Digitalisaatio ja etävalvonta tuotantoyritysten palvelullistamisessa
Hiipakka, Annika (2020)
Hiipakka, Annika
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-10-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010117307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010117307
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään digitalisaatiota, etävalvontaa ja palvelullistamista teollisten tuo-tantoyritysten kontekstissa. Pääpaino on etävalvonnan mahdollisuuksien selvittämisessä, ja erityisesti siinä, miten etävalvontaa voi käyttää palvelullistamisen apuna. Tutkimusongelma on digitalisaation ja etävalvonnan mahdollisuuksia tuotannollisessa ympäristössä sekä niiden vai-kutusta palvelullistamiseen. Tutkimuskysymys siis on: mikä on teknologioiden vaikutus tuo-tantoyritysten palvelullistamiseen?
Erilaiset digitaaliset teknologiat tarjoavat monia uusia mahdollisuuksia teollisuudessakin. Työssä todetaan, että digitalisaatio tarjoaa ennen kaikkea tiedonvälitykseen ja operationaali-seen tehokkuuteen liittyviä mahdollisuuksia, mutta myös haasteita yhteensovittamisen kanssa. Jos uudet teknologiamahdollisuudet osataan sovittaa liiketoimintamalleihin, tuloksena on kilpailukykyä ja innovointikykyä. Älykkäiden teknologioiden ennustetaan muuttavan liiketoi-mintaa merkittävästi.
Etävalvonnalla tarkoitetaan reaaliaikaista monitorointia, datan hankintaa ja analysointia tuotteen suorituskyvystä. Etävalvontaa on aiemmin tutkittu enemmänkin huoltotoimintaan liit-tyvien etujen kannalta. Sen avulla kuitenkin saadaan tietoa, jota voidaan käyttää moniin tar-koituksiin. Merkittävimpiä ovat laitteiden kunnon seuranta ja ennakointi, suorituskyvyn paran-taminen ja kulujen vähentäminen, tieto asiakkaan tarpeista sekä tiedon käyttö palveluiden pa-rantamisessa ja tutkimuksessa ja tuotekehityksessä. Etävalvontateknologioilla on nykyisin kui-tenkin vielä haasteita.
Palvelullistamisessa on kyse palveluiden tarjoaminen fyysisten tuotteiden rinnalla, mikä luo uusia liikevaihtovirtoja. Palveluiden tarjoaminen parantaa esimerkiksi asiakassuhdetta ja -uskollisuutta ja auttaa erottautumaan kilpailijoista. Digitaalisten mahdollisuuksien todetaan olevan tärkein edistyneiden palvelujen mahdollistaja.
Lopulta tutkimuksessa todetaan etävalvonnan mahdollisuuksien palvelullistamisessa ole-van huomattavia ja aiheen olevan ehdottomasti jatkotutkimusten arvoinen. Teknologian avulla kaikkien muiden hyötyjen lisäksi tärkein mahdollisuus on saada lisää ymmärrystä asiakkaasta, minkä avulla voidaan lisätä ja parantaa tarjottavia palveluita. Lisätutkimus auttaisi poistamaan nykyisiä haasteita etävalvonnan käytöstä palvelutuotannossa.
Erilaiset digitaaliset teknologiat tarjoavat monia uusia mahdollisuuksia teollisuudessakin. Työssä todetaan, että digitalisaatio tarjoaa ennen kaikkea tiedonvälitykseen ja operationaali-seen tehokkuuteen liittyviä mahdollisuuksia, mutta myös haasteita yhteensovittamisen kanssa. Jos uudet teknologiamahdollisuudet osataan sovittaa liiketoimintamalleihin, tuloksena on kilpailukykyä ja innovointikykyä. Älykkäiden teknologioiden ennustetaan muuttavan liiketoi-mintaa merkittävästi.
Etävalvonnalla tarkoitetaan reaaliaikaista monitorointia, datan hankintaa ja analysointia tuotteen suorituskyvystä. Etävalvontaa on aiemmin tutkittu enemmänkin huoltotoimintaan liit-tyvien etujen kannalta. Sen avulla kuitenkin saadaan tietoa, jota voidaan käyttää moniin tar-koituksiin. Merkittävimpiä ovat laitteiden kunnon seuranta ja ennakointi, suorituskyvyn paran-taminen ja kulujen vähentäminen, tieto asiakkaan tarpeista sekä tiedon käyttö palveluiden pa-rantamisessa ja tutkimuksessa ja tuotekehityksessä. Etävalvontateknologioilla on nykyisin kui-tenkin vielä haasteita.
Palvelullistamisessa on kyse palveluiden tarjoaminen fyysisten tuotteiden rinnalla, mikä luo uusia liikevaihtovirtoja. Palveluiden tarjoaminen parantaa esimerkiksi asiakassuhdetta ja -uskollisuutta ja auttaa erottautumaan kilpailijoista. Digitaalisten mahdollisuuksien todetaan olevan tärkein edistyneiden palvelujen mahdollistaja.
Lopulta tutkimuksessa todetaan etävalvonnan mahdollisuuksien palvelullistamisessa ole-van huomattavia ja aiheen olevan ehdottomasti jatkotutkimusten arvoinen. Teknologian avulla kaikkien muiden hyötyjen lisäksi tärkein mahdollisuus on saada lisää ymmärrystä asiakkaasta, minkä avulla voidaan lisätä ja parantaa tarjottavia palveluita. Lisätutkimus auttaisi poistamaan nykyisiä haasteita etävalvonnan käytöstä palvelutuotannossa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]