaan tutkielmassa abduktiivisen analyysin avulla, joka antaa sekä aineistolle että aiemmalle tutkimukselle yhtä suuren roolin analyysin rakentamisessa.
Pseudonyymi ”Anonyymi” ilmenee Ylilaudalla käydyssä keskustelussa uusinnetuin kulttuurisin repertuaarein sekä kollektiivisen neuvottelun kautta käydyn ryhmätyylin, ts. kulttuurin määrittelemisen kautta. Jaettuun pseudonyymi ”Anonyymiin” perustuvan yksilön ja nimettömän anonyymin yksilön välinen raja näyttäytyy toiminnan sisällöissä, joissa yksilöstä tulee pseudonyymi ”Anonyymin” kulttuuriset repertuaarit omaksuessaan kykenevä vuorovaikuttamaan anonyymisti, nimettömästi muiden saman ryhmän jäsenten kanssa. Sekä pseudonyymi ”Anonyymi” yksilöllisyys että nimettömyyteen perustuva anonyymi yksilöllisyys ovat lopulta kaksi toisistaan erottamatonta Ylilaudalla toimivan yksilön yksilöllisyyden rakentumisen ja säilymisen puolta. Pseudonyymi ”Anonymiteetti” tarvitsee toimiakseen anonyymiä nimettömyyttä ja anonyymi nimettömyys pseudonyymi ”Anonyymiä”. Ylilaudalla toimiminen vaatii käyttäjältään sekä nimettömyyttä että kulttuurista ymmärrystä, jotta vuorovaikuttaminen muiden yhteisön jäsenten kanssa onnistuu ongelmitta.
Tutkielman tarkoituksena on korostaa kulttuuristen piirteiden merkitystä verkkoyhteisöistä tehtävässä tutkimuksessa sekä alustan ja siellä ilmenevän kulttuurin merkitystä verkkoyhteisönsä jäsenille. Tutkielma korostaa sitä, miten verkkoyhteisöt ja niissä käytävä keskustelu ei ole arkipäiväisestä elämästä irrallinen ilmiö, vaan osa siellä vaikuttavien yksilöiden elämää.