Games Crowdfunding as a Form of Platformised Cultural Production
Tyni, Heikki (2020)
Tyni, Heikki
Tampere University
2020
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-11-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1757-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1757-7
Tiivistelmä
Viimeisen vuosikymmenen aikana akateeminen pelitutkimus on keskittynyt kasvavassa määrin pelituotannon eri osa-alueisiin, kuten teollisuuden rakenteisiin, tuotantomalleihin ja työolosuhteisiin. Tämä väitöskirja tutkii kriittisen tutkimuksen lähtökohdista tuoretta riippumattoman pelituotannon aluetta, pelien joukkorahoittamista. Pyytämällä tuotantorahoitusta suoraan tukija-faneilta, pelintekijät ovat kyenneet ohittamaan perinteisen peliteollisuuden veräjänvartijat, pelijulkaisijat. Joukkorahoituksen käyttäminen vaikuttaa kuitenkin monilla tavoilla pelintekijöiden päivittäiseen työhön, tuotantoverkostoihin ja pelien myyntiin ja vastaanottoon.
Yhdistellen pelitutkimusta, poliittista taloustiedettä, kulttuurintutkimusta ja monimenetelmällistä metodologiaa tämä väitöskirja käsitteellistää pelien joukkorahoituksen ’tuotantologiikaksi’, joka vaikuttaa pelituotannon jokaiseen osaalueeseen. Sivuuttaessaan perinteiset pelijulkaisijat pelintekijöiden täytyy omaksua monia uusia taitoja ja tehdä paljon ylimääräistä työtä. Tukija-faneilla on projekteissa monia muitakin rooleja rahoittamisen lisäksi, ja tuotantoprosessiin osallistutaan monesta muustakin syystä kuin vain rahoitettavan pelin saaminen. Samalla kun pelien joukkorahoituksesta on tullut standardisoidumpaa ja ammattimaisempaa, monet tukija-fanit ovat alkaneet suhtautua siihen ennakkotilaamisen muotona, joka aiheuttaa ristiriitoja joukkorahoittamiseen liitetyn altruistisen eetoksen kanssa.
Väitöskirjan diskussio-osiossa pelien joukkorahoittaminen kontekstualisoidaan osaksi ’kulttuurisen tuotannon platformisaatiota’, jossa pelinkehityksen ja talouden osatekijät kytkeytyvät keskuksena toimivaan alustaan ja sen sidosryhmäverkkoon. Pelien joukkorahoitus paljastuu tutkimuksessa ristiriitaiseksi alueeksi, jossa yhdistyvät epävarmat työolot, lupaukset emansipatorisesta tuotantomallista, kaupallistumisprosessi ja uudenlaiset käyttäjien osallistumismahdollisuudet.
Yhdistellen pelitutkimusta, poliittista taloustiedettä, kulttuurintutkimusta ja monimenetelmällistä metodologiaa tämä väitöskirja käsitteellistää pelien joukkorahoituksen ’tuotantologiikaksi’, joka vaikuttaa pelituotannon jokaiseen osaalueeseen. Sivuuttaessaan perinteiset pelijulkaisijat pelintekijöiden täytyy omaksua monia uusia taitoja ja tehdä paljon ylimääräistä työtä. Tukija-faneilla on projekteissa monia muitakin rooleja rahoittamisen lisäksi, ja tuotantoprosessiin osallistutaan monesta muustakin syystä kuin vain rahoitettavan pelin saaminen. Samalla kun pelien joukkorahoituksesta on tullut standardisoidumpaa ja ammattimaisempaa, monet tukija-fanit ovat alkaneet suhtautua siihen ennakkotilaamisen muotona, joka aiheuttaa ristiriitoja joukkorahoittamiseen liitetyn altruistisen eetoksen kanssa.
Väitöskirjan diskussio-osiossa pelien joukkorahoittaminen kontekstualisoidaan osaksi ’kulttuurisen tuotannon platformisaatiota’, jossa pelinkehityksen ja talouden osatekijät kytkeytyvät keskuksena toimivaan alustaan ja sen sidosryhmäverkkoon. Pelien joukkorahoitus paljastuu tutkimuksessa ristiriitaiseksi alueeksi, jossa yhdistyvät epävarmat työolot, lupaukset emansipatorisesta tuotantomallista, kaupallistumisprosessi ja uudenlaiset käyttäjien osallistumismahdollisuudet.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4928]