Narratiivinen analyysi nuorten sukupuolelleen epätyypillisiin uravalintoihin vaikuttaneista tekijöistä
Karjanmäki, Susanna (2020)
Karjanmäki, Susanna
2020
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010087261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010087261
Tiivistelmä
Sukupuolen mukainen segregaatio eri ammattialojen välillä on yksi suurimmista sukupuolten välistä epätasa-arvoa lisäävistä tekijöistä Suomessa. Nuoret tekevät sukupuolelleen tyypillisiä valintoja eniten siirtyessään yhdeksänneltä luokalta toisen asteen koulutukseen. Tämä lisää mielenkiintoa tutkia alavalintaan johtanutta prosessia sekä tekijöitä, jotka edesauttavat rooliodotuksista poikkeavia valintoja. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia polkuja sukupuolelleen epätyypilliselle koulutusalalle päätyneet opiskelijat ovat kulkeneet ja mitkä voidaan nähdä merkittävimpinä rooliodotuksista poikkeavaan päätökseen vaikuttaneina tekijöinä yksilön elämänpolulla. Analyysissa kiinnitetään lisäksi huomiota ennakkoluuloihin, joita opiskelijoilla on tai joita he ovat joutuneet kohtaamaan ennen opintoja, sekä opintojen aloittamisen jälkeen.
Uravalintaprosessia käsitellään niin uravalintateorioiden kuin minäkuvan, pystyvyysuskomusten sekä identiteetin käsitteiden avulla. Tutkielmassa käsitellään lisäksi stereotypioita sekä ennakkoluuloja, sillä ne ovat merkittäviä yksilön minäkuvaan sekä ammattikäsityksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusaineisto koostuu 33 sukupuolelleen epätyypilliselle koulutusalalle päätyneen ammatillisen opiskelijan haastattelusta. Aineisto on koottu vuonna 2019 osana laaja-alaista nuorten koulutusvalintoja käsittelevää Purkutalkoot-hanketta. Nuorten uravalinnan polkua tutkitaan narratiivisen analyysin keinoin.
Aineistosta muodostettiin narratiivisen analyysin avulla viisi tyyppitarinaa sukupuolelle epätyypilliseen uravalintaan johtaneesta polusta. Tyyppitarinoiden käännekohdat muodostuvat minäkuvan muotoutumisen prosessista sekä tietoisuuden lisääntymisestä valitusta alasta. Identiteettitarinassa valintaa ohjaavan minäkuvan nähdään kehittyneen jo varhain lapsuudessa vastakkaiselle sukupuolelle ominaisten vapaa-ajanviettotapojen kautta. Luonnetarinassa olennaista on nuoren ymmärryksen lisääntyminen omasta luonteesta ja sen sopivuudesta juuri tietylle alalle. Astuminen uuteen maailmaan kertoo nuoren aikuisen epäonnistuneista sukupuolelle tyypillisistä valinnoista, mikä aikaansaa halun kokeilla jotain täysin uutta. Auttamisen halun herääminen on tarina elämänkokemuksien myötä syntyneestä intohimosta aidosti auttaa muita. Se mun juttu kertoo puolestaan nuorelle jo varhain heränneestä intohimosta sukupuolelle epätyypillisiä harrastuksia, kavereita sekä alaa kohtaan.
Tyyppitarinat osoittavat nuorten uravalintojen olevan jo lapsuuden kokemuksista kumpuava prosessi. Tyyppitarinat osoittavat stereotypioilla olevan vaikutusta yksilölle muodostuvaan minäkuvaan, ammattikäsityksiin sekä jopa nuorille tarjottavaan opinto-ohjaukseen. Sukupuolistereotypiat aiheuttavat naisille epäilyä miesvaltaiseen ryhmään sopeutumisesta sekä miehille häpeän tunteita alemman statuksen naisvaltaisen alan valitsemisesta. Valmiit tyyppitarinat voivat auttaa koulutusvalinnan kanssa painivaa nuorta ymmärtämään alavalintaan vaikuttavia tekijöitä, sekä antaa välineitä valinnan muodostamiselle. Tulokset antavat aineksia myös opinto- sekä työnohjauksen suunnittelu- ja kehitystoiminnalle.
Uravalintaprosessia käsitellään niin uravalintateorioiden kuin minäkuvan, pystyvyysuskomusten sekä identiteetin käsitteiden avulla. Tutkielmassa käsitellään lisäksi stereotypioita sekä ennakkoluuloja, sillä ne ovat merkittäviä yksilön minäkuvaan sekä ammattikäsityksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusaineisto koostuu 33 sukupuolelleen epätyypilliselle koulutusalalle päätyneen ammatillisen opiskelijan haastattelusta. Aineisto on koottu vuonna 2019 osana laaja-alaista nuorten koulutusvalintoja käsittelevää Purkutalkoot-hanketta. Nuorten uravalinnan polkua tutkitaan narratiivisen analyysin keinoin.
Aineistosta muodostettiin narratiivisen analyysin avulla viisi tyyppitarinaa sukupuolelle epätyypilliseen uravalintaan johtaneesta polusta. Tyyppitarinoiden käännekohdat muodostuvat minäkuvan muotoutumisen prosessista sekä tietoisuuden lisääntymisestä valitusta alasta. Identiteettitarinassa valintaa ohjaavan minäkuvan nähdään kehittyneen jo varhain lapsuudessa vastakkaiselle sukupuolelle ominaisten vapaa-ajanviettotapojen kautta. Luonnetarinassa olennaista on nuoren ymmärryksen lisääntyminen omasta luonteesta ja sen sopivuudesta juuri tietylle alalle. Astuminen uuteen maailmaan kertoo nuoren aikuisen epäonnistuneista sukupuolelle tyypillisistä valinnoista, mikä aikaansaa halun kokeilla jotain täysin uutta. Auttamisen halun herääminen on tarina elämänkokemuksien myötä syntyneestä intohimosta aidosti auttaa muita. Se mun juttu kertoo puolestaan nuorelle jo varhain heränneestä intohimosta sukupuolelle epätyypillisiä harrastuksia, kavereita sekä alaa kohtaan.
Tyyppitarinat osoittavat nuorten uravalintojen olevan jo lapsuuden kokemuksista kumpuava prosessi. Tyyppitarinat osoittavat stereotypioilla olevan vaikutusta yksilölle muodostuvaan minäkuvaan, ammattikäsityksiin sekä jopa nuorille tarjottavaan opinto-ohjaukseen. Sukupuolistereotypiat aiheuttavat naisille epäilyä miesvaltaiseen ryhmään sopeutumisesta sekä miehille häpeän tunteita alemman statuksen naisvaltaisen alan valitsemisesta. Valmiit tyyppitarinat voivat auttaa koulutusvalinnan kanssa painivaa nuorta ymmärtämään alavalintaan vaikuttavia tekijöitä, sekä antaa välineitä valinnan muodostamiselle. Tulokset antavat aineksia myös opinto- sekä työnohjauksen suunnittelu- ja kehitystoiminnalle.